• Посилання скопійовано

Новації щодо підакцизних товарів

Продовжуємо розглядати зміни, які приніс Закон №3817, у хронологічному порядку. Сам закон уже діє, але окремі його норми відтерміновані.

У статті «Закон №3817: аналіз від редаціх» у «ДК» №36/2024 ми вже говорили про те, що новий Закон від 18.06.2024 №3817‑IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі — Закон №3817) набрав чинності 27 липня 2024 року.

Але з цієї дати набирають чинності не всі норми цього закону, тому що у прикінцевих положеннях Закону №3817 прописано досить складний порядок набрання чинності окремими його нормами. Продовжуємо розглядати ці норми окремо.

З 1 вересня 2024 року запроваджується акциз з інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування та МРЦ на них.

З 1 вересня 2024 року акцизним податком оподатковуються операції з ввезення та реалізації на митній території України товарів за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування», які включено до переліку підакцизних товарів.

Усі вимоги щодо оподаткування акцизом, у тому числі 5-відсотковим акцизним податком з роздрібної торгівлі, а також маркування марками акцизного податку інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування, які включено до переліку підакцизних товарів, а також відповідальність за їх недотримання (без марок акцизного податку, торгівля за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін) застосовуватимуться починаючи з 1 вересня 2024 року.

Відповідно, з 1 вересня 2024 року набирає чинності визначення тютюнових виробів, яке включає ці продукти (п. 85 ст. 1 Закону №3817), і на них поширюються норми ст. 67 Закону №3817 у частині встановлення МРЦ на інші нікотиновмісні продукти для орального застосування. Щодо решти тютюнових виробів ст. 67 Закону №3817 почала діяти з 27.07.2024.

Рівно 20 сигарет, сигарил або цигарок у пачці з 27 липня 2025 року

З 27 липня 2025 року одинична пачка має містити рівно 20 штук сигарет, сигарил або цигарок — не більше і не менше. З цієї самої дати вносяться зміни до Закону від 22.09.2005 №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» — у ст. 12, 13 та 20 цього Закону змінено формулювання таким чином, що:

— одинична пачка має містити рівно 20 сигарет, сигарил або цигарок;

— реалізація тютюнових виробів в одиничних пачках, що містять не 20 сигарет, сигарил або цигарок (тобто більше або менше), чи поштучно (крім сигар) забороняється;

— штраф за таку реалізацію не змінився — 60 н. м. д. г. та 600 н. м. д. г. у разі повторного протягом року порушення, але тепер він застосовуватиметься не тільки за продаж пачок з кількістю менше ніж 20 штук, а й за продаж пачок, у яких більше ніж 20 штук сигарет, сигарил або цигарок.

Електронна простежуваність та електронні акцизні марки — з 1 січня 2026 року

З 1 січня 2026 року має запрацювати електронна простежуваність обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі — електронна простежуваність), — це відображення обігу товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, в Електронній системі на всіх етапах переміщення таких товарів (продукції) від виробника/імпортера до кінцевого споживача.

Разом із цією системою з 1 січня 2026 року вводяться в дію електронні марки акцизного податку.

Основні принципи роботи електронної простежуваності викладено у розділі VIII Закону №3817, але норми, що регулюють електронну простежуваність та застосування електронних акцизних марок, містяться в інших статтях закону, і вони теж набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2026 року, наприклад:

— пункти 23 і 25 частини другої статті 46 — про підстави для припинення ліцензії;

— частини третя, п’ята, сімнадцята статті 62 — про нанесення штрихкоду, групового ідентифікатора електронної марки акцизного податку, про графічні елементи електронних марок акцизного податку;

— частини п’ята і десята статті 65 — про груповий ідентифікатор на пакованні виробів, про графічні елементи електронних марок акцизного податку;

— пункти 9, 10, 38, 39 частини другої статті 73 — про штрафні санкції за порушення в цій сфері.

Терміни «електронна марка акцизного податку», «підроблена електронна марка акцизного податку», «унікальний ідентифікатор», «унікальний груповий ідентифікатор», «графічний елемент електронної марки акцизного податку» у значеннях, наведених у ПКУ, застосовуються з 1 січня 2026 року. Ці терміни вводяться в дію Законом від 29.06.2023 №3173-IX.

Система відеоспостереження та контрольно-пропускна система

На підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, має бути встановлена та безперервно функціонувати цілодобова система відеоспостереження (абз. 3 та 4 частини 2 ст. 20 Закону №3817).

Основні вимоги до цієї системи визначені у ч. 9 та 10 ст. 21 Закону №3817. Нині така система передбачена для виробництва спирту — без неї виробники не отримають ліцензію на виробництво. З 1 жовтня 2024 року таку систему повинні впровадити й виробники тютюнових виробів.

Отже, на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, встановлюють контрольні пости, на яких будуть присутні працівники ДПС, зокрема й у цілодобовому режимі.

Порядок роботи контрольних постів визначено у ч. 7 — 11 ст. 20 Закону №3817.

До 1 січня 2025 року має бути затверджено порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи на акцизних складах, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, — ч. 5 ст. 6 Закону №3817. Цей порядок має розробити Мінфін.

Виробництво спирту етилового, що класифікується за товарними позиціями 2207 і 2208 згідно з УКТЗЕД, та біоетанолу здійснюється суб’єктами господарювання, що мають установлену та безперервно функціонуючу контрольно-пропускну систему, — ця норма абзацу другого частини другої статті 3 Закону №3817 набирає чинності та вводиться в дію з 1 січня 2026 року. З цієї самої дати акцизні склади, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, мають бути обладнані контрольно-пропускною системою, вимоги до якої наведено у ч. 3 статті 6 Закону №3817 (набирає чинності ст. 6 Закону №3817 щодо контрольно-пропускної системи).

Продаж алкоголю, тютюну та супутніх товарів через інтернет-магазин з 27.01.2026

З 27 січня 2026 року запроваджуються правила електронної торгівлі з використанням засобів дистанційного зв’язку або через інтернет-магазини алкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами, заправними контейнерами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння — п. 10 частини другої, частина дев’ята ст. 71 Закону №3817.

Зверніть увагу!

Цей перелік вичерпний, тому, на нашу думку, нові правила електронної торгівлі не стосуються продажу, приміром, інших нікотиновмісних продуктів, їх замінників (код згідно з УКТ ЗЕД 2404 99 00 00) та інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування (код згідно з УКТ ЗЕД 2404 91 90 00).

Але це може означати, що ці «виключні» товари не можна буде продавати в інтернет-магазинах.

Утім, думка податкової може бути іншою, тому до питання асортименту товарів, які можна буде продавати через Інтернет, ми ще повернемося ближче до січня 2026 року.

Решта способів інтернет-торгівлі або дистанційного продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, які не відповідатимуть цим правилам, будуть заборонені з 27 січня 2026 року.

Якщо коротко, то ці правила полягають у такому:

— на етапі замовлення продукції потрібно ідентифікувати вік кінцевого споживача;

— якщо кінцевий споживач отримує товар не у місці торгівлі, то відвантаження продукції має здійснюватися з місця торгівлі;

— передавати продукцію кінцевому споживачу можна тільки з дотриманням вимог щодо перевірки його віку — як у місці торгівлі, так і під час її доставки споживачеві.

Нові правила ліцензування з 1 січня 2025 року

Розділом VII Закону №3817, який налічує 15 статей, упорядковано правила ліцензування видів діяльності, пов’язаних із підакцизними товарами. Зокрема, у ст. 41 Закону №3817 наведено вичерпний перелік 24 видів ліцензій, які видаються згідно з цим законом. Зокрема, це ліцензії на право:

виробництва: спирту етилового; спиртових дистилятів; біоетанолу; алкогольних напоїв; тютюнових виробів; рідин, що використовуються в електронних сигаретах; пального;

вирощування тютюну;

ферментації тютюнової сировини;

оптової торгівлі: спиртом етиловим; спиртовими дистилятами; алкогольними напоями; сидром та перрі (без додавання спирту); тютюновими виробами; рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним; пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним;

роздрібної торгівлі: алкогольними напоями; сидром та перрі (без додавання спирту); тютюновими виробами; рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; пальним;

зберігання пального;

зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.

Норми розділу VII Закону №3817 почнуть працювати з 1 січня 2025 року, за невеликим винятком — крім пунктів 22, 23 і 25 частини другої статті 46, статті 49, які діють уже з 27.07.2024.

Ці правила досить об’ємні, тому вони заслуговують на окремий розгляд. Про них ми поговоримо в іншій статті.

Нові державні реєстри діють з 1 січня 2025 року

З 1 січня 2025 року починається ведення державних реєстрів (ст. 34, 35, 38, 39, 40 Закону №3817):

— Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

— Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального;

— Єдиного реєстру обладнання;

— Єдиного реєстру місць зберігання;

— Електронного реєстру суб’єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини.

Разом із цими статтями набирають чинності інші норми Закону №3817, які регулюють питання, пов’язані з цими реєстрами, наприклад:

— пункт 2 частини третьої статті 3;

— частина четверта статті 20;

— частина восьма статті 29 тощо.

Норми ст. 36 та 37 Закону №3817 про ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового та Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі діють з 27 липня 2024 року. Проте у цих нормах немає нічого нового — ці реєстри велися і до набрання чинності Законом №3817.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру