• Посилання скопійовано

Що нового

З 21 січня — зміни до декларації з податку на прибуток

! Платникам податку на прибуток

Мінфін затвердив зміни до додатків до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств.

Зокрема, вносяться зміни до:

— додатка ПН (виключено рядок 23 таблиці 1, а у примітці 7 цифри «34» замінено цифрою «33»);

— додатка РІ до рядка 03 РІ (у новій редакції викладено рядки 3.2.3.3, 3.1.6.2 та 3.1.7.1);

— додатка ДІЯ до рядка 06.3 (у новій редакції викладено рядки 14.6, 22.2, 28.2).

Додаток АМ викладено у новій редакції.

Оскільки Наказ №621 опубліковано у І кварталі 2025 року, то застосування оновленої форми декларації розпочнеться при звітуванні за ІІ квартал 2025 року. Але, за традицією, чекаємо на роз’яснення ДПСУ щодо першого періоду звітування.

Наказ Мінфіну від 05.12.2024 №621
чинний з 21.01.2025


Застосування заходів впливу до об’єктів оверсайта

! Фінустановам

Національний банк своєю постановою:

1. уточнив перелік об’єктів оверсайта, виключивши з нього окремих надавачів платіжних послуг та емітентів електронних грошей (оскільки вони перейшли під виключну компетенцію нагляду);

2. збільшив розмір штрафу, що може накладатися на об’єкт оверсайта, в разі виявлення з його боку порушень законодавства України про платіжні послуги;

3. уточнив термін «суттєві помилки» під час подання об’єктами оверсайта статистичної звітності до Національного банку.

Враховуючи вимоги законодавства про адміністративну процедуру:

1. запроваджено можливість повторного застосування Національним банком заходів впливу в разі невиконання об’єктом оверсайта вимог, рішень та/або розпоряджень Національного банку, в тому числі попередніх рішень про застосування до нього заходу впливу / пред’явлення вимоги про усунення порушень законодавства України;

2. визначено день початку адміністративного провадження в адміністративній справі про застосування заходу впливу до об’єкта оверсайта;

3. визначено день набрання законної сили рішення Національного банку про накладення штрафу з дня доведення його до відома об’єкту оверсайта;

4. уточнено строки та порядок запрошення представника об’єкта оверсайта в разі розгляду Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайта платіжної інфраструктури питання щодо застосування заходів впливу (не пізніше ніж за два календарних дні до дати розгляду);

5. визначено порядок прийняття процедурних рішень у межах адміністративної процедури, зокрема порядок та строки розгляду заяв / клопотань;

6. регламентовано особливості обміну документами в межах адміністративного провадження, вимоги щодо фіксації матеріалів адміністративного провадження тощо.

Крім того, Національний банк:

— унормував порядок накладення штрафу на об’єкт оверсайта за кожен окремий випадок порушення з його боку;

— уточнив вимоги до змісту рішення Національного банку про застосування заходів впливу до об’єкта оверсайта в разі вчинення ним порушень.

Постанова НБУ від 14.01.2025 №5
чинна з 18.01.2025


Нові критерії для бронювання у транспорті

! Працедавцям

Мінрозвитку затвердило Критерії визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для національної економіки у галузях транспорту, поштового зв'язку, будівництва, енергоефективності та житлово-комунального господарства в особливий період.

Підставою для прийняття рішення про визначення підприємств, які мають важливе значення для національної економіки у галузях транспорту, поштового зв'язку, будівництва, енергоефективності та житлово-комунального господарства в особливий період, є відповідність хоча б одному із затверджених критеріїв.

Наведемо деякі з них.

Важливим є підприємство, яке:

1) для сфери житлово-комунального господарства:

— віднесено до секторального переліку об'єктів критичної інфраструктури як оператора об'єктів критичної інфраструктури сектору «системи життєзабезпечення» відповідно до Порядку віднесення об'єктів до критичної інфраструктури, затвердженого постановою КМУ №1109;

для залізничної галузі:

— віднесено до секторального переліку об'єктів критичної інфраструктури як оператора об'єктів критичної інфраструктури сектору «транспорт і пошта» підсектору «залізничний транспорт» відповідно до Порядку №1109.

для галузі морського та внутрішнього водного транспорту:

— віднесено до секторального переліку об'єктів критичної інфраструктури як оператора об'єктів критичної інфраструктури сектору «транспорт і пошта» підсектору «морський та внутрішній водний транспорт» відповідно до Порядку віднесення об'єктів до критичної інфраструктури, затвердженого постановою ККМУ №1109;

2) залучене до здійснення заходів, передбачених пунктом 24 Плану запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні, чи здійснює на замовлення зазначеного підприємства (відповідно до укладених договорів) ремонт тягового і рухомого складу, а також виробництво товарів, необхідних для ремонту об'єктів залізничної інфраструктури, якщо 100 відсотків акцій у статутному капіталі такого підприємства (господарського товариства) належать державі чи господарському товариству, 100 відсотків акцій у статутному капіталі якого належать державі;

3) належить до сфери управління Мінінфраструктури, у тому числі яке здійснює адміністрування містобудівного кадастру на державному рівні, Адміністрації судноплавства, або щодо якого здійснюються функції з управління корпоративними правами, що належать державі у його статутному капіталі, чи здійснюється контроль за його діяльністю, та його дочірні підприємства;

4) надає послуги з:

— підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів відповідно до Порядку підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов'язана з наданням послуг автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 26 липня 2013 року №551, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 серпня 2013 року за №1454/23986;

— підтвердження професійної компетентності водіїв транспортних засобів для надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів відповідно до Порядку підтвердження професійної компетентності водіїв транспортних засобів для надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 18 листопада 2020 року №789, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 лютого 2021 року за №198/35820;

Наказ Мінрозвитку від 31.12.2024 №1506
чинний з 17.01.2025


Зміни до держреєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр

! СГ в сфері вивчення надр

Міндовкілля затвердило зміни до Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр.

Змінами встановлено, що:

— зареєстровані РДГВН (за виключенням зареєстрованих РДГВН на основі висновку Державної комісії по запасах корисних копалин щодо технічної неможливості розробки всього родовища корисних копалин та/або спеціального дозволу на користування надрами з описом), строк виконання яких закінчився у період дії воєнного стану, в період дії воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення або скасування, вважаються продовженими автоматично без прийняття відповідного рішення Держгеонадр відповідно до п. 3.7 розд. III Порядку;

— зареєстровані РДГВН (за виключенням зареєстрованих РДГВН на основі висновку Державної комісії по запасах корисних копалин щодо технічної неможливості розробки всього родовища корисних копалин та/або спеціального дозволу на користування надрами з описом), які чинні на день введення в Україні воєнного стану, в період дії воєнного стану та протягом 3 місяців з дня його припинення або скасування, вважаються продовженими автоматично без прийняття відповідного рішення Держгеонадр відповідно до п. 3.7 розд. III Порядку;

— зареєстровані РДГВН на основі спеціального дозволу на користування надрами з описом по об'єктам робіт перереєстровуються лише один раз, та на строк не більше 4 кварталів і не підлягають тимчасовому зупиненню.

Також доповнено перелік підстав для відмови у державній реєстрації РДГВН.

Новими підставами є:

1. подання документів на основі спеціального дозволу на користування надрами з описом, якщо строки виконання робіт та передачі звітних матеріалів по об'єкту за результатами цих робіт на зберігання у сукупності перевищують 6 кварталів;

2. повторне подання документів на основі спеціального дозволу на користування надрами з описом, якщо такому виконавцю РДГВН на зазначену ділянку надр, на яку він має намір здійснити розширення меж, або її частину вже здійснювалась реєстрація РДГВН з розширенням меж;

3. подання документів, якщо відомості, зазначені у спеціальному дозволі на користування надрами в частині затверджених (апробованих) запасів корисної копалини, а саме: дата складення, номер протоколу, найменування органу, що затвердив (апробував) запаси корисної копалини, — не відповідають наявній інформації щодо затверджених (апробованих) запасів.

Наказ Міндовкілля від 25.11.2024 №1532,
станом на 29.01.2025 не опублікований


НКРЕКП внесла зміни до Порядку контролю за дотриманням ліцензійних умов

! СГ у сферах енергетики та комунальних послуг

НКРЕКП внесла зміни до Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.

Уточнено, що у випадках та порядку, передбачених законодавством, перевірки проводяться за місцезнаходженням та/або місцем провадження суб'єктом, що належить до особливої групи споживачів, ліцензіатом та його відокремленими підрозділами господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, або у приміщенні НКРЕКП та/або її територіального органу.

Крім цього, згідно зі змінами:

неотримання посвідчення на проведення перевірки на адресу електронної пошти не може бути підставою для недопущення голови та членів комісії з перевірки до її здійснення;

у разі надіслання письмового повідомлення про проведення планової перевірки рекомендованим листом таке повідомлення надсилається також на електронну пошту ліцензіата, зазначену в ліцензійному реєстрі.

Викладено у новій редакції форми посвідчення на проведення перевірки та встановлення методики визначення сум додатково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення діяльності з розподілу природного газу.

Постанова НКРЕКП від 14.01.2025 №50
чинна з 16.01.2025 року


Зміни до роботи банківської системи в період запровадження ВС

! Банкам

Нацбанк вніс зміни до своєї постанови про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану.

За новими правилами служба державного замовника у сфері оборони для забезпечення виконання зобов'язань за державними контрактами на закупівлю товарів (уключаючи роботи, послуги) оборонного призначення, що укладені з нерезидентами в межах експериментальних проєктів, порядок виконання яких визначений Кабміном, здійснює:

  • купівлю іноземної валюти, яка зараховується на її поточний рахунок;
  • переказ купленої іноземної валюти з поточного рахунку на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий в обслуговуючому банку, не пізніше двох робочих днів із дня зарахування купленої іноземної валюти на її поточний рахунок.
  • Вимоги щодо строків використання купленої іноземної валюти не поширюються на іноземну валюту, що зарахована на рахунок умовного зберігання (ескроу).
  • Банк здійснює операції з переказу коштів з рахунку умовного зберігання (ескроу) бенефіціару-нерезиденту за державним контрактом служби державного замовника у сфері оборони за настання підстав, передбачених умовами договору рахунку умовного зберігання (ескроу).

Банк за настання підстав, передбачених договором рахунку умовного зберігання (ескроу), повертає клієнту невикористану суму іноземної валюти, що знаходиться на цьому рахунку.

Постанова НБУ від 17.01.2025 №7
чинна з 18.01.2025


Нові критерії для бронювання у сфері статистики

! Працедавцям

Держстатом затверджено нові критерії бронювання.

Підприємства, установи, організації визначаються такими, що мають важливе значення для галузей національної економіки у сфері статистики, якщо вони відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

1. забезпечення відповідно до законодавства збереження та захисту офіційної державної статистичної інформації, дотримання її конфіденційності;

2. забезпечення в межах своєї компетенції функціонування єдиної інформаційно-аналітичної системи повного циклу статистичного виробництва;

3. забезпечення в межах повноважень, передбачених актами законодавства, ефективного функціонування телекомунікаційної системи органів державної статистики.

Наказ Держстату від 16.12.2024 №279
чинний з 24.12.2024


Нові критерії бронювання у сфері освіти

! Працедавцям

За Наказом МОН підставою для прийняття рішення про визначення підприємства, установи і організації, які мають критично важливе значення для галузі національної економіки у сфері освіти і науки, є відповідність одному або більше критеріям:

1. Виконання завдань щодо реалізації державної політики у сферах, що належать до компетенції МОН.

2. Виконання завдань щодо адміністрування, забезпечення ведення та функціонування, технічної підтримки Єдиної державної електронної бази з питань освіти, Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту, інших електронних баз даних та реєстрів, інформаційних систем, електронних ресурсів та сервісів у сферах, що належать до компетенції МОН.

3. Виконання завдань щодо підготовки здобувачів освіти за державним замовленням (не менше 30% від загального контингенту здобувачів освіти). Здійснення освітнього процесу за денною (не менше 30% від загального контингенту здобувачів освіти), дуальною та дистанційною формами здобуття вищої освіти.

4. Виконання завдань щодо наукового та методичного забезпечення освіти, координації певного складника системи освіти (напряму складника системи освіти) на загальнодержавному рівні.

5. Забезпечення проведення всеукраїнських та/або міжнародних заходів, спрямованих на реалізацію державної політики у сфері освіти, у тому числі заходів національно-патріотичного виховання, фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань.

6. Виконання завдань та/або функцій, що передбачені законами України, іншими нормативно-правовими актами, міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, що не можуть бути делеговані, передані на виконання іншим підприємствам відповідно до законодавства у сфері освіти і науки, виконання наукових (науково-технічних) проєктів, реалізація яких здійснюється відповідно до міжнародних договорів та які зареєстровані відповідно до статті 66 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність».

7. Виконання прикладних наукових досліджень з розроблення наукових засад державної політики у сфері освіти і науки.

8. Виконання наукових (науково-технічних) проєктів за державним замовленням на науково-технічні (експериментальні) розробки та науково-технічну продукцію, а також за державним оборонним замовленням, його складовими частинами, або інших наукових (науково-технічних) проєктів, які містять державну таємницю і виконуються з відповідними обмеженнями доступу до неї.

9. Належність наукової установи до I класифікаційної групи, або закладу вищої освіти до категорії А або Б (за результатами державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності у 2020 році), або належність наукової установи/закладу вищої освіти до групи А, або Б (за результатами державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, починаючи з 2025 року).

10. Підприємство (установа, організація) є відповідальним за збереження наукового об'єкта, що включений до Державного реєстру наукових об'єктів, що становлять національне надбання.

11. Підприємство (установа, організація) здійснює управління об'єктом критичної інфраструктури у секторі «Наукові дослідження та розробки».

12. Підприємство (установа, організація) здійснює діяльність з реалізації проєктів у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності, спрямованих на національно-патріотичне, військово-патріотичне виховання та/або громадянську освіту.

Наказ МОН від 06.01.2025 №10,
станом на 29.01.2025 не опублікований

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру