• Посилання скопійовано

Закон №3817: аналіз від редакції

Закон №3817 набрав чинності 27.07.2024, але багато його норм мають свою дату набрання чинності. Цей закон досить великий, тож розглянемо його в кількох статтях.

Новий Закон України від 18.06.2024 №3817‑IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі — Закон №3817) набрав чинності 27 липня 2024 року.

Але з цієї дати набирають чинності не всі його норми, тому що у прикінцевих положеннях Закону №3817 прописано досить складний порядок набрання чинності окремими нормами цього закону. Для деяких норм навіть уже встановлено дату, з якої вони втратять чинність, тобто ці норми є тимчасовими.

Закон №3817 регулює виробництво й обіг:

— спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу;

— алкогольних напоїв;

— тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

— пального.

Його попередник, Закон №481, регулював виробництво й обіг таких самих видів підакцизних товарів, тож тут тектонічних зсувів не відбулося, сфера дії закону не змінилася.

Щодо видів діяльності Закон №3817 регулює виробництво, ввезення, вивезення, оптову торгівлю та роздрібну торгівлю вищезазначеними товарами та їх зберігання.

Відповідно до ч. 4 ст. 2 Закону №3817, він не поширюється:

— на роздрібну торгівлю винами столовими, крім окремих випадків, передбачених Законом №3817;

— на виробництво вин виноградних і плодово-ягідних, напоїв медових, наливок та настоянок, виготовлених громадянами у домашніх умовах для власного споживання;

— на вирощування тютюну на земельних ділянках для садівництва та/або городництва для власного споживання.

Слова «для власного споживання» означають, зокрема, те, що громадяни не можуть продавати вищезгадані напої та тютюн, зокрема у межах їхньої підприємницької діяльності.

Був головний тютюново-алкогольний Закон №481 — стане Закон №3817!

Закон №3817 є наступником старого Закону №481, який ще діє цього року і втрачає чинність з 1 січня 2025 року. Проте деякі норми нового Закону №3817 діють уже або наберуть чинності у 2024 році. Тому положення Закону №481 до дня втрати ним чинності застосовують у частині, що не суперечить положенням Закону №3817.

Визначення понять і дати, з яких вони діють

Закон №3817 запроваджує нові визначення понять, які набиратимуть чинності одночасно з нормами цього закону, в яких вони застосовуються:

— пункт 85 частини першої статті 1 — тютюнові вироби — з 1 вересня 2024 року цей термін включатиме, крім того, що було раніше, нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання;

— пункти 34 і 66 частини першої статті 1 — категорії спиртних напоїв та офіційна назва спиртного напою — з 29 грудня 2024 року;

— пункти 26, 27, 28, 29 частини першої статті 1 — поняття, що стосуються ведення реєстрів, — з 1 січня 2025 року;

— пункти 38, 39, 51, 53, 65, 74 частини першої статті 1 — поняття, що стосуються ліцензування, — з 1 січня 2025 року;

— пункти 1, 18, 19, 22, 23, 24, 30, 36, 59, 75 частини першої, абзацу третього частини другої статті 1 — поняття, що стосуються електронної простежуваності та електронних акцизних марок, — з 1 січня 2026 року;

— пункти 68 і 69 частини першої статті 1 набирають чинності та вводяться в дію з дня набрання чинності законом про внесення змін до ПКУ, якими буде визначено поняття «пиво», «пиво безалкогольне», що відповідатимуть визначенням, наведеним у Законі №3817.

Термін «медичне попередження споживачів тютюнових виробів» у значенні, наведеному в Законі України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», застосовується з 11 січня 2025 року.

Поняття «електронна марка акцизного податку», «підроблена електронна марка акцизного податку», «унікальний ідентифікатор», «унікальний груповий ідентифікатор», «графічний елемент електронної марки акцизного податку» у значеннях, наведених у Податковому кодексі України, застосовуються з 1 січня 2026 року — вони вводяться в дію Законом від 29.06.2023 №3173-IX.

Структура Закону №3817

Закон №3817 має 12 розділів, кожен з яких є важливим.

Тим, хто здійснює операції з пальним, варто звернути увагу на розділ IV.

А тим, кого цікавить питання, як надалі отримувати ліцензії на операції з алкоголем, тютюновими виробами та пальним, — на розділ VII.

Не забудьте і про штрафи! Про них ми ще поговоримо в окремій статті, а в Законі відповідна інформація наведена в розділі XI.

Втрата чинності деякими нормами Закону №3817

У Законі №3817 є тимчасові норми, які втратять чинність з 1 січня 2026 року, крім пункту 11 частини другої статті 73, який втратить чинність з 01.07.2027. Для наочності зведемо їх у таблицю.

Таблиця

Тимчасові норми Закону №3817

Норма Закону №3817 Дата початку дії Втрата чинності
пункт 35 частини першої статті 1 — визначення терміна «коньячна технологія» 27.07.2024 01.01.2026
частина сьома статті 3 — про виробництво спирту коньячного та коньяку України 01.01.2025 01.01.2026
частина друга статті 17 — про заборону зберігання та/або реалізації алкогольних напоїв, отримання яких не підтверджено 01.01.2025 01.01.2026
частина восьма статті 21 (у частині тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах) — про заборону зберігання та/або реалізації тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, отримання яких не підтверджено належним чином 01.01.2025 01.01.2026
пункт 22 частини другої статті 46 — припинення дії ліцензії через реалізацію алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без наклеєних марок акцизного податку 27.07.2024 01.01.2026
пункт 27 частини другої статті 46 (у частині алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах) — припинення дії ліцензії через реалізацію оптовим ліцензіатом необлікованих алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах 01.01.2025 01.01.2026
пункт 29 частини другої статті 46 — припинення дії ліцензії через реалізацію роздрібним ліцензіатом необлікованих алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах 01.01.2025 01.01.2026
частини друга, шоста, восьма, шістнадцята, вісімнадцята статті 62 — щодо нанесення штрихкоду на пляшку, додаткових ярликів, інформації про період витримки, маркування акцизними марками 27.07.2024 01.01.2026
пункт 4 частини четвертої, частини дев’ята й одинадцята статті 65 — зазначення дати виробництва на коробі тютюнових виробів та/або груповому транспортному пакованні тютюнових виробів та обіг акцизних марок 27.07.2024 01.01.2026
пункт 29 частини другої статті 73 — штраф за вивезення спиртних напоїв, вироблених зі спирту етилового, з території акцизного складу або транспортування таких товарів (продукції) без відмітки представника податкового органу на ТТН 27.07.2024 01.01.2026
пункт 11 частини другої статті 73 — штраф за виробництво, зберігання, транспортування, реалізацію фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без паперових марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими марками акцизного податку 27.07.2024 01.07.2027

Вимоги до видів діяльності та окремих операцій — з 27 липня 2024 року та з 1 січня 2025 року

Деякі вимоги до видів діяльності та окремих операцій діють уже з 27 липня 2024 року:

— до роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом — ст. 13 Закону №3817. Роздрібна торгівля цими товарами заборонена, крім продажу спирту етилового, спиртових або водно-спиртових настоїв уроздріб виключно через аптеку у флаконах з медичного скла об’ємом не більше ніж 0,1 літра, крім таких лікарських засобів, як бальзами;

— до оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями — ст. 16 Закону №3817;

— до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями — ст. 19 Закону №3817. Зокрема, під час провадження діяльності з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями обов’язково проводять розрахунки за операціями оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями виключно у безготівковій формі;

— до виробництва тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, — ст. 20 Закону №3817;

— до оптової торгівлі тютюновою сировиною, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, — ст. 22 Закону №3817;

— до роздрібної торгівлі тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та тютюновою сировиною — ст. 23 Закону №3817;

— до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі тютюновою сировиною, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, — ст. 25 Закону №3817 — їх проводять виключно у безготівковій формі;

— до підтвердження відповідності пального — ст. 31 Закону №3817;

— до форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі пальним — ст. 32 Закону №3817.

Окремо звертаємо увагу на вимоги щодо виключно безготівкових розрахунків за алкоголь, тютюн та пальне, що придбаваються для подальшого перепродажу в межах оптової чи роздрібної торгівлі. Однозначно, що готівкові розрахунки з оптовими постачальниками вже неможливі. Але як бути з розрахунками платіжними картками — адже вони безготівкові?

На нашу думку, такі платежі теж неможливі, тому що постачальник проводив би їх через РРО, а це вже роздрібний продаж, а не оптова торгівля алкоголем, тютюном та пальним. Отже, з 27 липня 2024 року розраховуватися за алкоголь та тютюн з оптовими постачальниками можна тільки безготівковими переказами коштів на рахунок постачальника, які не реєструються через РРО.

Вимоги до видів діяльності й окремих операцій, які почнуть діяти з 1 січня 2025 року, прописані у статтях 12, 14, 15, 17, 18, 21, 24 та 30 Закону №3817:

— оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом;

— зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу;

— операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу;

— зберігання алкогольних напоїв;

— операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України алкогольних напоїв;

— зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

— операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також компонентів, з яких виробляються тютюнові вироби;

— операцій з ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України пального.

Норми щодо категорій та офіційних назв спиртних напоїв діють з 29 грудня 2024 року

З 29 грудня 2024 року вводиться в дію Закон «Про географічні зазначення спиртних напоїв», який визначає особливості підготовки до реєстрації, використання та захисту географічних зазначень спиртних напоїв, а також контролю щодо таких географічних зазначень з метою запобігання неправомірному використанню зареєстрованих географічних зазначень спиртних напоїв. У зв’язку з цим відповідні норми Закону №3817 також набирають чинності та вводяться в дію з 29 грудня 2024 року.

Категорії спиртних напоїв — це класифікація спиртних напоїв на підставі їхніх фізичних, хімічних та/або органолептичних характеристик, складу та способу виробництва (п. 34 ч. 1 ст. 1 Закону №3817), а офіційна назва спиртного напою — назва категорії спиртних напоїв, вимогам якої відповідає спиртний напій (п. 66 ч. 1 ст. 1 Закону №3817).

Стаття 61 Закону №3817 визначає загальні вимоги до категорій та офіційних назв спиртних напоїв і почне діяти одночасно з Законом «Про географічні зазначення спиртних напоїв». Маркування спиртних напоїв із використанням офіційних назв згідно з вимогами, встановленими ст. 62 Закону №3817 та Законом України «Про географічні зазначення спиртних напоїв», регламентоване частинами 9 — 14 ст. 62 Закону №3817.

Спиртні напої, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться на митну територію України або вивозяться за межі митної території України, мають відповідати вимогам до категорій спиртних напоїв, визначених Законом №3817 і частиною другою статті 1 Закону України «Про географічні зазначення спиртних напоїв», з 29 грудня 2024 року. Спиртні напої, що були вироблені та марковані згідно із законодавством, чинним до 29 грудня 2024 року, можуть реалізовуватися до закінчення терміну придатності (пункти 9 і 10 розділу XIII «Перехідні положення» Закону №3817).

Атестація виробництва спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів

Атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини не є чимось новим, така атестація була передбачена і старим Законом №481. Але у новому Законі №3817 дещо розширено перелік виробництв, які підлягають атестації, — атестації виробництв рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини Законом №481 не вимагалося.

Згідно з п. 1.3 чинного Порядку проведення атестації виробництва від 29.02.1996 №85 (який видано на виконання норм Закону №481) таку атестацію проводять органи Держспоживстандарту України: акредитовані у державній системі сертифікації органи із сертифікації харчової продукції і продовольчої сировини з обов’язковим залученням представників Держспецмонополії України за їх поданням.

Частинами 1 та 2 ст. 33 Закону №3817 визначено, що атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та ферментації тютюнової сировини проводить орган державної влади та/або підприємство, установа, організація, утворені або визначені Кабміном, за участю посадової особи/посадових осіб органу ліцензування (яким є ДПС).

Норми ст. 33 Закону №3817 не запроваджують якихось новацій щодо атестації виробництва та в більшій частині повторюють норми попередниці — ст. 8 Закону №481.

Але у зв’язку з розширенням видів виробництв та зміною органу, який проводитиме атестацію, ст. 33 Закону №3817 набирає чинності та вводиться в дію через один місяць з дня утворення або визначення Кабміном такого органу.

***

Звісно, це ще не всі зміни, які приніс новий закон. Про частину з них читайте в статті «Новації щодо підакцизних товарів» у «ДК» №36/2024, а ще у статті «Виробництво та продаж алкоголю» у «ДК» №36/2024.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру