Розгляньмо це питання на прикладі ФОПа, який є платником єдиного податку третьої групи та провадить діяльність із надання стоматологічних послуг, яка передбачає використання лікарських засобів та/або виробів медичного призначення.
Потрібно такому ФОПу вести товарний облік?
Податківці навели у консультації (див. ІПК ДПСУ від 09.05.2025 №2535/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК у «ДК» №20/2025) два варіанти. Отже, однозначної відповіді не буде, проте можна зробити досить чіткі висновки. Дивимося разом.
Якщо ФОП тільки надає послуги
У такому разі йому вести товарний облік не потрібно! Податківці наголошують:
за своєю природою медична послуга має самостійне значення, має бути ретельно спланована як за обсягом дій, так і пов’язаним із ними витрачанням лікарських засобів та виробів медичного призначення, що передбачені медико-технологічною документацією.
Враховуючи викладене, ФОП — платник єдиного податку третьої групи, який здійснює діяльність виключно з надання стоматологічних послуг, не зобов’язаний вести облік товарних запасів.
Якщо ФОП щей продає лікарські засоби та вироби медпризначення
У такому разі вести товарний облік потрібно! Податківці пишуть:
при продажу лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, окремо від надання стоматологічних послуг, облік товарних запасів здійснюється ФОПами, у тому числі платниками єдиного податку третьої групи, відповідно до вимог наказу Міністерства фінансів України від 03.09.2021 №496.
А які вони, ці вимоги?
Вести облік товарних запасів зобов’язані ФОПи, які здійснюють розрахункові операції та:
перебувають на загальній системі оподаткування,
або є платниками єдиного податку третьої групи, які є платниками ПДВ,
або є платниками єдиного податку, які торгують технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту, ліками та виробами медичного призначення, ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівкоштовного каміння.
Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 №496.
Відповідно до Порядку ведення обліку товарних запасів платники податків, які згідно із законодавством проводять розрахункові операції із застосуванням РРО або ПРРО, зобов’язані вести облік усіх товарних запасів, а не певних товарів, за місцем їх реалізації.
Облік товарних запасів фізособи-підприємці ведуть шляхом постійного внесення до форми ведення обліку товарних запасів інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід’ємною частиною такого обліку.
Що входить до первинних документів?
Опис залишку товарів на початок обліку.
Накладні, акти закупівлі, митні декларації.
Чеки (фіскальні/товарні).
Документи з даними про постачальника та отримувача (назва, код, ІПН, серія/номер паспорта для винятків), дату операції, найменування, кількість і вартість товару.
Опис залишку можна скласти в довільній формі, але обов’язково зазначити:
— назву товару;
— кількість (з одиницями виміру);
— вартість (визначену самим ФОПом).
Якщо товар знищено, втрачено або використано для власних потреб, — у документах зазначають ціну придбання, але без реквізитів постачальника/отримувача.
Зверніть увагу! Підприємець, який провадить діяльність у декількох місцях продажу (господарських об’єктах), веде облік товарних запасів також за кожним окремим місцем продажу (господарським об’єктом) на підставі первинних документів, які підтверджують отримання товарів таким ФОПом або окремим місцем продажу (господарським об’єктом), та/або первинних документів на внутрішнє переміщення товарів між ФОПом та його окремими місцями продажу (господарськими об’єктами). Первинні документи на внутрішнє переміщення товарів є невід’ємною частиною такого обліку.