Суттєво. Дохід у вигляді орендної плати, нарахований орендарем на користь фізичної особи у вересні 2024 року, оподатковується військовим збором за ставкою 1,5%, незалежно від дати оформлення акту виконаних робіт та дати фактичної виплати.
! Податковим агентам
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс),розглянула звернення, щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що Товариство, зареєстровано як платник ПДВ і є платником податку на прибуток на загальних підставах.
В процесі своєї господарської діяльності укладає договори з фізичними особами — орендодавцями про оренду нежитлових приміщень. Деякими з цих договорів оренди передбачено умови здійснення орендної плати, шляхом здійснення передплати. Згідно договору оренди Сторони підписують щомісячно акт наданих послуг оренди. Наприклад, за грудень 2024 було здійснено передплату орендної плати у вересні 2024, при виплаті орендної плати фізичній особі — орендодавцю, Товариством як податковим агентом, було утримано податок на доходи фізичних осіб 18 відсотків та військовий збір 1,5 відсотка, акт наданих послуг оренди буде складено 31 грудня 2024 року.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:
Чи потрібно здійснювати коригування розміру військового збору до 5 відсотків по сумі авансового платежу, так як акт було складено і підписано у грудні 2024 року і нарахування доходу здійснено угрудні 2024 року? Якщо так, то хто повинен сплатити різницю 3,5 відсотки військового збору: Товариство за власний рахунок чи за рахунок фізичної особи — орендодавця, чи різницю 3,5 відсотки військового збору повинна сплатити безпосередньо фізична особа — орендодавець без участі Товариства?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).
Пунктом 19-1.1 статті 19-1 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених цим Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пункту 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками військового збору є, особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 Кодексу (підпункт 1.1 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені статтею 163 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.2 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Відповідно до підпункту 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Пунктом 164.2 статті 164 Кодексу визначено перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування), визначений у порядку, встановленому пунктом 170.1 статті 170 Кодексу (підпункт 164.2.5 пункту 164.2 статті 164 Кодексу).
Ставка військового збору для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу становить 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1 підпункту 1.2 пунктом 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною підпунктом 4 підпункту 1.3 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.3 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників військового збору, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставками, визначеними підпунктом 1.3 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу — 5 відсотків від об’єкта оподаткування (підпункт 1.4 пункту 16-1 підрозділі 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Згідно з підпунктом 1.5 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) військового збору до бюджету з доходів платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 16-1 підрозділі 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є особи, визначені у статті 171 Кодексу, зокрема, податкові агенти.
Таким чином, дохід у вигляді орендної плати, нарахований юридичною особою (орендарем) на користь фізичної особи (орендодавця) до 01 грудня
2024 року (у вересні 2024 року), оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотка, незалежно від дати оформлення акту виконаних робіт та дати фактичної виплати.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію1.
1 Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.