• Посилання скопійовано

Антирейдерський закон: зміни в держреєстрації

26 травня в «Голосі України» опубліковано черговий антирейдерський закон — «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству» (далі — Закон №2255). Розгляньмо запроваджені ним зміни у сфері держреєстрації.

Почнімо з найприємнішої новини — вже з 26.09.2022 р. (через 4 місяці з дня опублікування Закону №2255), крім реєстрації/припинення та внесення змін щодо ФОПа, а також реєстрації (створення) ТОВ на підставі модельного статуту (нова ст. 25-1 Закону №755), в «Дії» можна буде вчиняти:

1) державну реєстрацію змін до відомостей про юрособу, що проводиться виключно на підставі відомостей, зазначених керівником юрособи у заяві, та не потребує рішення учасників юрособи, зокрема зміну місцезнаходження юрособи, видів діяльності, інформації для зв’язку з юрособою;

Зауваження до пункту 1

Для ТОВ/ТДВ це доволі логічний крок, хоча спеціальної норми в Законі про ТОВ/ТДВ про це не прописано. Але така інформація, як юридична адреса, КВЕД та номер телефону для здійснення зв’язку з ТОВ/ТДВ, не є обов’язковою вимогою до змісту статуту, а набула статусу відомостей в ЄДР. Тож ці зміни можуть бути внесені й без прийняття рішення загальними зборами.

Проте тут варто врахувати дві обов’язкові умови:

— йдеться лише про внесення таких змін до ЄДР виключно в електронному вигляді (через «Дію», яка на сьогодні працює, або через портал електронних послуг, доступ до якого наразі обмежений на період дії воєнного часу);

— заповнення відповідної форми заяви в електронному вигляді, що має здійснюватися керівником з його електронним підписом.

2) держреєстрацію змін до відомостей про юрособу, що потребує рішення учасників юрособи, — за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками, що підтверджується їхніми кваліфікованими електронними підписами;

Зауваження до пункту 2

Це не стосується рішень щодо зміни розміру статутного (складеного) капіталу, розміру часток у статутному (складеному) капіталі, складу учасників чи керівника юрособи. Така зміна даних в ЄДР наразі недоступна ані в електронному, ані в паперовому вигляді.

А ще варто наголосити, що рішення уповноваженого органу управління (загальних зборів) юрособи, що подається для держреєстрації змін до відомостей про юрособу, що містяться в ЄДР, може бути підписане як засновниками (учасниками), так і уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів — у разі прийняття такого рішення загальними зборами (п. 6 ч. 1 ст. 15 Закону №755).

На нашу думку, за наявності великої кількості засновників (учасників) юрособи складати заяву та підписувати її електронними підписами можуть не самі засновники, а голова та секретар зборів. Коли ця функція буде реалізована в «Дії», ми обов’язково повернемося до цієї теми та розглянемо по кроках весь процес вчинення реєстраційної дії.

3) держреєстрацію рішення про припинення юрособи або про скасування рішення про припинення юрособи, прийнятого її учасниками чи відповідним органом юрособи, — за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками чи відповідним органом юрособи, що підтверджується їхніми кваліфікованими електронними підписами.

Закон №2255 каже, що для держреєстрації фізособа-керівник чи засновники (учасники) юрособи використовують засоби електронної ідентифікації з високим рівнем довіри. Нагадаємо, що позаяк, найімовірніше, це буде реалізовано наразі лише в «Дії», то варто врахувати можливість доступу з електронними ключами, які наявні у користувачів порталу (як КЕП, так і УЕП — особливо з огляду на те, що обов’язкове застосування КЕП відтерміновано).

Припинення ФОПа — зміни умови у зв’язку зі смертю

Закон №2255 своїми змінами фактично поділяє держреєстрацію припинення ФОПа на дві процедури:

1) подання документів для припинення в автоматичному режимі (нова ст. 25-1 Закону №755 — про що ми писали вище та яка набирає чинності з 26.09.2022 р.);

2) у решті випадків подання документів (через держреєстратора, ЦНАП, нотаріуса тощо).

Наявність двох процедур свідчить про різний порядок подання документів та вчинення самої реєстраційної дії. Загалом, важливо, що на сьогодні ці зміни фактично вирішують проблему припинення підприємця у разі його смерті або оголошення померлим — припинення ФОПа в ЄДР у зв’язку з його смертю або оголошенням його померлим проводиться автоматично, тобто безпосередньо програмним забезпеченням ЄДР у разі отримання у порядку інформаційної взаємодії відповідних відомостей з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

Звісно, таке можливе лише у разі, якщо фізособа-підприємець має зареєстрований кабінет на порталі «Дія», для чого достатньо зареєструватися та зазначити всі свої дані під час реєстрації. На нашу думку, в такому разі «Дія» сама підтягне інформацію про припинення ФОПа за наведених вище обставин.

Щодо припинення у решті випадків, то з 26.07.2022 р. змінами оновлено ч. 4 ст. 18 Закону №755 та передбачається припинення ФОПа шляхом подання таких документів:

1) заяви про держреєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОПа;

2) копії свідоцтва про смерть фізособи — у разі держреєстрації припинення підприємницької діяльності ФОПа у зв’язку з його смертю або оголошенням його померлим (крім випадку, якщо відомості про смерть фізособи містяться в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян).

Отже, і тут маємо умову: копія документа про смерть або оголошення особи померлою подається держреєстратору, до ЦНАПу чи нотаріусу лише за умови, що відповідної інформації немає в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян або, можливо, доступ до реєстру обмежений через ведення бойових дій чи окупацію у відповідній області України.

Внесення змін до відомостей про ФОПа в ЄДР

З 26.07.2022 р. для держреєстрації змін до відомостей про ФОПа, що містяться в ЄДР (ч. 3 ст. 18 Закону №755), подають такі документи:

1) заяву про держреєстрацію змін до відомостей про ФОПа, що містяться в ЄДР;

2) документ про сплату адмінзбору — у випадках, передбачених цим Законом;

3) договір (декларацію) про створення сімейного фермерського господарства — у разі створення ФОПом сімейного ФГ відповідно до Закону про ФГ; договір (декларацію) про створення сімейного ФГ у новій редакції — у разі внесення змін, що містяться в договорі (декларації) про створення сімейного ФГ.

Зверніть увагу!

Копію довідки про зміну РНОКПП (у разі внесення таких змін) і копію першої сторінки паспорта та сторінки з позначкою про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта (у разі внесення таких змін до паспорта) подавати вже не потрібно. Наявність усіх змін, якщо такі відбулися, відображають у заяві з позначкою «зміни», а держреєстратор лише перевіряє їх у держреєстрах.

Розширено перелік документів, які доводять повноваження представника

Нагадаємо, що раніше з метою проведення реєстраційних дій документом, що засвідчує повноваження представника, був документ, що підтверджує повноваження законного представника особи, або нотаріально посвідчена довіреність.

Законом №2255 вносяться зміни до ч. 2 ст. 14 Закону №755, тож з 26.07.2022 р. з метою проведення реєстраційних дій представник може пред’явити один із таких документів:

1) документ, що підтверджує повноваження законного представника особи;

2) нотаріально посвідчену довіреність (крім проведення реєстраційних дій щодо державного органу, органу місцевого самоврядування);

3) довіреність, видану відповідно до законодавства іноземної держави;

4) рішення уповноваженого органу управління юрособи про призначення (обрання) керівника. Цей пункт застосовується також до громадських формувань, що не мають статусу юрособи;

Призначення (обрання) керівника

Тут варто додатково пояснити, що у разі держреєстрації зміни керівника юрособи та призначення (обрання) нового керівника саме такий новий керівник і подає відповідну заяву державному реєстратору. До речі, так є і на сьогодні, але у рішенні загальних зборів (іншому документі) засновники (учасники) мали покласти такі повноваження саме на таку новопризначену особу.

Увага! Протокол, що містить відомості про рішення про зміну керівника ТОВ/ТДВ, у разі якщо для прийняття такого рішення достатньо голосів не більше ніж 10 осіб (так звана кваліфікована більшість голосів для прийняття рішення щодо зміни керівника за статутом), підписується учасниками (їхніми представниками), які голосували за таке рішення та кількості голосів яких достатньо для прийняття рішення, якщо інше не передбачено статутом товариства. Отже, підпис міноритаріїв, навіть якщо вони брали участь у голосуванні про зміну керівника ТОВ (за умови що засновників не більше ніж 10 осіб), на протоколі загальних зборів не є обов’язковим.

5) довіреність, видану за підписом керівника політичної партії, керівника її структурного утворення чи іншої особи, уповноваженої діяти від імені політичної партії, її структурного утворення, та засвідчену печаткою політичної партії, її структурного утворення (у разі проведення реєстраційних дій щодо політичної партії, структурного утворення політичної партії).

Крім того, внесеними змінами до ч. 10 ст. 11 Закону про ТОВ/ТДВ з 26.07.2022 р. дозволено:

1) рішення засновників про створення товариства, що діє на підставі модельного статуту, підписувати як усіма засновниками, так і їхніми представниками;

2) рішення учасників підписувати також як учасниками, так і їхніми представниками, які голосували за відповідне рішення та кількості голосів яких достатньо для прийняття рішення про провадження діяльності на підставі модельного статуту, про перехід товариства з модельного статуту на діяльність на підставі статуту учасників, про зміну редакції модельного статуту, на підставі якого діє товариство.

Засвідчення підписів

Справжність підписів як засновників (учасників), так і їхніх представників засвідчується нотаріально, крім рішень, створених на порталі електронних сервісів та підписаних з використанням КЕП.

Оренда сільгоспземель потребує рішення засновників

З 26.09.2022 р. не сам договір оренди сільгоспземель, а саме правочин про розірвання договору оренди (суборенди) землі сільгосппризначення є значним правочином та потребує попереднього прийняття загальними зборами учасників або іншим вищим органом такої юрособи рішення про надання згоди на його вчинення (ч. 3 ст. 31 Закону про оренду землі).

Кого це стосується?

По-перше, йдеться про юросіб-орендарів (суборендарів), крім АТ, повного та командитного товариства.

По-друге, говорячи про юросіб приватного права, варто уточнити, що поняття «значні правочини» визначено лише для ТОВ/ТДВ у ст. 44 Закону №2275.

По-третє, попереднє рішення учасників не потрібне, якщо статутом юрособи прямо передбачено, що такий правочин не є значним.

Нагадаємо!

Значними є правочини, які перевищують 50% вартості чистих активів ТОВ/ТДВ відповідно до останньої затвердженої фінзвітності. І надання згоди на їх вчинення приймають виключно загальні збори учасників, якщо інше не передбачено статутом товариства. До речі, Модельний статут містить порядок надання згоди на вчинення значних правочинів. Зокрема, у п. 39, 40 Модельного статуту наведено орієнтовний перелік правочинів (договорів), які можуть бути визнані засновниками значними. Але не йдеться про розірвання таких договорів.

Тож звертаємо увагу, що йдеться про визнання значним і такого правочину, як правочин про розірвання договору оренди (суборенди) землі сільгосппризначення.

До речі, тим, хто ще буде/планує вносити зміни до статутів ТОВ, варто врахувати: до ч. 1 ст. 44 Закону про ТОВ/ТДВ внесено зміни та значними правочинами відтепер є ті, які визнаються такими «законом або статутом товариства». Але ці зміни набирають чинності з 26.09.2022 р.

Наслідки: у разі неприйняття загальними зборами учасників або іншим вищим органом юрособи рішення про надання згоди на вчинення значного правочину про розірвання договору оренди (суборенди) землі сільгосппризначення після 26.09.2022 р. такий правочин є нікчемним. Це не стосується випадку, коли статутом юрособи прямо передбачено, що такий правочин не є значним.

Це важливо!

Документи, отримані держреєстратором до 26.07.2022 р., за якими не проведено реєстраційної дії і не відмовлено в її проведенні та з дати подання яких минуло не менше ніж 30 днів, вважаються такими, за якими відмовлено у проведенні реєстраційної дії, крім документів, поданих щодо громадських формувань (п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2255).

Інформування в режимі реального часу засновників юрособи

З 26.07.2022 р. під час реєстрації юрособи або внесення змін до відомостей про неї до ЄДР через електронні сервіси слід буде обов’язково зазначати телефон або адресу електронної пошти.

Це потрібно для того, щоб система могла інформувати в режимі реального часу засновників (учасників) юросіб, керівника юрособи засобами телекомунікаційного зв’язку про факт подання (прийняття) документів для проведення реєстраційних дій щодо такої юрособи та про факт проведення реєстраційних дій із повідомленням відповідних актуальних відомостей з ЄДР. Звісно, ця функція може бути реалізована лише за умови, що номер телефону або e-mail керівника та засновника(ів) є в ЄДР.

Утім, надалі під час заповнення реєстраційної заяви слід буде в обов’язковому порядку додавати до інформації про кожного засновника та керівника номер телефону й e-mail.

Відмова у держреєстрації, адмінзбір та Реєстр боржників

Під час державної реєстрації відповідно до нової статті 25-1 Закону №755 в режимі реального часу програмним забезпеченням ЄДР держреєстратор обов’язково встановлює наявність (відсутність) заборони вчинення реєстраційних дій.

У разі наявності відповідних відомостей у ЄДР фізособа, керівник чи засновники (учасники) юрособи інформуються про це.

Крім того, під час вчинення реєстраційної дії держреєстратор перевірятиме інформацію також у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, Єдиному реєстрі довіреностей чи інших реєстрах, автоматизованих інформаційних системах, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є держоргани. Сюди варто додати і Реєстр боржників — наявність фізособи у Реєстрі боржників призведе з 26.07.2022 р. до відмови у реєстрації зміни частки такої фізособи як засновника чи в разі її відчуження.

Наразі скасовано таку функцію, як зупинення розгляду документів, поданих держреєстратору, — за наявності підстав, визначених у ст. 28 Закону №755, держреєстратор відмовлятиме у прийнятті документів та вчиненні реєстраційних дій.

І якщо протягом місяця з дня прийняття рішення про відмову заявник повторно подав документи для відповідної держреєстрації, адміністративний збір не справляється.

І останнє — реєстраційна дія в ЄДР, проведена в автоматичному режимі або в паперовій формі, може бути оскаржена до суду або до Мін’юсту в порядку, передбаченому статтею 34 Закону №755.

Зокрема, внесеними змінами передбачено, що з 26.07.2022 р. оскарження відбувається у такому порядку:

— рішення, дії або бездіяльність держреєстратора, суб’єкта держреєстрації можуть бути оскаржені до Мін’юсту, його територіальних органів або до суду.

— рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Мін’юсту можуть бути оскаржені до Мін’юсту або до суду.

— рішення, дії або бездіяльність Мін’юсту можуть бути оскаржені до суду.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру