• Посилання скопійовано

Коли вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення?

Коли можна вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення у бухобліку та починати амортизувати?

Чіткої однозначної відповіді на це запитання немає. Тож поміркуймо.

Амортизація — це систематичний  розподіл  вартості, яка амортизується, необоротних активів протягом строку їх корисного використання (експлуатації). Таке визначення наводить п. 4 НП(С)БО 7 «Основні засоби».

Ба більше, при нарахуванні амортизації у підприємства у сумі визначеного зносу виникають або витрати поточного періоду, або збільшення первісної вартості (або собівартості) активів, які створюються за допомогою таких ОЗ.

І все це — бухгалтерські операції, які відображаються в обліку на підставі первинних документів.

Тобто, якщо новобудову не введено в експлуатацію як об’єкт ОЗ і не оформлено акт про введення в експлуатацію, говорити про амортизацію зарано. А оформити такий акт можна лише тоді, коли об’єкт готовий для використання як ОЗ.

Якщо майбутній об’єкт ОЗ — будівля

Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів здійснюється відповідно до норм Порядку №461 (Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затверджений постановою КМУ від 13.04.2011 №461).

Об’єкт, який належить до класу наслідків СС1 та об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, приймається в експлуатацію шляхом реєстрації органом ДАБІ на основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації. Об’єкт, який належить до класу наслідків СС2 та СС3, а також комплекс будов із різними класами наслідків приймаються в експлуатацію на підставі акта готовності об’єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами ДАБІ сертифіката.

Датою прийняття в експлуатацію є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката (п. 11 Порядку №461). Після цього відбувається державна реєстрація права власності підприємства на новозбудовану нерухомість (будівлю, споруду), відповідно до норм Закону №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

На яку дату складати акт про введення в експлуатацію ОЗ?

Акт можна складати не раніше дати реєстрації декларації (видачі сертифіката). Але його можна складати і пізніше, коли об’єкт почне використовуватися за призначенням. Тому що до дати реєстрації об’єкт використовувати не можна, а після вже можна. Отже, з нашого погляду, акт складають не раніше дати реєстрації декларації (видачі сертифіката).

Експлуатація об’єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачене законодавством) в експлуатацію, забороняється (п. 12 Порядку №461).

А відповідальність за таке порушення передбачена п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону №208/94-ВР — за експлуатацію або використання об’єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об’єкта до експлуатації чи в акті готовності об’єкта до експлуатації.

У ситуації, що розглядається, приймання об’єкта в експлуатацію (тобто оцінювання його готовності комісією) вже відбулося, декларація є і всі відомості в ній про готовність будівлі — правдиві, декларація зареєстрована.

Тому, на наш погляд, ввести будівлю в експлуатацію можна не раніше дати реєстрації декларації (видачі сертифіката).

Але нагадаємо, що в Україні регулювання питань методології бухгалтерського обліку віднесено до відання Мінфіну. Думка Мінфіну з розглянутого питання нам невідома. Тож для уникнення непорозумінь може бути доречно звернутися до Мінфіну за консультацією.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру