• Посилання скопійовано

Індексація зарплати: бути чи не бути?

Підприємство не індексувало заробітну плату в 2014 р. і не робить цього в 2015 р. Чи обов'язково індексувати заробітну плату? Хто перевіряє дотримання законодавства щодо індексації та які штрафні санкції за його порушення передбачено? Чи поширюється мораторій на перевірки на індексацію в 2015 — 2016 рр.?

Чи є обов'язковою індексація?

Індексація заробітної плати передбачена ст. 95 КЗпП. Оскільки КЗпП — це головний нормативний акт трудового законодавства, то непроведення індексації є порушенням цього законодавства. Заробітна плата підлягає індексації і на підставі ст. 2 Закону про індексацію. Жодних винятків чи застережень ця стаття також не містить, тож індексація заробітної плати є обов'язковою.

Згідно зі ст. 1 Закону про індексацію індексація грошових доходів населення — це встановлений законами й іншими нормативно-правовими актами України (в цьому разі саме проведення індексації зарплати передбачене КЗпП, а її порядок — Постановою КМУ від 17.07.2003 р. №1078) механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю1 компенсувати зростання цін на споживчі товари і послуги.

1 На практиці нині індексація вже не компенсує повністю зростання споживчих цін.

Хто має право перевіряти факт нарахування індексації?

Проводити перевірки працедавців з питань дотримання трудового законодавства можуть ДФСУ та Державна інспекція України з питань праці, що діє на підставі Положення №386 (далі — Держпраці), а також їхні територіальні органи.

Проте нарахування індексації не входить до сфери контролю ДФСУ. Серед функцій ДФСУ, перерахованих у ст. 19-1 ПКУ, немає такої функції, як перевірка дотримання трудового законодавства, зокрема правильності нарахування індексації. Також не має ДФСУ і відповідних прав — див. ст. 20 ПКУ. Єдиний аспект трудових відносин, що його можуть перевіряти податківці, — це дотримання законодавства про укладення трудових договорів та оформлення трудових відносин із працівниками. Простіше кажучи, податківців повинні цікавити лише питання оформлення прийняття працівників на роботу, і більше нічого. Такі повноваження їм надано під час проведення планової або позапланової документальної перевірки (пп. 75.1.2 ПКУ), а також під час проведення фактичної перевірки (пп. 75.1.3 ПКУ). Сам факт нарахування та правильність нарахування індексації податківці не мають права перевіряти.

Щодо Держпраці, то це саме той контролюючий орган, який і покликаний контролювати всі аспекти трудових відносин, у т. ч. нарахування індексації відповідно до пп. 1 п. 4 Положення №386. Отже, тільки Держпраці може контролювати нарахування індексації заробітної плати.

Мораторій на перевірки Держпраці

28.12.2014 р. були прийняті два закони, що містять норми про обмеження кількості перевірок суб'єктів господарювання: закони №71 і №76. Так, заборонено перевірки без дозволу КМУ або без заявки самого суб'єкта господарювання:

у січні — червні 2015 р. підприємств, установ та організацій, фізосіб-підприємців (окрім перевірок ДФСУ та Держфінінспекції) згідно з п. 8 розділу ІІІ Закону №76;

протягом 2015 — 2016 рр. підприємств, установ та організацій, фізосіб-підприємців з обсягом доходу до 20 млн грн за попередній календарний рік (п. 3 розділу ІІ Закону 71). Крім заяви суб'єкта господарювання та дозволу КМУ, підставою для цих перевірок може бути рішення суду або вимоги КПКУ.

Щодо таких конкретних питань, як нарахування індексації, то наявність вищезгаданих підстав для перевірки цих питань є дуже маловірогідною, тому можна впевнено сказати, що протягом 2015 — 2016 рр. перевірки Держпраці працедавцям не загрожують.

Відповідальність за ненарахування індексації

Статтею 15 Закону про індексацію передбачено, що за порушення законодавства про індексацію посадові особи підприємств притягуються до відповідальності. Згідно зі ст. 265 КЗпП за порушення норм трудового законодавства до підприємства може бути застосована фінансова відповідальність у вигляді штрафу в розмірі однієї мінімальної зарплати. На сьогодні це 1218 грн.

До посадових осіб підприємства, винних у непроведенні індексації заробітної плати, можуть застосувати адміністративну відповідальність на підставі ст. 41 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 510 до 1700 грн. Якщо на підприємстві немає жодних розпорядчих документів про проведення індексації, немає відповідних функцій у посадових інструкціях відповідальних працівників, то такою особою найчастіше може бути керівник підприємства, бо він має всі повноваження для того, щоб зобов'язати відповідального працівника проводити індексацію та проконтролювати виконання цієї вимоги трудового законодавства. Якщо ж, наприклад, у посадовій інструкції відповідального працівника вже передбачено обов'язки з нарахування індексації, а він цього не робив, то штраф буде накладено саме на цього працівника, а також на керівника — за недостатній контроль за дотриманням працівниками вимог посадових інструкцій.

За грубе порушення трудового законодавства згідно зі ст. 172 ККУ передбачено і кримінальну відповідальність. Ненарахування індексації може стати грубим порушенням, якщо таким його визнає суд — унаслідок великої суми ненарахованої індексації, масовості, тривалості цього порушення тощо. Працівник (у т. ч. звільнений) може зажадати проведення індексації своїх доходів, якщо вона не здійснювалася. Якщо працедавець не усуне цього порушення добровільно, працівник має право звернутися до комісії з трудових спорів (ст. 224 — 227 КЗпП) або до суду (ст. 231 — 233 КЗпП) з метою стягнення такої заборгованості.

Попри те що в 2015 — 2016 рр. діє мораторій на перевірки Держпраці, це не означає, що індексацію наразі можна не проводити. По-перше, мораторій рано чи пізно закінчиться, і тоді можливими є перевірки та штрафні санкції за періоди 2015 — 2016 рр. По-друге, якщо працівник звернеться до комісії з трудових спорів або до суду, мораторій не врятує працедавця від перевірки та штрафних санкцій, а також від нарахування і виплати сум індексації.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р. №322-VIII.
  • ККУ— Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. №2341-III.
  • КПКУ — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 р. №4651-VI.
  • КУпАП— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
  • Закон про індексацію — Закон України від 03.07.91 р. №1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення».
  • Закон №71 — Закон України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи».
  • Закон №76 — Закону України від 28.12.2014 р. №76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України».
  • Положення №386 — Положення про Державну інспекцію України з питань праці, затверджене указом Президента України від 06.04.2011 р. №386/2011.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру