Про новий Порядок проведення призову
Постановою від 16 травня 2024 р. №560 КМУ затвердив Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі — Порядок №560).
Ця постанова набирає чинності одночасно із Законом України від 11 квітня 2024 р. №3633‑ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (далі — Закон № 3633), але не раніше дня її опублікування. Опублікування відбулося в «Урядовому кур’єрі» від 18.05.2024 №102.
Отже, з 18 травня цей Порядок №560 уже діє.
Нові форми бланків, затверджені Порядком №560
У додатках до Порядку №560 знаходимо бланки:
— повістки;
— акта відмови від отримання повістки;
— журналу реєстрації виданих повісток;
— заяви та довідки про відстрочку від призову тощо.
Що важливо знати роботодавцям
Зараз ми не будемо аналізувати весь ланцюг, за яким наразі відбувається призов. Але звернемо вашу увагу на ту частину Порядку №560, що стосується безпосередньо роботодавців.
Керівники підприємств, установ, організацій з отриманням розпорядження відповідного голови (начальника) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації) або відповідного керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК) про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних районного (міського) ТЦК:
— видають наказ керівника підприємства (установи, організації) про проведення оповіщення резервістів та військовозобов’язаних;
Що зазначається в наказі про проведення оповіщення?
У наказі керівника юрособи зазначаються:
— підстава та мета видання;
— перелік осіб, які підлягають оповіщенню;
— дата, час та місце їх прибуття;
— способи доставки до ТЦК, який надіслав розпорядження;
— відповідальні особи за здійснення оповіщення;
— порядок здійснення контролю за оповіщенням та прибуттям військовозобов’язаних;
— інші питання.
— організовують через відповідальних осіб здійснення оповіщення у робочий час працівників підприємства (установи, організації) через вручення повісток під їх особистий підпис;
— здійснюють на підприємстві (в установі, організації) інформаційне забезпечення призову резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації;
— повідомляють письмово у триденний строк районний (міський) ТЦК про результати оповіщення та виконання резервістами та військовозобов’язаними вимог законодавства;
— забезпечують прибуття резервістів та військовозобов’язаних за допомогою їх перевезення від підприємства (установи, організації) до пунктів збору районних (міських) ТЦК або військових частин чи звільнення їх від виконання обов’язків з урахуванням часу, потрібного для прибуття до ТЦК, та, за потреби, часу на зворотний шлях;
— невідкладно інформують відповідний районний (міський) ТЦК про працівників, які відмовилися від отримання повісток, та працівників, які написали заяви про звільнення.
Тобто що ми бачимо із цікавого? Як і раніше: отримали інформацію від ТЦК для працівників — поширюємо її серед працівників. Але тепер ще треба:
— у досить короткий строк (три дні, і, найімовірніше, ТЦК рахуватимуть від дати отримання роботодавцем такої інформації, повісток тощо, а не від дати наказу керівника юрособи) відзвітувати перед ТЦК про вжиті заходи та їх результати (форма не наводиться, тож, імовірно, вона є довільною, але краще переконатися в цьому у вашій ТЦК);
— якщо результатом стали спроби ухилення працівників від військового обов’язку (відмова отримувати повістки, подання заяв про звільнення за власним бажанням тощо), — про це ТЦК треба повідомити негайно, не чекаючи три дні. Усі розуміємо, що жарти закінчилися, і ситуації, коли роботодавці свідомо ховали своїх працівників від мобілізації, наразі закінчуватимуться погано не тільки для таких працівників, а й для таких роботодавців.
Зверніть увагу: за місцем роботи резервісти та військовозобов’язані можуть бути оповіщені як представниками підприємства (установи, організації), на (у) якому (якій) він працює; так і представниками ТЦК або групами оповіщення, до складу яких можуть включатися представники районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), підприємства (установи, організації), ТЦК та поліцейські.
І ще цікаве: заходи оповіщення резервістів та військовозобов’язаних проводитимуть за дорученням ТЦК й управителі багатоквартирних будинків! Тобто ОСББ також вручатимуть повістки мешканцям будинків і звітуватимуть про виконану роботу. За це відповідатиме керівник установи (організації), або фізособа-підприємець, яка надає послуги з управління багатоквартирними будинками, або голова правління ОСББ.
Загалом вручення повісток резервістам та військовозобов’язаним тепер здійснюється цілодобово за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання, роботи, навчання, у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, на пунктах пропуску (блок-постах), пунктах пропуску через державний кордон України.
Як вручити повістку правильно?
Належним підтвердженням оповіщення резервіста чи військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) ТЦК або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, зокрема відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:
— день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
— день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
— день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.
Наслідки відмови від отримання повістки
Усе залежить від того, хто вручає повістку. Наприклад, якщо це група оповіщення, то алгоритм дій такий:
— складається акт про відмову від отримання повістки (у 2-х примірниках);
— поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до районного (міського) ТЦК.
Очевидно, що в ситуації, коли повістки для роздачі видали роботодавцям або ОСББ, то про жодне затримання не йдеться. Викликати поліцію теж Порядок №560 у такому випадку не радить. На нашу думку, достатньо буде скласти акт про відмову і, як зазначено вище, негайно повідомити про це ТЦК, який надіслав повістку.
Не забуваймо також, що одна зі складових військового обліку за місцем роботи — це перевірка наявності у працівників військово-облікових документів (починаючи ще з прийняття на роботу).
Про те, що резервісти й військовозобов’язані повинні уточнити свої облікові дані протягом 60 днів (відлік почався з 18 травня 2024 року), говорилося ще у Законі №3633. Не забули про це і в новому Порядку №560.
Відстрочка від призову
Так, Закон №3633 дещо переглянув коло тих громадян, які мають право на відстрочку від призову. Але, хай там як, рішення про відстрочку ухвалює не роботодавець, а територіальний центр комплектування!
При цьому навіть ті, хто вже мав оформлену довідку на відстрочку, однаково повинні з’явитися до ТЦК й отримати відповідну довідку наново. Протягом 60 днів з дати набрання чинності Законом №3633 уточнення облікових даних стосується всіх.
Порядок №560 прописує процедуру прийняття ТЦК рішень про відстрочку та їх наслідки.
Увага: за Законом №3633 відстрочку треба оформити і щодо заброньованих працівників!
Таку відстрочку оформлюють роботодавці у районному (міському) ТЦК, на території відповідальності якого вони розміщуються.
До відповідного ТЦК подають документи, зазначені у переліку згідно з додатком 5 до Порядку №560:
— клопотання керівника підприємства щодо оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаних, які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України,
— та витяг із наказу Мінекономіки про бронювання.
Військові медкомісії
Закон №3633 вимагає перегляду всіх рішень щодо звільнення від виконання військового обов’язку, зокрема і для тих, кого визнали непридатним за станом здоров’я.
Порядок №560 докладно прописав, як проводити медичні огляди резервістів та військовозобов’язаних.
Про оновлений статус ТЦК
Постановою від 16 травня 2024 р. №558 КМУ оновив Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.
Ця постанова набрала чинності з дня її опублікування (яке відбулося в «Урядовому кур’єрі» від 18.05.2024 №102), крім підпункту 2 пункту 4 змін, затверджених цією постановою, який набирає чинності з 18 липня 2024 року.
Метою цієї постанови було забезпечення посилення мобілізації і всіх змін, які зазначені в Законі №3633 та Порядку №560.
Зокрема, ТЦК тепер підпорядковуються Міноборони (а не Генштабу), звісно, мають доступ до Реєстру військовозобов’язаних, мають право перевіряти військово-облікові документи у чоловіків від 18 до 60, вручати повістки, оформлювати відстрочки від призову та складати протоколи про порушення військового обліку й законодавства про мобілізацію тощо.
Тут новацій для роботодавців немає, тому докладно цю постанову ми не розглядаємо.
Про оновлений військовий облік
Постановою від 16 травня 2024 р. №563 КМУ затвердив зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. №1487 (далі — Порядок №1487).
Опублікування відбулося в «Урядовому кур’єрі» від 18.05.2024 №102. Отже, з 18 травня ця Постанова №563 вже діє.
Роботодавці, увага!
Із цікавого, на що треба звернути увагу роботодавцям:
1) змінами уточнили, що щороку до 25 січня (станом на 1 січня) списки персонального військового обліку та відомості оперативного обліку підписуються керівником державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, а також особою, відповідальною за ведення військового обліку, та реєструються в установленому порядку в службі діловодства таких органів, підприємств, установ, організацій.
Досі така вимога стосувалася лише списків персонального військового обліку.
Нагадаємо, що форму відомості оперативного обліку затверджено додатком 12 до Порядку №1487, а списки персонального військового обліку ведуть за формою, затвердженою додатком 5 до Порядку №1487. Таким чином, інформація про чисельність призовників, військовозобов’язаних та резервістів вноситься до відомості оперативного обліку, яка зберігається разом зі списками персонального військового обліку;
2) з Порядку №1487 забрали перший абзац п. 51, який дозволяв жінкам, які здобули освіту за медичною або фармацевтичною спеціальністю та не перебували на військовому обліку у відповідних районних (міських) ТЦК (не отримували військово-облікового документа) до затвердження цього Порядку, працевлаштовуватися як невійськовозобов’язані до кінця 2026 року.
Тобто тепер військово-облікові документи повинні оформити всі військовозобов’язані!
І загалом Порядок №1487 привели у відповідність до Закону №3633, зокрема і щодо військового обліку тих громадян України, які перебувають за кордоном.
Про уточнення облікових даних для тих, хто за кордоном
А ще КМУ постановою від 17 травня 2024 р. №565 затвердив Порядок реалізації експериментального проєкту щодо уточнення облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які постійно або тимчасово перебувають за кордоном. Її опубліковано 18 травня в «Урядовому кур’єрі» №102, отже, вона теж вже діє.
Якщо коротко, то експеримент полягає в уточненні військово-облікових даних тих, хто фізично перебуває за кордоном, за допомогою Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста. Триватиме експеримент 2 місяці, після чого Міноборони відзвітує перед КМУ та буде ухвалено рішення, чи варто робити цей Порядок постійно діючим та/або вносити зміни до іншого законодавства й нормативних актів для подовження такої процедури.
Які облікові дані можна уточнити в Е-кабінеті
За допомогою Е-кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста уточнюються такі облікові дані особи:
— адреса проживання;
— номери засобів зв’язку;
— адреса електронної пошти.
Адреса електронної пошти не може змінюватися частіше ніж раз на сім діб. У разі зміни адреси електронної пошти особа протягом доби з моменту такої зміни зобов’язана уточнити облікові дані.
Для уточнення облікових даних особі потрібно встановити Електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста на електронний пристрій, під’єднаний до Інтернету, та пройти електронні ідентифікацію та автентифікацію з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, чи інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу з дотриманням вимог законодавства у сферах електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг.
Що потрібно для оновлення облікових даних з-за кордону?
Громадянину потрібні:
— ноутбук, персональний комп’ютер тощо з доступом до Інтернету;
— електронний цифровий підпис, який розпізнає і визнає Е-кабінет (тобто його треба оформити в українського сертифікованого оператора електронних довірчих послуг);
— встановлення Е-кабінету на такий пристрій, ідентифікація та автентифікація в ньому.
Уточнені облікові дані автоматично передаються до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр).
За результатами уточнення облікових даних особа автоматично отримує відомості з Реєстру та/або військово-обліковий документ в електронній формі.
Про те, яким має бути військово-обліковий документ за новими правилами, читайте у «ДК» №22/2024.