• Посилання скопійовано

Як застосовувати РРО при продажу товарів із післяплатою?

ТОВ, платник податку на прибуток та ПДВ, продає товари через інтернет-магазин, приймає передплату через платіжну систему «WayForPay». Чи проводити такі платежі через РРО і в який момент виникають ПЗ з ПДВ? Чи складати підсумкову ПН на кінцевого споживача, якщо оплата за товар надходить на поточний рахунок продавця від «NovaPay» післяплатою (покупець оплачує товар у момент його фактичного отримання), платіж фактично надходить на рахунок продавця від фінустанови-посередника. Фінансова установа в цьому випадку надає продавцеві Реєстр переказів, але сам платіж на рахунок продавця надходить від третьої особи. Чи проводити ці оплати через РРО?

Насамперед зауважимо, що оплата через «NovaPay» та «WayForPay» — це різні за своєю суттю речі.

При продажу товарів через Інтернет у разі відправлення таких товарів поштою за умови післяплати з використанням фінансових послуг «NovaPay» можна не застосовувати РРО і це не буде порушенням законодавства, бо покупцеві фіскальний касовий чек видає ТОВ «NovaPay», а не продавець. Продавець лише за заявкою покупця надсилає через «Нову пошту» товар, а покупець, отримуючи його на складі відділення, оплачує його вартість готівкою або платіжними банківськими картками. ТОВ «NovaPay» надає фінансові послуги з приймання готівки (а також платіжних карток) для виконання платіжних операцій і тому зобов’язане надавати чек РРО відповідно до ст. 3 Закону про РРО.

Тому за умови отримання післяплати через ТОВ «NovaPay» продавець не застосовує РРО.

Отже, «NovaPay» приймає платежі для подальшого переказу продавцю і тому сама повинна видавати покупцю чек РРО — що, власне, і відбувається при оплаті товару на «Новій пошті». Покупець отримує товар на «Новій пошті» і платить готівкою або карткою у поштовому відділенні.

WayForPay — це еквайрингова система, яка приймає карткові платежі просто на сайті продавця, і тому сам продавець повинен проводити такі платежі через РРО під час продажу будь-яких товарів. WayForPay касові чеки не видає.

За своїм змістом — це система для надання послуг з еквайрингу в дистанційному режимі. Продаж товарів на умовах повної передоплати із застосуванням платіжного сервісу WayForPay відбувається у три етапи:

1) операція з приймання платіжним сервісом коштів від покупця, про що формується відповідне електронне повідомлення про приймання коштів;

2) операція безготівкового переказу платіжним сервісом коштів, прийнятих від покупця, на банківський рахунок продавця;

3) передача товару покупцю.

Суб’єктами (учасниками) операції купівлі-продажу товару є продавець, який продає товари, і отримувач такого товару (покупець), який здійснює грошовий розрахунок за цей товар у дистанційному режимі за допомогою платіжного сервісу.

При цьому факт виконання договору купівлі-продажу товару обумовлений саме отриманням товару покупцем. Тож продавець зобов’язаний забезпечити отримання покупцем розрахункового документа, який підтверджує факт оплати покупцем товару. Відповідно, така операція має ознаки розрахункової в розумінні Закону про РРО, а застосування РРО при її проведенні є обов’язковим.

Щодо ПДВ зазначимо, що платник ПДВ відправляє товар покупцям через поштового оператора («Нову пошту» тощо), який не лише здійснює доставку, а й приймає кошти за оплату цього товару, які переказує платникові ПДВ.

Як відомо, податкова накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо вона не була складена на ці операції) у разі, зокрема, здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу/РРО або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника) (п. 201.4 ПКУ).

Якщо оплату за товар приймає поштовий оператор з подальшим переказом цієї суми постачальникові, кошти від споживача за постачений товар надходять не безпосередньо на рахунок постачальника, а зараховуються на рахунок поштового оператора з подальшим їх переказом з такого рахунку на рахунок постачальника.

Саме тому податкова накладна за щоденними підсумками операцій не може бути складена при здійсненні постачання товарів кінцевому споживачеві, якщо розрахунки за такі товари здійснюватимуться через іншу юрособу.

Аналогічну думку висловила ДПС в ІПК від 11.09.2018 №3988/6/99-99-15-03-02-15/ІПК (див. «ДК» №43/2018).

Отже, у ситуації, яка розглядається, підприємство зобов’язане скласти окрему звичайну податкову накладну на кожне таке постачання через оператора поштового зв’язку.

При цьому датою виникнення ПЗ з ПДВ є подія, яка сталася раніше, зокрема дата відвантаження товарів (пп. «б» п. 187.1 ПКУ). Тож датою складання такої накладної правильно буде вважати дату передачі товару поштовому перевізнику, адже саме ця дата є початком переміщення товару до покупця.

WayForPay та ПН. Згідно з п. 187.5 ПКУ, при інтернет-еквайрингу першою подією ПДВ завжди буде виписування рахунка (товарного чека). Якщо рахунок чи товарний чек продавець не виписав покупцеві, то датою виникнення ПЗ буде дата здійснення транзакції покупцем (ініціації платежу). Тобто нараховувати ПЗ слід на дату здійснення розрахунку покупцем на сайті торговця. Тож датою складання податкової накладної правильно буде вважати дату здійснення розрахунку покупцем.

Базою для нарахування ПЗ з ПДВ буде договірна вартість товарів/послуг, відповідно до п. 188.1 ПКУ. При цьому комісія банку, що утримується при зарахуванні грошей на рахунок, не зменшує базу оподаткування ПДВ.

Автор: Щербина Світлана

До змісту номеру