• Посилання скопійовано

Облік шин та акумуляторів мобілізованого авто

На потреби ЗСУ мобілізовано вантажний автомобіль у межах виконання мобілізаційного обов’язку. Автомобіль залишається на балансі підприємства й амортизується надалі. А як бути з обліком шин та акумуляторів?

Шини

Правила експлуатації та списання шин регламентовано Нормами №488. Їх зобов’язані застосовувати всі підприємства, які експлуатують, утримують КТЗ, спеціальні машини, виконані на колісних шасі, що пересуваються вулично-дорожньою мережею загального користування та в особливих умовах експлуатації.

На кожну шину, встановлену на КТЗ, заводять картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини, форму якої наведено у додатку 5 до Норм №488.

Облік фактичного пробігу шини ведуть на підставі подорожніх листів або інших документів.

З наведеного бачимо, що облік шин веде підприємство, яке експлуатує автомобіль. Якщо автомобіль передано в користування іншим особам, в описаній ситуації — для потреб ЗСУ, то підприємство, яке передало такий автомобіль, вже його не експлуатує, а тому і підстав для ведення обліку шин немає.

Причому в Нормах №488 така ситуація не врегульована. А отже, вона може вирішуватися виключно на розсуд підприємства, яке передало авто.

Наприклад, може бути видано наказ керівника підприємства, яким встановлюється призупинення обліку шин у відповідних картках, із поновленням такого обліку на підставі інвентаризації у разі повернення авто. Причому в картці варто зробити позначку про передачу авто, на якому встановлено шини, для потреб ЗСУ.

Акумулятори

Експлуатацію та списання акумуляторних батарей регламентовано Нормами №489 та Правилами №795. Згідно з п. 3.14 Норм №489 після надходження на підприємство АБ експлуатуватимуться до закінчення експлуатаційних норм середнього ресурсу. Такі норми наведено у додатках 1 — 8 Норм №489. Проте, якщо виробник АБ встановлює в експлуатаційній документації чи в договорі купівлі-продажу гарантійний ресурс своєї продукції або норми середнього ресурсу вищими, аніж визначено Нормами №489, слід застосовувати саме норми виробника (п. 3.9 Норм №489). АБ, яка досягла граничного технічного стану і не придатна для виконання функцій за призначенням, але не вичерпала встановленого ресурсу, списують за рішенням комісії згідно з пп. 8.4 Правил №795.

Аналітичний облік АБ ведуть у Картці обліку наробітку та відстежування обігу АБ за формою, наведеною в додатку 12 до Правил №795. Облікову картку заводять на кожну акумуляторну батарею.

Як бачимо, з акумуляторами те саме, що з шинами. Облік веде та особа, яка експлуатує автомобіль. А що робити, якщо авто передане іншим особам, зокрема ЗСУ, в Правилах №795 не сказано.

Тому й тут наша порада така сама, як і щодо шин.

Нормативна база

  • Норми №488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.2006 №488.
  • Норми №489 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.2006 №489.
  • Правила №795 — Правила експлуатування акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 02.07.2008 №795.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру