Очевидно, що прямо в НП(С)БО відповіді на це запитання ми не знайдемо. Тому для відповіді на нього маємо виходити із загальних принципів, закладених в основу бухгалтерського обліку.
Наприклад, згідно зі ст. 4 Закону про бухоблік, бухгалтерський облік та фінансова звітність ґрунтуються на принципах, серед яких такий, як превалювання сутності над формою — операції обліковують відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.
З огляду на цей принцип немає значення, як назвати передачу рекламних плакатів від постачальника покупцеві. Для обліку важливо, в чому суть такої передачі.
За умовами запитання отримані плакати покупець розмістить у своїх торговельних точках. І мета цих плакатів — спонукати покупців більше купувати продукції, яку покупець отримує від постачальника. Тобто операції з плакатами спрямовані на збільшення продажу як постачальника, так і покупця.
Тобто і для постачальника передача плакатів має рекламний характер, і для покупця розміщення плакатів має рекламний характер. Тож в обліку постачальника і покупця ці операції відображають як витрати на рекламу.
Облік у постачальника
Вартість переданих плакатів списують до витрат на збут — на рахунок 93.
Передачу можна оформити звичайною накладною чи актом приймання-передачі. У документах на передачу доцільно зазначити, що це мотиваційна винагорода, передана з рекламною метою (реклами продукції, яку постачає постачальник), згідно з договором між постачальником та покупцем.
Чи оподатковується ПДВ така операція передачі плакатів?
Дивимося відповідь ДПС на запитання в ЗІР (101.04): «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі товарів/послуг (у т. ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), придбаних у неплатників податку без ПДВ?».
Спершу ДПС зазначає, що операції з безоплатної передачі товарів/послуг (у т. ч. для маркетингових/рекламних заходів), придбаних без ПДВ у неплатників податку, є об’єктом оподаткування ПДВ, база оподаткування при здійсненні яких визначається не нижче від ціни придбання.
Але далі ДПС уточнює: якщо вартість безоплатно переданих товарів/послуг (у т. ч. для маркетингових/рекламних заходів) включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то така безоплатна передача товарів/послуг не розглядається як окрема операція з постачання (у тому числі з безоплатного постачання) товарів/послуг і додаткового нарахування податкових зобов’язань з ПДВ не потребує. Такі безоплатно передані товари/послуг визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої їх було включено.
Загальне зауваження
На наш погляд, в описаній ситуації безоплатно передані плакати включаються до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) товарів/послуг та компенсуються їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ. Адже, по суті, безоплатно передані плакати збільшуватимуть обсяг продажу продукції і за рахунок збільшеного обсягу продажу покриватиметься вартість переданих плакатів.
Тобто операція безоплатної передачі плакатів не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Але з огляду на українську традицію суцільного документування керівникові постачальника доречно скласти, наприклад, наказ по підприємству з проведення рекламних заходів, яким встановити, що, по-перше, мотиваційна винагорода покупця у вигляді безоплатної передачі рекламних плакатів здійснюється з рекламною метою продукції, яку постачає постачальник. По-друге, зазначити, що така операція передачі не є окремою операцією постачання, адже вартість плакатів покривається за рахунок виручки від продажу основної продукції, тож фактично включається до складу вартості проданої продукції. А отже, така операція не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Але ДПС може дотримуватися іншої позиції з цього питання. Тож постачальникові може бути доцільним отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання. Або ж постачальник може піти шляхом найменшого спротиву і задля уникнення можливих непорозумінь нарахувати ПДВ як на операцію безоплатного постачання. Тоді складають дві ПН: одну — на ціну постачання, 0 грн, іншу — на ціну придбання плакатів.
Облік у покупця
Покупець отримав плакати безоплатно, тому відображає плакати на балансі проведенням:
— Д-т 209 К-т 718 — на справедливу вартість отриманих плакатів.
Після розміщення плакатів у торговельних точках, тобто використання плакатів, їх списують на витрати:
— Д-т 93 К-т 209.
Операцію розміщення плакатів можна оформити актом розміщення, який у довільній формі складе відповідальна особа. Або іншим подібним документом. Варіанти документування можуть бути різні, залежно від особливостей кожної конкретної ситуації.
Водночас, як уже сказано вище, з огляду на традиції суцільного документування керівник покупця може видати наказ про рекламну кампанію, в якому зазначити, що отримані як мотиваційна винагорода рекламні плакати розміщуються в торговельних точках з рекламною метою — для реклами продукції, яку продає покупець.