• Посилання скопійовано

Продаж основних засобів: знос та документи

18.03.2023 підприємство продало верстат за 33 тис. грн, у т. ч. ПДВ — 5 500 грн. Первісна вартість верстата — 27 тис. грн (був придбаний без ПДВ). Його введено в експлуатацію 17.10.2022, переведено до складу НА, утримуваних для продажу, 28.02.2023, знос на 01.03.2023 — 900 грн (щомісячний знос — 450 грн). Чи нараховувати за березень знос 450 грн? У яких звітах відображати продаж ОЗ? До якого звіту і до якого повідомлення додається акт ф. №ОЗ-1?

Нарахування зносу в місяці продажу

У місяці продажу верстата, тобто на 01.03.2023, його знос становитиме 900 грн, та відображатиметься в обліку проведенням Д‑т 131 К‑т 10 (списання суми накопиченої амортизації), бо при продажу ОЗ сума зносу щодо нього не може залишатися на рахунках, вона підлягає списанню разом з ОЗ. А сам ОЗ, щодо якого прийнято рішення про реалізацію, згідно з П(С)БО 27, підлягає переведенню до складу необоротних активів, утримуваних для продажу, на субрахунок 286 «Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу».

Тож після переведення ОЗ до складу необоротних активів, утримуваних для продажу, амортизацію на такі активи не нараховують з місяця, наступного за місяцем вибуття об’єкта зі складу ОЗ (п. 6 розд. ІІ П(С)БО 27).

Звіти про продаж ОЗ

Про податковий облік продажу ОЗ, податок на прибуток та ПДВ ми розповіли в «ДК» №41/2021.

Реалізовані ОЗ знайдуть своє відображення в декларації з податку на прибуток (у додатках АМ та РІ), у декларації з ПДВ та у фінансовій звітності.

Акт ф. №ОЗ-1

Так, справді, наказом Мінстату від 29.12.1995 №352 було передбачено, що при продажу основних засобів іншому підприємству Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма №ОЗ-1) складають у трьох примірниках: перші два залишаються у підприємства, що здає (де перший примірник додається до звіту, а другий — до повідомлення на передачу та для акцепту), третій примірник передають особі, що приймає основні засоби. Але на сьогодні цей наказ втратив чинність.

Проте пунктом 3 Методрекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561, передбачено, що бухгалтерський облік основних засобів має забезпечити:

— своєчасне відображення на рахунках бухгалтерського обліку повної інформації про оцінку, переоцінку та надходження основних засобів, їх внутрішнє переміщення (зі складу до цеху (відділу, на дільницю), з цеху до цеху тощо), вибуття (реалізація, ліквідація, безоплатна передача, нестача, псування тощо);

— відображення даних про нарахування амортизації основних засобів за звітний період та їх зносу з початку корисного використання;

— визначення витрат, пов’язаних із підтриманням основних засобів у робочому стані (технічні огляди, поточне обслуговування), їх ремонтом та поліпшенням;

— визначення фінансових результатів від реалізації та іншого вибуття основних засобів;

— інформацією для складання звітності про основні засоби і капітальні інвестиції.

Отже, акт надаватиме підтвердну інформацію відображення реалізації верстата в бухобліку та фінансовій звітності.

Щодо повідомлення на передачу та для акцепту, вважаємо, тут мається на увазі повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів, або цінової пропозиції, або пропозиції за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. Також це може бути пропозиція однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) іншою стороною (ст. 638 ЦКУ).

Акцепт (лат. acceptus — прийнятий) — згода на оплату або гарантування оплати документів.

Згідно зі ст. 642 ЦКУ, акцептом є відповідь особи, якій адресовано пропозицію укласти договір, про її прийняття. Тобто згода прийняти умови, що містяться у пропозиції укласти договір.

Тож надання покупцеві акта приймання-передачі є акцептом, що не позбавляє його обов’язку виконати свої зобов’язання щодо оплати за придбаний товар, у наведеному випадку — основні засоби. Акт виписують до певного договору. А акцепт здійснюють шляхом оплати ОЗ за умовами договору.

Автор: Щербина Світлана

До змісту номеру