Визначено порядок компенсації зарплати мобілізованим
! Роботодавцям
Кабмін затвердив порядок, який визначає механізм виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Так, для виплати компенсації підприємство, установа або організація подає щомісяця до 15 числа органу соціального захисту населення звіт про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам, погоджений районним (міським) військовим комісаріатом, який здійснював призов працівника на військову службу, в частині підтвердження призову та проходження військової служби.
Структурні підрозділи соціального захисту населення щомісяця до 23 числа подають відомості про загальний обсяг фактичних витрат на виплату середнього заробітку працівникам до Мінсоцполітики.
Своєю чергою, Мінсоцполітики перераховує бюджетні кошти місцевим управлінням соціального захисту населення, які спрямовуватимуть відповідні компенсації підприємствам, установам, організаціям.
Обчислюють середній заробіток працівників відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.95 р. №100.
Виплачуються компенсації підприємствами, установами, організаціями у строки, визначені статтею 115 Кодексу законів про працю України.
Відкриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов'язань в органах Казначейства та операції, пов'язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються в установленому законодавством порядку.
Постанова Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 р. №105 чинна з 17.03.2015 р.
На митниці ліцензії на експорт (імпорт) алкоголю не перевіряють
! Експортерам (імпортерам) алкоголю
ДФСУ нагадує, що на виконання статті 197 ПКУ Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №436, якою затвердив переліки товарів, на які встановлено обмеження щодо переміщення через митний кордон України.
Цією постановою також визначено документи, що видаються державними органами або іншими юридичними особами, уповноваженими на видачу цих документів, для подання їх митницям при пропуску товарів через митний кордон України та їх митному оформленні. До таких документів не віднесено ліцензію на експорт (імпорт) алкогольних напоїв, оскільки законами України не передбачено подання органам доходів і зборів цього документа.
Таким чином, при здійсненні митного оформлення алкогольних напоїв законодавчих підстав щодо контролю органами доходів і зборів наявності ліцензії на експорт (імпорт) цих товарів як документа, що підтверджує дотримання заходів нетарифного регулювання, немає.
Лист ДФСУ від 30.01.2015 р. №1833/6/99-99-24-03-01-15
Індексація-2015 у роз'ясненні Мінсоцполітики
! Роботодавцям
Мінсоцполітики розглянуло питання щодо індексації мінімальної зарплати, суми допомоги при народженні дитини, яка виплачується рівними частинами протягом 36 місяців, проведення індексації у межах двократного розміру прожиткового мінімуму та щорічного перегляду грошових доходів з урахуваннями сум індексації. Зокрема роз'яснено, що:
— мінімальна заробітна плата підлягає індексації і окремого визначення її як об'єкт індексації не потребує;
— відносити допомогу при народженні дитини до об'єктів індексації немає підстав, оскільки ця допомога за своєю суттю має цільовий характер;
— індексації підлягають доходи в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення. Ця норма забезпечує повну індексацію доходів населення, розмір яких є нижчим за прожитковий мінімум або дорівнює його розміру, та часткову індексацію доходів громадян, розмір яких перевищує прожитковий мінімум. Збільшення межі доходів, які підлягають індексації, потребуватиме вишукування додаткових витрат на проведення індексації;
— виплати, розміри яких пов'язані з величиною прожиткового мінімуму, підвищуються одночасно зі збільшенням останнього. Решта виплат, розміри яких не залежать від зміни прожиткового мінімуму, підлягають індексації в установленому порядку. Отже, на початок календарного року розміри оплати праці, пенсій, допомоги та інших виплат враховують суми індексації за минулий період.
Лист Мінсоцполітики від 02.03.2015 р. №2724/0/14-15/10
Держгірпромнагляд про розслідування нещасних випадків на виробництві
! СГД
Держгірпромнагляд нагадав, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня — червня 2015 року лише з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.
При цьому діє Постанова №408, якою встановлено, що в разі коли перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених КПКУ, дозвіл на проведення перевірок підприємств та фізосіб-підприємців не потрібен.
З метою забезпечення об'єктивного розслідування нещасних випадків на виробництві Держгірпромнагляд пропонує застосувати такі важелі реагування:
1. Невідкладно після утворення спеціальної комісії інформувати відповідний орган досудового розслідування про початок роботи такої комісії з обґрунтованим клопотанням про винесення постанови про призначення позапланової перевірки на підприємстві, де стався нещасний випадок під час здійснення слідчим процесуальних дій.
2. У разі винесення органом досудового розслідування такої постанови забезпечити організацію та проведення відповідної перевірки в установленому законодавством порядку, як такої, що здійснюється без дозволу КМУ.
3. На підставі акта перевірки у разі виявлення порушень, що потребують заборони чи обмеження виконання робіт або експлуатації обладнання, звернутися з позовом до адміністративного суду.
Лист Держгірпромнагляду від 30.01.2015 р. №514/0/5-10/6/15
Затверджено положення про Державну службу з питань праці
! СГД
Кабмін затвердив Положення про Державну службу України з питань праці.
Відповідно до затвердженого Положення, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів через міністра соціальної політики.
Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за:
1) дотриманням законодавства про працю юрособами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юрособами, та фізособами, які використовують найману працю;
2) правильністю застосування роботодавцями списків на пільгове пенсійне забезпечення, готує пропозиції щодо вдосконалення таких списків;
3) здійснює контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці;
4) додержанням фондами соцстрахування законодавства про загальнообов'язкове державне соцстрахування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соцпослуг та інших видів матзабезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;
5) за своєчасністю та об'єктивністю розслідування нещасних випадків на виробництві, їх документальним оформленням і веденням обліку, виконанням заходів з усунення причин нещасних випадків тощо.
Постанова Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №96 чинна з 17.03.2015 р.
За організаціями інвалідів збережено пільги з оподаткування
! Підприємствам ГО інвалідів
Державна фіскальна служба розглянула питання щодо надання підприємствам громадських організацій інвалідів дозволів на право користування пільгами з оподаткування та зазначила таке.
Незважаючи на повністю змінений розділ ІІІ Податкового кодексу України, збережено норми, відповідно до яких вищезазначені підприємства та організації звільняються від оподаткування податком на прибуток з урахуванням дотримання певних умов.
При цьому такі підприємства мають право застосовувати пільгу за наявності дозволу на право користування нею, який видається уповноваженим органом відповідно до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
Таким чином, не потребують заміни раніше видані рішення (прийняті до 1 січня 2015 року) щодо надання дозволу на право користування пільгами з оподаткування у 2015 році вищезазначеній категорії пільговиків у зв'язку зі змінами, внесеними Законом №71, за умови що такі підприємства відповідають усім вимогам, установленим законодавством для користування такими пільгами.
Лист ДФСУ від 02.03.2015 р. №4845/5/99-99-19-02-02-16
Нерегулярні надбавки: порядок індексації
! Роботодавцям
Мінсоцполітики нагадало, що надбавки, які не мають разового характеру і передбачені чинним законодавством, є об'єктами індексації і збільшення їх розміру впливає на визначення базового місяця.
Надбавки за високі досягнення у праці, за складність, напруженість у роботі, за виконання особливо важливої роботи у розмірі до 50% посадового окладу передбачені Постановою Кабінету Міністрів №1298 та Наказом Міносвіти №557.
Тобто місяць, коли вперше встановлюється така надбавка, та місяць, у якому збільшується відсоток цієї надбавки порівняно з попереднім періодом, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації.
У разі якщо надбавка була встановлена, а потім деякий час не виплачувалася і знову була встановлена працівнику у такому самому розмірі, то немає підстав вважати місяць повторного встановлення надбавки базовим.
Якщо розмір надбавки зменшується, а потім надбавка знову встановлюється працівнику в такому самому розмірі, базовий місяць не змінюється.
При цьому місяць, у якому відбувається підвищення грошових доходів працівників у зв'язку з розширенням зони обслуговування, збільшенням обсягу робіт, суміщенням професій (посад), виконанням обов'язків тимчасово відсутнього працівника, а також за рахунок збільшення розміру премії, не вважається базовим під час обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації.
Лист Мінсоцполітики від 27.01.2015 р. №69/13/84-15
На реалізацію пива окрема ліцензія не потрібна
! Роздрібним торговцям пивом
Згідно з пп. 14.1.144 ПКУ, пиво — це насичений діоксидом вуглецю пінистий напій, отриманий під час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, який зазначений у товарній позиції 2203 згідно з УКТ ЗЕД.
Алкогольні напої — це продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів із вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об'ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206, 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об'ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД. Отже, пиво належить до алкогольних напоїв, а згідно з Законом №481 роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
Законодавчо визначена норма щодо віднесення пива до алкогольних напоїв почне діяти з 1 липня 2015 року.
Отже, ДФСУ доходить висновку, що якщо суб'єкт господарювання має ліцензію на продаж алкогольних напоїв, то окрема ліцензія на роздрібну торгівлю пивом не потрібна.
Роз'яснення ДФСУ від 11.03.2015 р.
Удосконалено порядок надання житлових субсидій
! Громадянам
Кабмін удосконалив порядок надання житлових субсидій.
Так, особам, які отримували житлову субсидію протягом опалювального періоду 2014/15 року, субсидія на наступний період призначається на підставі раніше поданих документів.
Соціальні норми житла та соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на основі середньомісячного сукупного доходу осіб, а для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива — на основі річного доходу осіб за попередній календарний рік.
Якщо зазначена субсидія призначається у I кварталі року, середньомісячний сукупний дохід визначається за перші три квартали попереднього року, в інших випадках — за попередній календарний рік.
Для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі — за місцем проживання):
— заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами;
— довідки про доходи;
— договір найму (оренди) житла (за наявності).
У разі коли оплата послуг з централізованого опалення проводиться лише в опалювальний період чи за двоставковим тарифом або для індивідуального опалення використовується природний газ (електроенергія), розмір субсидії розраховується окремо на опалювальний і неопалювальний періоди.
Якщо норми споживання комунальних послуг, що затверджені органами місцевого самоврядування, є меншими, ніж соціальні нормативи користування комунальними послугами, для розрахунку субсидій застосовуються:
— соціальні нормативи користування комунальними послугами (за наявності засобів обліку);
— норми споживання, затверджені органами місцевого самоврядування (за відсутності засобів обліку).
Крім того, Кабмін затвердив заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.
Постанова Кабінету Міністрів України від 28.02.2015 р. №106 набере чинності з 01.05.2015 р.
Перелік форм, що їх мають подавати ліцензіати НКРЕКП
! Ліцензіатам у сферах енергетики та комунальних послуг
Нацкомісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, надала перелік форм звітності, що їх мають подавати ліцензіати НКРЕКП.
Зокрема, ліцензіати НКРЕКП у сферах енергетики та комунальних послуг зобов'язані подавати до НКРЕКП форми звітності, які затверджені:
1) постановою НКРЕ від 04.10.2012 р. №1257 (регулюється надання місячних, квартальних, річних форм звітності: 1-НКРЕ, 2-НКРЕ, 3-НКРЕ, 4-НКРЕ, 5-НКРЕ, 6-НКРЕ-енерговиробництво, 6-НКРЕ-енергопостачання, 7-НКРЕ, 8-НКРЕ, 9-НКРЕ, 10-НКРЕ);
2) постановою НКРЕ від 04.10.2012 р. №1258 (регулюється надання місячних, квартальних форм звітності: 1-НКРЕ-газ, 2-НКРЕ-газ, 3-НКРЕ-газ, 4-НКРЕ-газ, 4-НКРЕ-нафта, 4-НКРЕ-нафтопродукти, 5-НКРЕ-газ, 6-НКРЕ-газ, 7-НКРЕ-газ);
3) постановою НКРЕ від 25.07.2013 р. №1015 (регулюється надання квартальних форм звітності: 11-НКРЕ, 12-НКРЕ);
4) постановою НКРЕ від 28.11.2011 р. №2255 (регулюється надання квартальних форм звітності 1 — 16 згідно з додатком до постанови);
5) постановою НКРЕ від 13.12.2012 р. №1627 (регулюється надання квартальних форм звітності 1 — 4 згідно з додатком до постанови).
Додатково ліцензіати подають до НКРЕКП такі засвідчені в установленому законодавством порядку копії форм звітності:
— №1С-теплопостачання (квартальна) «Звіт про витрати на виробництво та фінансові показники діяльності підприємств від надання послуг теплопостачання»;
— №1С-водопостачання (квартальна), водовідведення «Звіт про витрати на виробництво та фінансові показники діяльності підприємств від надання послуг водопостачання та водовідведення»;
— форми фінансової звітності №1 — 6 (квартальні, річні);
— №11-МТП (річна) «Звіт про результати використання палива, теплоенергії та електроенергії»;
— №1-теп (річна) «Звіт про постачання теплоенергії»;
— інформацію №1 (місячна) «Про надходження та плановий розподіл природного газу»;
— інформацію №1-А (місячна) «Про надходження, розподіл та розрахунки ліцензіата з власником природного газу та споживачів з ліцензіатом за спожитий природний газ» — подається відповідно до пункту 10 Порядку забезпечення споживачів природним газом.
Лист НКРЕКП від 10.03.2015 р. №2117/14/61-15
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»