Законом №2120 підрозділ 8 розділу ХХ ПКУ доповнено п. 9 про особливості справляння єдиного податку з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України.
Зокрема, платниками ЄП третьої групи можуть бути ФОПи та юрособи — суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, в яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень. І до таких осіб не застосовується обмеження щодо кількості осіб, які перебувають із ними у трудових відносинах.
Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування як платника з особливостями, встановленими п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ, суб’єкт господарювання до останнього числа місяця, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву.
Це все, що передбачено у п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ щодо переходу на особливу ставку ЄП 2%. Тому для з’ясування всіх інших моментів слід звертатися до загальних норм ПКУ, що регулюють перехід платників ЄП четвертої групи до третьої групи.
Відповідно до пп. 298.8.7 ПКУ, платники ЄП четвертої групи можуть самостійно перейти на застосування ставки ЄП, визначеної для платників єдиного податку іншої групи (в цьому випадку — третьої), за умови сплати ЄП за поточний рік у розмірі, що розраховується виходячи з 25 відсотків річної суми податку за кожний квартал, протягом якого платник перебував на четвертій групі платників ЄП. На нашу думку, ця норма працюватиме і в разі переходу на особливу ставку ЄП 2%.
Позаяк другий квартал 2022 року вже розпочався, перейти на особливу ставку ЄП 2% можна буде вже тільки з 1 липня 2022 року. Для цього до 31 червня 2022 року потрібно сплатити 50% річної суми ЄП за I півріччя 2022 року і за умови сплати подати заяву про перехід на ставку ЄП 2%.
Хоча п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ дозволяє перейти на особливу ставку ЄП 2% з початку нового місяця, а не кварталу, платникам ЄП четвертої групи буде проблематично застосовувати це правило, адже вони повинні сплатити ЄП четвертої групи за квартал, в якому вони переходять на особливу ставку.
Також зауважимо, що на момент підготовки цієї статті ВРУ прийняла законопроєкт №7190, який перебуває в стані «Передано на підпис Президенту» і, відповідно, поки не набрав чинності. Цим законопроєктом передбачено, що статус платника ЄП за особливою ставкою буде надаватися наступного робочого дня після подання заяви.
Оскільки жодних перехідних положень для цієї ситуації наразі не прописано, платнику ЄП вигідніше переходити на особливу ставку 2% з нового кварталу, після сплати 25% ЄП 4-ї групи, або звернутись до податківців за індивідуальною податковою консультацією.
Податок на додану вартість
Про наслідки щодо ПДВ для 3-ї групи ЄП зі ставкою 2% пояснювала ДПС.
Зокрема, у податковій звітності за перший звітний період після завершення дії воєнного, надзвичайного стану платник ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ повинен буде нарахувати податкові зобов’язання на вартість товарів, послуг, необоротних активів, використаних в операціях, що не є об’єктом оподаткування (реалізованих у період дії воєнного, надзвичайного стану), суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту на дату переходу на спрощену систему оподаткування за ставкою 2%:
- за товарами/послугами — виходячи з вартості придбання таких товарів, послуг;
- за необоротними активами, які фактично використані (реалізовані) в період перебування такого платника на спрощеній системі оподаткування за ставкою 2% доходу — виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.
Тобто протягом дії ставки 2% всі операції платника вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування ПДВ. Тож після автоматичного повернення на попередню систему оподаткування платник ПДВ повинен буде нарахувати ПДВ за п. 198.5 ПКУ на всі товари, послуги, необоротні активи, які були придбані з ПДВ до переходу на ставку 2% і які були реалізовані без ПДВ під час дії ставки 2%.
На товари, послуги, необоротні активи, які будуть придбані без ПДВ під час дії ставки 2%, ПДВ не нараховуватиметься.
Земельний податок
Щодо сплати земельного податку за орендовані земельні ділянки у фізосіб не встановлено особливостей у разі переходу на ставку ЄП 2%, тож слід керуватися загальними нормами. А саме: у разі оренди сільськогосподарських угідь в особи, яка не є платником ЄП, платник ЄП 4-ї групи враховує орендовану площу земельних ділянок у своїй декларації. Тобто якщо у фізособи орендує земельні паї сільгосппідприємство — платник єдиного податку 4-ї групи, то такий земельний пай зараховується до об’єкта оподаткування єдиним податком. Зазначена норма передбачена пп. 164.2.5, ст. 168, пп. 170.1.1, пп. 295.9.7 ПКУ.
Також відповідно до п. 281.3 ПКУ від сплати земельного податку звільняються на період дії єдиного податку 4-ї групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку 4-ї групи.
Отже, якщо платник ЄП 4-ї групи змінить групу і стане платником ЄП 3-ї групи, вищезазначені норми ПКУ не працюватимуть, і обов’язок сплати земельного податку за надані в оренду паї повернеться до фізосіб — власників паїв.
Своєю чергою, щодо сплати земельного податку також установлено особливості на період з 1 березня 2022 року до 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан.
А саме: відповідно до нового пп. 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ (внесеного Законом №2120), на період з 1 березня 2022 року до 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України. Наразі цей перелік ще не затверджено. На сьогодні є тільки перелік адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам у межах Програми «єПідтримка», затверджений Розпорядженням №204-р. Його можна використовувати виключно довідково, як тимчасовий орієнтир.
Щодо мінімального податкового зобов’язання за земельні ділянки. Відповідно до пп. 69.15 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ (внесеного Законом №2120), тимчасово, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за земельні ділянки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та/або за земельні ділянки, визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Як ми зазначили вище, перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, ще не затверджений Кабміном.
Відповідно, не обчислюється і мінімальне податкове зобов’язання за 2022 та 2023 роки за вищевказані земельні ділянки платниками ЄП відповідно до ст. 297-1 ПКУ.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон №2120 — Закон України від 15.03.2022 р. №2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану».
- Розпорядження №204-р — Розпорядження КМУ від 06.03.2022 р. №204-р «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «єПідтримка».