• Посилання скопійовано

Працівники в територіальній обороні: яка ставка ВЗ?

Індивідуальна податкова консультація ДПСУ від 16.01.2025 №193/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Суттєво. Оскільки визначення статусу фізичної особи (працівника) є визначальним для з’ясування порядку оподаткування доходів, то з питання віднесення працівника, який є членом добровольчого формування територіальної громади, до військовослужбовця доцільно звернутися до Міністерства оборони України.

! Роботодавцям

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), розглянула звернення, щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та в межах компетенції повідомляє наступне.

Оскільки Законом України від 10 жовтня 2024 року №4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану» (далі — Закон №4015), який набрав чинності з 01.12.2024, внесено, зокрема, зміни до розділу IV Кодексу та пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. За якою ставкою військового збору проводити утримання з листка непрацездатності при нарахуванні у грудні, якщо нарахування та оплата проведені після дати набрання чинності Закону №4015 у наступному випадку:

Співробітнику у грудні нараховано лікарняний лист за період 27.11.2024 — 06.12.2024 в сумі 10 000,00 гривень?

2. Чи потрібно робити перерахунок відпускних, що були нараховані у листопаді за груденьу наступному випадку:

Співробітнику у листопаді нараховано відпускні за період 26.11.2024 — 09.12.2024 у сумі 14 000,00 гривень. Утримано податку на доходи фізичних осіб (18 відсотків) в сумі 2 520,00 грн та військового збору (1,5 відсотка) — 210,00 гривень. 22.11.2024 перераховано на розрахунковий рахунок працівника — 11 270,00 гривень.

3. Який пункт Закону №4015 застосовувати до доходу співробітників ТОВ, які служать у територіальній обороні, у частині ставки військового збору? Чи можна розглядати таких працівників у статусі «військовослужбовців», до доходів яких застосовується ставка військового збору 1,5 відсотка?

Щодо питань першого-другого

Відповідно до п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.

Платниками військового збору є, зокрема, особи, визначені п. 162.1 ст. 162 Кодексу (пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору становить, зокрема:

для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, — 5 відс. від об’єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу);

для військовослужбовців та працівників Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державної спеціальної служби транспорту України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань — 1,5 відсотка з доходу, одержаного у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, які здійснюються відповідно до законодавства України (за винятком доходів, які звільняються від оподаткування військовим збором відповідно до пп. 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу) (пп. 4 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників військового збору, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставками, визначеними пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Згідно з пп. 1.5 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) військового збору до бюджету з доходів платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділі 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є особи, визначені у ст. 171 Кодексу, зокрема, податкові агенти, у т. ч. роботодавці.

Пунктом 164.2 ст. 164 Кодексу визначено перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) (пп. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

При цьому пп. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу встановлені особливості віднесення доходів у вигляді заробітної плати до відповідних податкових періодів.

Так, якщо платник податку отримує доходи у вигляді заробітної плати за період її збереження згідно із законодавством, у тому числі за час відпустки або перебування платника податку на лікарняному, то з метою визначення граничної суми доходу, що дає право на отримання податкової соціальної пільги, та в інших випадках їх оподаткування, такі доходи (їх частина) відносяться до відповідних податкових періодів їх нарахування.

При цьому звертаємо увагу, що п. 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №4015 встановлено, що доходи платників військового збору — осіб, визначених п. 162.1 ст. 162 Кодексу, нараховані за наслідками податкових періодів до набрання чинності Законом №4015, оподатковуються за ставкою військового збору, що діяла до набрання чинності Закону №4015, незалежно від дати їх фактичної виплати (надання), крім випадків, прямо передбачених Кодексом.

Також слід наголосити, що відповідно до пп. 169.4.3 п. 169.4 ст. 169 Кодексу роботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку на доходи фізичних осіб / військового збору за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник податку право на застосування податкової соціальної пільги.

Враховуючи викладене, до доходу у вигляді заробітної плати, нарахованого за листопад і виплаченого у грудні 2024 року, застосовується ставка військового збору 1,5 відс., незалежно від того, що фактична виплата зазначеного доходу буде здійснена податковим агентом після 01 грудня 2024 року.

Щодо першого питання

До виплат (частини виплат), пов’язаних з тимчасовою втратою працездатності, у разі перебування платника податку на лікарняному в періоді до 01 грудня 2024 року, застосовується ставка військового збору 1,5 відс. незалежно від того, що нарахування (виплата, надання) будуть проведені податковим агентом після 01 грудня 2024 року.

При цьому слід зазначити, що виплати, пов’язані з тимчасовою втратою працездатності, нараховані у грудні 2024 року за період перебування працівника на лікарняному як у листопаді так і у грудні, відносяться до доходу у вигляді заробітної плати відповідних періодів за які вони нараховані, а саме:

лікарняні за листопад включаються до складу заробітної плати листопада та оподатковуються військовим збором за ставкою 1,5 відсотка;

лікарняні за грудень включаються до складу заробітної плати грудня та оподатковуються за ставкою військового збору 5 відсотків.

Крім, того, зауважуємо, що виплати (частини виплат) у разі перебування платника податку на лікарняному у періоді після 01 грудня 2024 року оподатковуються за ставкою військового збору у розмірі 5 відсотків.

Щодо другого питання

Суми відпускних, нараховані у листопаді або у грудні 2024 року за період перебування працівника у відпустці як у листопаді так і у грудні, відносяться до доходу у вигляді заробітної плати відповідних періодів за які вони нараховані, а саме:

відпускні за листопад включаються до складу заробітної плати листопада та оподатковуються військовим збором за ставкою 1,5 відсотка;

відпускні за грудень включаються до складу заробітної плати грудня та оподатковуються за ставкою військового збору 5 відсотків, незалежно від того, що такі відпускні були нараховані у листопаді місяці.

Щодо третього питання

Відповідно до п. 1 та п. 2 частини першої ст. 1 Закону України від 16 липня 2021 року №1702-IX «Про основи національного спротиву» (далі — Закон №1702) терміни у зазначеному Законі вживаються в такому значенні, зокрема:

доброволець Сил територіальної оборони Збройних Сил України — це громадянин України або іноземець чи особа без громадянства, який перебуває в Україні на законних підставах впродовж останніх п'яти років та на добровільній основі зарахований до проходження служби у складі добровольчого формування Сил територіальної оборони Збройних Сил України;

добровольче формування територіальної громади — це воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади, який призначений для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони.

Порядок утворення та діяльності добровольчих формувань територіальних громад, набуття та припинення членства в добровольчих формуваннях визначено Положенням про добровольчі формування територіальних громад затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року №1449, відповідно до п. 6 та п. 7 якого членство у добровольчому формуванні не звільняє від обов'язку проходження строкової військової служби, військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб офіцерського складу, військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

Під час мобілізації добровольці територіальної оборони, які за станом здоров'я придатні до військової служби у воєнний час та мають військово-облікову спеціальність, за потреби призиваються для комплектування військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил та інших складових сил оборони за територіальним принципом.

Відповідно до частини дев’ятої статті 1 Закону України від 25 березня 1992 року №2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу» військовослужбовці — це особи, які проходять військову службу.

Призовникам, військовозобов’язаним, резервістам та військовослужбовцям оформлюється та видається військово-обліковий документ, який є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку. Форма, порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів визначаються Кабінетом Міністрів України, а для військовослужбовців — відповідно Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, розвідувальними органами України, Управлінням державної охорони України та Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.

Враховуючи викладене, оскільки визначення статусу фізичної особи (працівника) є визначальним для з’ясування порядку оподаткування доходів, отриманих такою особою, згідно з нормами Кодексу, то зпитання віднесення працівника, який є членом добровольчого формування територіальної громади, до військовослужбовця доцільно звернутися до Міністерства оборони України.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію1.

1 Ця індивідуальна податкова консультаціядіє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.

До змісту номеру