Під час війни інспектори праці почали доволі активно спілкуватися з бізнесом шляхом несподіваних візитів.
Досі ці візити мали інформаційний характер — інспектори приходили з роз’ясненнями нових норм у сфері трудових відносин та змін, що вносилися після 24.02.2022 р. Таку інформаційну підтримку можна лише вітати: позиція будь-якого контролюючого органу завжди важлива, незалежно від того, призведе це до спору у майбутньому чи ні.
Але з 19.07.2022 р. візити стануть не лише інформаційними, а й із наслідками. Йдеться про відновлення інспектування, складання актів та відповідальність за порушення.
Які підстави для трудових перевірок під час війни?
19 липня 2022 року набрав чинності Закон №2352, який вніс зміни до КЗпП, законів «Про оплату праці» та «Про відпустки», а також у частині трудових перевірок, що нас особливо цікавить, — до Закону №2136.
І саме з 19.07.2022 р. (ст. 16 Закону №2136) відновлюються позапланові заходи з таких підстав:
1) звернення фізособи (фізосіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, довкіллю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Увага! Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом за погодженням з Держпраці або відповідним державним колегіальним органом;
2) доручення прем’єр-міністра України про перевірку госпсуб’єктів у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист довкілля та забезпечення безпеки держави;
3) настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю госпсуб’єкта;
4) звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення госпсуб’єктом вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
5) за зверненням КМВА або ОВА;
6) у зв’язку з невиконанням госпсуб’єктом приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.
Інформаційна підтримка від Держпраці триває!
Нагадаємо, що багато інформації щодо питань, які надходили до Держпраці та які там опрацьовувались як консультації, можна знайти за посиланням https://dsp.gov.ua/faq/ та на інформаційному порталі pratsia.in.ua у рубриці «Запитання-відповіді».
Тому роботодавці можуть зорієнтуватись у цих питаннях для майбутніх інспектувань, у т. ч. за скаргами працівників, з огляду на ті, з якими працівники зверталися до Держпраці через онлайн-сервіс.
І не забувайте про те, що можна скористатися сервісом онлайн-консультування шляхом заповнення форми електронного звернення з питань застосування законодавства в межах повноважень Держпраці (трудові відносини, оплата праці, безпека праці, промислова безпека, гірничий нагляд, надання адміністративних послуг тощо). Проте цей сервіс не призначений для подання скарг від працівників.
Кого перевірятимуть?
Перевірятимуть юросіб незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізосіб, які використовують найману працю.
Трудові перевірки лише тимчасові?
Зазначені перевірки здійснюються Держпраці та її територіальними органами за правилами, встановленими новим законом, на час дії воєнного стану. Отже, норми ст. 16 Закону №2136 втрачають чинність з дня припинення або скасування воєнного стану.
А як бути з перехідними перевірками?
На нашу думку, приймаючи рішення щодо допуску до перевірки чи дій під час перевірки, слід керуватися таким.
1. З 24.02.2022 р. Держпраці повідомила про припинення всіх перевірок та продовжує виконувати свої повноваження в частині надання консультацій і порад працівникам та роботодавцям щодо забезпечення дотримання вимог законодавства. Територіальні органи, зі свого боку, також повідомляли, що накази на проведення планових та позапланових заходів, проведення яких було заплановано з 24.02.2022 р., та тих, які не були завершені до 24.02.2022 р., скасовувались.
Позаяк Закон №2136 говорить, що сам цей закон, як і право на проведення перевірки, втрачає чинність датою скасування або припинення воєнного стану, то, відповідно, всі позапланові заходи мають плануватися виключно до цієї дати.
Інакше кажучи, накази на проведення позапланових заходів з підстав, передбачених ст. 16 Закону №2136, втрачають чинність разом із самим Законом №2136. Тут навіть не постає питання недопуску інспекторів Держпраці до проведення позапланового заходу через втрату чинності самим наказом разом із Законом.
2. Позапланові заходи, які не будуть завершені станом на дату втрати чинності Законом №2136, також мають бути припинені. Але таке рішення мають прийняти самі органи Держпраці, які видали відповідні накази.
У ситуації, коли перевірка ще триває та акт не складено, як ми вже не раз зазначали, припинити її доволі складно. Адже Закон №877 обмежує право суб’єкта інспектування вимагати припинення контрольного заходу трьома підставами.
Підстави вимагати припинення контрольного заходу:
— перевищення посадовою особою органу державного нагляду (контролю) визначеного цим Законом максимального строку здійснення такого заходу;
— використання посадовими особами органу державного нагляду (контролю) неуніфікованих форм актів;
— з’ясування посадовими особами під час здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) питань, інших ніж ті, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення такого заходу.
Відповідно до ст. 10 Закону №877
Утім, це не означає, що госпсуб’єкт не може вимагати припинення перевірки через втрату чинності Законом №2136 — це не лише фактично припиняє самі підстави для проведення заходу (не може бути складений акт та застосована відповідальність), а й позбавляє інспекторів повноважень на здійснення перевірки з підстав, визначених у ст. 16 Закону №2136.
Який порядок проведення перевірок? Чи є уніфіковані акти?
А тут ситуація складніша.
Нагадаємо, що Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю був затверджений постановою КМУ від 21.08.2019 р. №823, яка скасована постановою Шостого ААС 14.09.2021 р. (справа №640/17424/19). Проте 27.10.2021 р. Верховний Суд відкрив касаційне провадження, але рішення до сьогодні ще немає.
На вимогу ч. 2 ст. 16 Закону №2136 при проведенні позапланових заходів контролю органи Держпраці мають дотримуватися вимог законів №2136 та №877. За фактом застосовувати Порядок №823 наразі неможливо через його скасування судом.
Проте не забуваймо, що контрольні заходи за додержанням законодавства про працю здійснюються у встановленому Законом №877 порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, а органи Держпраці зобов’язані забезпечити дотримання вимог ст. 1, 3, ч. 1, 4, 6 — 8, абз. 2 ч. 10, ч. 12 — 14 ст. 4, ч. 11 ст. 4-1, ч. 3 ст. 6, ч. 1 — 4, 6 та 10 ст. 7, статей 9, 10, 12, 19, 20, 21 Закону №877 (ч. 5 ст. 2 Закону №877). Цієї норми ніхто не зупиняв.
Тобто за Порядком призначати і проводити такі інспектування не можна, а посилаючись на закон — можна.
Отже, госпсуб’єкт повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) (ч. 3 ст. 6 Закону №877).
А ось зі строками проведення позапланового заходу — наразі складно.
Загалом, строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати 10 р. д., а щодо суб’єктів малого підприємництва — 2 р. д. А за Порядком №823 строк заходу був встановлений єдиний для всіх — 10 р. д.
На нашу думку, швидше за все, цей строк і залишиться єдиним для всіх.
Щодо документів на проведення інспектування, то оригінал направлення та службове посвідчення інспектори праці мали би пред’явити та надати копію направлення суб’єкту перевірки перед початком здійснення контрольного заходу, як це прописано у ч. 5 ст. 7 Закону №877. Але ця норма не поширюється на органи Держпраці.
Проте відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону №877 госпсуб’єкт усе-таки має право перевіряти наявність у посадових осіб органу державного нагляду (контролю) службового посвідчення та посвідчення (направлення) і одержувати копію посвідчення (направлення) на проведення позапланового заходу.
Тож навіть за відсутності жодної норми (ні за Порядком №823, ні за Законом №877) щодо порядку допуску до перевірки ми б говорили про право перевіряти документи на проведення позапланового заходу та одержувати копію посвідчення все ж таки безпосередньо перед проведення самого заходу, тобто до початку інспектування.
Нагадаємо!
На вимогу п. 8 Порядку №823 було передбачено, що під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред’явити об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення, перед підписанням акта інспекційного відвідування надати копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування та внести запис про його проведення до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об’єкта відвідування (за його наявності)
За результатами позапланового заходу складається акт у порядку, визначеному ч. 6 ст. 7 Закону №877.
Зверніть увагу!
Форму уніфікованого акта за результатами інспектування з праці затверджено наказом Мінекономіки 27.10.2020 р. №2161, який посилається саме на Постанову №823. Тож чи можна вважати такі акти належним чином затвердженими лише за фактом посилання цього наказу на Закон №877 — наразі питання відкрите.
А ось питання щодо складення припису про усунення порушень було передбачено у Порядку №823, який, нагадуємо, скасовано з 14.09.2021 р. Вимоги ч. 8, 9 ст. 7 Закону №877 щодо складення приписів та інших розпорядчих документів за результатами позапланового заходу не застосовуються (ч. 4 ст. 2 Закону №877).
А це питання є вкрай важливим, адже у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів у сфері праці, штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП, не застосовуються (ч. 3 ст. 16 Закону №2136)
Отже, наразі до порядку проведення позапланових заходів є дуже й дуже багато запитань.
Що планується перевіряти?
Питання, які планується перевіряти, окреслюються:
— заявами працівників або профспілок у частині додержання вимог Закону №2136;
— виявленням неоформлених трудових відносин;
— законності припинення трудових договорів.
Держпраці наголошує, що з початку війни до них надійшли тисячі звернень громадян щодо порушення їхніх трудових прав. Найчастіше працівники звертаються з питань оплати праці, незаконного звільнення або призупинення дії трудового договору, примусового надання відпусток без збереження заробітної плати тощо.
Нормативна база
- Закон №877 — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Закон №2136 — Закон України від 15.03.2022 р. №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
- Закон №2352 — Закон України від 01.07.2022 р. №2352-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин».