• Посилання скопійовано

Під'єднання до комунікацій в обмін на ремонт

Підприємство уклало договір із будівельною організацією, за яким надає організації дозвіл на під'єднання до газової і водопровідної систем, отримуючи натомість ремонт фасаду будівлі, частини дороги, які належать підприємству. Які первинні документи потрібні? Який облік цих операцій?

Первинні документи

Надання дозволу на під'єднання можна оформлювати будь-яким первинним документом. Насамперед сторони, звісно, оформляють договір. Проте сам договір ще не говорить, що дозвіл було надано. Тому підприємство зі свого боку оформляє певний документ, у якому зазначає такий дозвіл. Це може бути оформлено й актом.

Отримані роботи з ремонту також оформляють актом виконаних робіт. Нагадаємо, що раніше у будівництві були дві примірні форми первинних документів з обліку — «Акт приймання виконаних будівельних робіт» (№КБ-2в) та «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати» (№КБ-3), які були затверджені наказом Мінрегіонбуду від 04.12.2009 р. №554. Проте на сьогодні ці форми скасовано. Отже, форму акта на виконаний ремонт сторони визначають самостійно. Це можуть бути і як уже скасовані форми №КБ-2в та №КБ-3, так і інший документ, форма якого зазначається в договорі, що забезпечує отримання інформації про дату, види, обсяги та вартість виконаних робіт, обчислення прибутку, з обґрунтуванням вартості та підтвердженням витрат матеріальних ресурсів.

Те, що роботи з ремонту проводяться в рахунок оплати за наданий дозвіл, одразу зазначають у договорі. Тому потреби в окремому документі для проведення зарахування зобов'язань як такої немає. Проте сторони, звісно, можуть оформити таке зарахування окремим актом після того, як дозвіл буде надано, а роботи з ремонту виконано, на знак того, що розрахунки проведено і сторони не мають одна до одної претензій.

Для того щоб ці акти мали силу первинного документа, вони повинні містити всі обов'язкові реквізити, наведені в ст. 9 Закону про бухоблік:

— назву документа (форми);

— дату складання;

— назву підприємства, від імені якого складено документ;

— зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

— посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що уможливлюють ідентифікацію особи, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Бухгалтерський облік

Надання дозволу

Надання дозволу відображають проведеннями:

— Д-т 377 К-т 719 — на загальну суму з ПДВ;

— Д-т 719 К-т 641 — ПЗ з ПДВ;

— Д-т 719 К-т 791 — дохід від надання дозволу віднесено на фінансові результати.

Отримання робіт з ремонту та зарахування

Відповідно до п. 15 НП(С)БО 7 витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат.

Таким чином, витрати на ремонт фасаду будівлі, частини дороги включаються до складу витрат, а не збільшують первісну вартість самої будівлі і дороги.

Отримання робіт та зарахування зобов'язань (про яке сторони одразу домовилися в договорі) відображають проведеннями:

— Д-т 631 К-т 377- на загальну суму з ПДВ;

— Д-т 92 К-т 631 — на вартість ремонту без ПДВ;

— Д-т 641 К-т 631 — на суму ПК з ПДВ (визнається на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН).

Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру