Подання інформації про бенефіціарів

Ажіотаж навколо бенефіціарів та структури власності, інформацію про які слід подати у доволі короткі строки, триває. Мін'юст видав ще одного листа — від 09.07.2021 р. №32032/8.4.4/32-21 (див. «ДК» №30/2021), в якому продовжує надавати поради щодо подання даних про КБВ. Iнформація, наведена в листі, є корисною, проте не обійшлося без казусів.

Юрособи, зареєстровані після 28.04.2020 р., нічого не подають

Свого часу, коли ми вперше висвітлювали проблему подання інформації про КБВ та очікували день у день затвердженої структури власності, ми зазначали, що коло суб'єктів, які мають подавати інформацію про КБВ, є чітко визначеним.

I ось для таких осіб (тобто тих, хто має подавати інформацію) Мін'юст у листі наголошує: навіть якщо відомості про КБВ в ЄДР актуальні, для їх оновлення в цьому реєстрі на виконання прикінцевих положень Закону про фінмоніторинг ці відомості необхідно подати заново.

Тож Мін'юст прямо зазначає, що відомості про КБВ слід подавати навіть тим, хто нещодавно (скажімо, у 2021 році (до 11.07.2021 р.)) вже оновлював таку інформацію (наприклад, коли змінювали керівника або продавали частку в статутному капіталі).

До речі, при поданні відомостей у зв'язку з продажем частки у статутному капіталі (йдеться про період 12 — 16.07.2021 р.) держреєстратори вимагали заповнювати лише сторінки реєстраційної форми 2 щодо виключення одного власника та включення іншого до ЄДР. Сторінки про кінцевих бенефіціарів при цьому не заповнювалися!

I навпаки, при заміні керівника у 2020-му та 2021 роках (період до 11.07.2021 р.) відповідні сторінки про бенефіціарів у реєстраційній формі вимагали заповнювати.

Та незалежно від того, було оновлення інформації про КБВ в ЄДР до 11.07.2021 р. чи ні, такі юрособи мають подати реєстраційні форми разом з інформацією про структуру власності.

Але були ще й такі юрособи, які не потрапили до кола тих, хто має подавати інформацію про КБВ тепер. I ось чому.

Мін'юст у листі слушно згадує про п. 9 ч. 2 ст. 9 Закону про держреєстрацію, в якому наведено перелік юросіб, які не мають подавати документи для оновлення інформації про КБВ. Щодо таких юросіб ЄДР взагалі не передбачає наявності відомостей про їхніх КБВ.

Проте чомусь дивним чином Мін'юст обійшов норму п. 4 Прикінцевих положень Закону про фінмоніторинг. А саме ним також визначено перелік осіб, які не підпадають під вимогу обов'язковості подання з 11.07.2021 р. відомостей про КБВ.

Якщо уважно прочитати цю норму, то бачимо, що вона звільняє від такого обов'язку «юридичних осіб, зареєстрованих до набрання чинності цим Законом...». Тобто юрособи, зареєстровані після 28.04.2020 р., також звільнені від обов'язку подання інформації про КБВ з 11.07.2021 р. до 10.10.2021 р. Хоча і держреєстратори, і Мін'юст, судячи з усього, забули про це.

Програмне забезпечення ЄДР ще оновлюється

Ще одна «приємна» новина. Раніше ми писали, що держреєстратори не готові приймати відповідні реєстраційні заяви та інформацію про структуру власності з 11.07.2021 р. Тому що і самі реєстраційні заяви мають недоліки, з їх змісту складно зрозуміти, до якої з них слід подавати інформацію про структуру власності. I зі збереженням поданих даних в ЄДР є проблеми, адже внести їх до ЄДР треба, але не зрозуміло, де саме в ЄДР слід це все зберігати.

I ось у листі від 09.07.2021 р. Мін'юст визнає, що проблеми є, і повідомляє, що «технічним адміністратором ЄДР державним підприємством «Національні інформаційні системи» наразі ще здійснюється доопрацювання програмного забезпечення ЄДР...».

Отже, коли повноцінно запрацює кампанія з приймання інформації про КБВ та внесення її до ЄДР, — наразі невідомо.

Перелік документів про КБВ від Мін'юсту оновлено

Поки держреєстратори з'ясовують усе з програмним забезпеченням і технічні нюанси, нам потрібно зрозуміти, як правильно заповнити документи, які ми подаємо про кінцевих бенефіціарів. Зробимо це за чіткими інструкціями Мін'юсту.

Щодо переліку документів, то Мін'юст зазначає, що подати треба:

— заяву щодо державної реєстрації юридичної особи (форма 2) або заяву щодо державної реєстрації юридичної особи — громадського формування (форма 4);

— інформацію про структуру власності за формою та змістом відповідно до Наказу №163;

— витяг, виписку чи інший документ з торговельного, банківського, судового реєстру тощо, що підтверджує реєстрацію юрособи-нерезидента в країні її місцезнаходження, — у разі якщо засновником юрособи є юрособа-нерезидент;

— нотаріально засвідчену копію документа, що посвідчує особу, яка є КБВ юрособи, — для фізособи-нерезидента та, якщо такий документ оформлено без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, — для фізособи-резидента.

Зверніть увагу!

Якщо засновником юрособи-резидента є юрособа-нерезидент, то слід подати відповідний реєстраційний документ і про юрособу-засновника. I йдеться про оригінал, а не про копію.

Увага! Тут варто врахувати, що КБВ може бути як фізособа-резидент України, так і нерезидент. Тому для фізособи-резидента України, яка має паспорт-книжечку, слід зробити нотаріальну засвідчену копію всіх заповнених сторінок (деякі нотаріуси додають до цього й IПН). Якщо ми говоримо про фізособу-нерезидента, то слід пам'ятати, що в Україну треба передати не просто засвідчену нотаріально копію паспорта або іншого документа, який посвідчує фізособу-нерезидента, а з відповідною легалізацією (апостиль чи консульська легалізація). Нагадаємо, що до Конвенції, яка скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, доєдналися далеко не всі країни. Їх перелік наведено у додатку до Конвенції. Але це інформація станом на 2019 р. На сайті Міністерства освіти і науки перелік країн дещо більший.

Якщо ви не побачили в переліку країну нерезидента, то такій фізособі-нерезиденту варто звернутися до консульської установи.

Не вирішено лише питання з нерезидентами — засновниками юросіб, які перебувають тимчасово чи мешкають на території України. Про це у листі ані слова, як і щодо фізосіб-переселенців. На нашу думку, з цим варто звернутися безпосередньо до Мін'юсту з відповідними запитами.

Не треба думати про апостиль або консульство тільки засновникам — громадянам країн СНД і тих країн, з якими Україна уклала спеціальні договори про спрощену легалізацію (див. лист Мін'юсту від 11.05.2010 р. №26-26/291). Втім, найкраще в кожному конкретному випадку дивитися актуальну інформацію на сайті Мінюсту.

Чергове доповнення Мін'юсту до переліку документів — це можливість для оновлення відомостей про КБВ подати документи разом із заявою щодо державної реєстрації відокремленого підрозділу юрособи (форма 5), у разі якщо юрособа має потребу у проведенні реєстраційних дій щодо її відокремленого підрозділу.

Для чого це потрібно? Наразі сказати складно. Адже представництва іноземних компаній не реєструються в ЄДР. Відомості про них має лише Мінекономіки, і дані з Реєстру таких представництв не потрапляють до ЄДР. Тож чи може керівник структурного підрозділу мати певне відношення до КБВ, — наразі питання відкрите.

Покрокова інструкція щодо заповнення реєстраційних заяв: приклади від редакції

Щодо самих реєстраційних заяв, то незалежно від оновлення даних про КБВ після 28.04.2020 р. Мін'юст зазначає: заповнюючи відповідну форму заяви з метою оновлення відомостей про КБВ в ЄДР, на першій сторінці заяви у розділі «Стан відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи» слід поставити позначку навпроти «відомості потребують оновлення» та заповнити сторінку 2 заяви.

Якщо осіб, які є КБВ, більше ніж одна, заповнюється відповідна кількість аркушів сторінки 2 заяви. А в полі «Відомості про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи» проставляються відповідно символ та число «№1», «№2» і т. д. Форми реєстраційних заяв для заповнення в електронному вигляді та подальшого роздрукування є на сайті Мін'юсту.

Наведемо приклади.

Приклад 1 Юрособа приватної форми власності

Як юрособа приватної форми власності заповнює першу сторінку форми 2, показано на зразку 1.

Зразок 1

Далі заповнюється сторінка 2 залежно від кількості фізосіб-засновників, які володіють понад 25% статутного капіталу або права голосу (див. зразок 2).

Зразок 2

У разі якщо таку реєстраційну заяву подає представник (за нотаріальною довіреністю), слід заповнити ще й сторінку 5 (див. зразок 3).

Зразок 3

Приклад 2 Юрособи — громадські формування

Заповнення першої сторінки форми 4 для громадського формування зі статусом юрособи показано на зразку 4.

Зразок 4

Залежно від кількості фізосіб-засновників заповнюємо сторінку 2 (див. зразок 5).

Зразок 5

Якщо таку реєстраційну заяву подає представник (за нотаріальною довіреністю), слід заповнити ще й сторінку 6 (див. зразок 6).

Зразок 6

Iнформація про бенефіціарів в ЄДР стане відкритою

Мін'юст, хоч і з запізненням, та все ж таки почав вносити зміни до відповідних нормативних актів. Настала черга уточнень та змін до ЄДР щодо інформації про засновників та кінцевих бенефіціарних власників (далі — КБВ), яка вноситься до реєстру і є у відкритому доступі.

Відомо, що за ці три місяці (а можливо, й рік, якщо нардепи проголосують за законопроєкт №5807) законотворці поставили за мету оновити дані про бенефіціарних власників усього українського бізнесу. А про сам ЄДР та інформацію, яка буде доступна в реєстрі щодо юросіб у зв'язку з оновленням даних про бенефіціарів, подумали щойно тепер.

Що передбачає законопроєкт №5807

Згідно з пояснювальною запискою, за змінами до пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» пропонується збільшити строк виконання обов'язку юридичними особами, зареєстровані до набрання чинності цим Законом, щодо повідомлення державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності з трьох місяців до одного року з дня набрання чинності Наказом №163. Тобто зазначений тримісячний строк для повідомлення державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності розпочався 11 липня 2021 року. Тож граничним строком буде 11 липня 2022 року.

Що саме пропонується законопроєктом №5807:

— пункт 9 частини другої статті 9 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» доповнити новим абзацом, яким передбачити, що у разі, якщо засновниками юридичної особи є виключно фізичні особи, які є кінцевими бенефіціарними власниками такої юридичної особи, інформація про її кінцевого бенефіціарного власника не зазначається;

— пункт 16 частини четвертої статті 17 доповнити словами про те, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п'ятою статті 17, фізична особа, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, подає нотаріально засвідчену копію документа, що посвідчує особу, лише у разі відсутності зазначеного документа у матеріалах реєстраційної справи або у разі його зміни;

— у пункті 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» збільшити строк виконання обов'язку юридичними особами, зареєстрованими до набрання чинності цим Законом, щодо повідомлення державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності з трьох місяців до одного року з дня набрання чинності нормативно-правовим актом, яким затверджена форма та зміст структури власності.

Адже структура власності, яка має подаватися держреєстратору, буде прямо вказувати на останню фізособу за ланцюгом власності, яка й вважатиметься кінцевим бенефіціарним власником — фізособою.

I ось маємо зміни від Мін'юсту — Наказ №2640/5. Завдяки йому щодо юросіб у відкритому доступі будуть відомості про:

— перелік засновників (учасників) юрособи:

— прізвище, ім'я, по батькові (за наявності), якщо засновник — фізособа;

— найменування, якщо засновник — юрособа;

розмір частки засновника (учасника) всіх юросіб. Але це радше уточнення — на сьогодні інформація про розмір частки в її гривневому еквіваленті є у відкритому доступі та у витягах з ЄДР. Проте, як і раніше, це не стосується учасників ГО, АТ, громадських формувань, що не мають статусу юрособи, благодійних фондів та політичних партій;

— крім прізвища, ім'я, по батькові (за наявності), країна громадянства та місце проживання кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юрособи, також відкриють доступ до інформації про характер та міру (рівень, ступінь, частку) бенефіціарного володіння (вигоди, інтересу, впливу) або обґрунтовану причину відсутності КБВ.

До уваги сімейних ФГ!

Ще одна вкрай важлива інформація, якої очікували фізичні особи — підприємці, що мають сімейні фермерські господарства, стосується відомостей про створення ними сімейного ФГ.

Нагадаємо, що реєстраційна форма 1 «Заява щодо державної реєстрації фізичної особи — підприємця» (в редакції з 01.06.2020 р.) не містить окремого поля для позначки, що ФОП реєструється саме з метою створення сімейного ФГ.

Проте для діючих ФОПів, які вже створили СФГ, є окрема позначка «Зміна документа про створення сімейного ФГ». Тобто ні для реєстрації змін (реєстрація СФГ діючим ФОПом), ні для реєстрації нового ФОПа зі створенням СФГ жодних особливих позначок у заяві не міститься.

При цьому на сьогодні ФОП разом із реєстраційною заявою подає декларацію (договір) про створення сімейного ФГ та у полі «вебсторінка» блока «Iнформація про зв'язок» (текстове поле, апаратно обмежено 200-ми символами) зазначає інформацію <Створено СФГ, підстава — Декларація, дата та №(у разі наявності)> (лист Мін'юсту від 25.11.2019 р. №10575/8.4.3/32-19 «Щодо порядку державної реєстрації сімейних фермерських господарств», зі змінами згідно з листом 17.08.2020 р. №212/8.4.4/32-20).

Наказом №2640/5 Мін'юст додав у відкритий доступ інформацію про таких ФОПів — в ЄДР відображатиметься ознака створення фізособою-підприємцем сімейного фермерського господарства. Знову ж таки, це радше уточнення, адже на сьогодні ті ФОПи, які вказали на таку ознаку у реєстраційній заяві (під час реєстрації ФОПа чи внесення змін у зв'язку зі створення сімейного ФГ), інформацію про це можуть побачити у реєстрі.

Але ФОПам, які цього не зробили, на сьогодні ніщо не заважає внести такі відомості до ЄДР із зазначенням на першій сторінці реєстраційної заяви форми 1 на «зміну документа про створення сімейного ФГ». I ця інформація про створення ФОПом сімейного ФГ буде у відкритому доступі в ЄДР.

Нормативна база

  • Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
  • Закон про фінмоніторинг — Закон України від 06.12.2019 р.№361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
  • Наказ №163 — Наказ Мінфіну від 19.03.2021 р. №163 «Про затвердження Положення про форму та зміст структури власності».
  • Наказ №2640/5 — Наказ Міністерства юстиції України від 26.07.2021 р. №2640/5 «Про внесення змін до Переліку інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України».

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

Доступ до повних текстів статей «Дебету-Кредиту» можливий лише для передплатників пакетів «Експерт», «Профі» та паперового журналу. Якщо ви незнайомі з нашим ресурсом, оформіть ознайомчу передплату.

Оформити передплату