Принцип нарахування
ДПС має рацію. Звіт заповнюють за методом нарахувань, а не за касовим методом. Про це ДПС пише в багатьох консультаціях.
Консультують податківці
Чи передбачено у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації відображення всіх сум доходів та витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації ОЗ), визначених за правилами бухгалтерського обліку?
Відповідно до п. 46.2 ст. 46 [ПКУ] неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені п. 133.4 ст. 133 ПКУ, подають Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за формою, затвердженою [Наказом №553] (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 №469) (далі — Звіт), та річну фінансову звітність.
Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством (п. 44.1 ст. 44 ПКУ).
Згідно зі ст. 4 Закону [про бухоблік] зі змінами і доповненнями бухгалтерський облік та фінансова звітність ґрунтуються, зокрема, на принципі нарахування — доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів.
У рядках 1.1 — 1.11 частини І Звіту відображаються доходи, одержані неприбутковими організаціями, а у рядках 2.1 — 2.6 Звіту — суми видатків (витрат). При цьому в зазначених рядках показники заповнюються з урахуванням особливості діяльності неприбуткової організації відповідно до закону, що регулює діяльність такої неприбуткової організації.
Враховуючи те, що дані, наведені у Звіті, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності, тому всі суми доходів та витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), сформовані за правилами бухгалтерського обліку, мають бути відображені у Звіті. Тобто суми доходів та витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), які не відображені у рядках 1.1 — 1.10 та 2.1 — 2.5 Звіту, відображаються у рядках 1.11 «інші доходи» та 2.6 «інші видатки (витрати)» Звіту.
ЗІР, підкатегорія 102.04
Але наголосимо, що ані в самому Звіті, ані в ПКУ, ані в інших нормативних документах прямо не зазначено, що Звіт заповнюють за методом нарахування. Водночас Звіт, заповнений за касовим методом, вважатиметься заповненим помилково.
Отже, можна сказати, що Звіт заповнюють за методом нарахування на підставі трактування чинного законодавства ДПС.
Чи дотримується у бухобліку неприбуткової організації рівність доходів та витрат?
Так, дотримується.
Така думка базується на положенні, що всі надходження неприбуткової організації мають цільовий характер, адже спрямовані на фінансування витрат неприбуткової організації.
Тож усі кошти, отримані неприбутковою організацією, ще не є доходами, відображаються за кредитом субрахунку 484 як отримане цільове фінансування. А до складу доходів таке фінансування потрапить тільки тоді, коли організація матиме відповідні витрати, в розмірі таких витрат.
Наприклад, якщо у звітному періоді понесено витрати в розмірі 40 000 грн, то в такому самому розмірі відображають і доходи:
— Д-т 949 К-т 631, 661, 651 тощо — 40 000 грн (понесені витрати);
— Д-т 484 К-т 718 — 40 000 грн (відображено доходи в розмірі понесених витрат).
Далі доходи і витрати звітного періоду списують до складу фінансових результатів:
— Д-т 791 К-т 949 — 40 000 грн (списані витрати);
— Д-т 718 К-т 791 — 40 000 грн (списані доходи).
Таким чином, прибутку чи збитку, який слід списати на рахунок 44, неприбуткові організації не мають.
Це означає, що у неприбуткової організації доходи звітного періоду не можуть перевищувати витрат цього самого періоду.
Якщо є перевищення отриманих коштів над здійсненими витратами, такі перевищення відображають за кредитом субрахунку 484 як невикористаний залишок цільового фінансування, а не у складі доходів. Кредитовий залишок кінця звітного періоду на субрахунку 484 показують у рядку 1595 Балансу форми №1-м чи №1-мс згідно з Н(П)СБО 25.
Окремі особливості заповнення Звіту
Наприклад, організація отримала безповоротну фіндопомогу, але не витратила її. У такому разі дохід від такої фіндопомоги не визнають, а тому її не відображають у рядку 1.6 Звіту.
Інший приклад: допомогу (цільове фінансування) отримано, а витрат не було. І тут так само. Отриману допомогу не відображають у Звіті, тому що доходів за нею не визнано.
Ще приклад. Поточного року понесено витрати за рахунок тогорічних надходжень. Такі тогорічні надходження будуть відображені у складі доходів поточного року, в розмірі витрат. Причому треба розуміти, за рахунок яких доходів ці витрати, — приміром, спонсорської допомоги (рядок 1.6) чи пасивних доходів (рядок 1.9).
Наголосимо, що окремі рядки Звіту передбачені для окремих видів неприбуткових організацій. Наприклад, 1.1 — 1.4, 2.1, 2.2 — для бюджетних організацій тощо. Адже про це прямо зазначено у відповідних рядках. Тож неприбуткові організації інших видів не можуть заповнювати такі рядки.
Якщо джерел надходження коштів кілька (спонсорська допомога та пасивні доходи) по 500 грн відповідно, а витрат на купівлю товарів за рік 400 грн, то у якому рядку визнавати дохід?
Це питання кожна неприбуткова організація вирішує на власний розсуд, згідно з внутрішніми документами.
Як потраплять цільові кошти, наприклад спонсорської допомоги, до складу дохідної частини звіту, якщо вони витрачені на придбання ОЗ?
Вони потраплять до рядка 1.6 у розмірі пропорційно нарахованої амортизації придбаних ОЗ, протягом усього періоду нарахування амортизації.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
- Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
- Наказ №553 — Наказ Міністерства фінансів України від 17.06.2016 №553 «Про затвердження форми Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації» (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 №469).
- НП(С)БО 25 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2000 №39.