• Посилання скопійовано

Розіграші та подарунки — облік

Підприємство планує проведення конкурсу «Розіграш у Facebook». Переможці розіграшу отримують призи. Яким є облік такого заходу та які наслідки оподаткування? Яким є облік подарунків, якщо підприємство планує вручити постійним покупцям подарунки?

Організаційні моменти та документальне оформлення

Підтверджують господарські операції дарування та розіграшів первинні документи, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації на їх проведення. Не слід забувати про загальні вимоги до обробки персональних даних. Зокрема, у положеннях чи інших документах слід зазначити мету обробки персональних даних. Адже згідно з ч. 5 ст. 6 Закону про захист персональних даних обробка персональних даних здійснюється із конкретною та законною метою, визначеною за згодою суб'єкта персональних даних.

Перед розіграшем доведеться розробити правила конкурсу «Розіграш у Facebook». За такими правилами організатор запрошує взяти участь у розіграші й отримати призи. У правилах уточнюють умови участі в розіграші, терміни проведення, визначення переможців та умови вручення призів. А саме для отримання призу переможцю необхідно надати (це можна зробити в особистих повідомленнях спільноти) паспортні дані, реєстраційний номер, П. I. Б., контактний номер телефону та дані, що будуть потрібні логістичному сервісу для доставки призу. Підприємство з огляду на особливі правила оподаткування виграшів та призів має уточнити, що процедура визначення одержувача призу не є лотереєю, азартною грою, послугою у сфері грального бізнесу.

Щодо подарунків для постійних покупців, то слід заручитися розпорядженням (наказом) керівника на роздачу подарунків. У наказі — зазначити дату (період) і місце проведення, відповідальних осіб, а також які товари даруватимуться, їх кількість та вартість. Після закінчення операції — оформити звіт відповідальних осіб про виконання розпорядження, про кількість фактично подарованих товарів. Оподаткування призів та подарунків є різним, тож важливо у всіх документах наголосити, що особа отримує дарунок, а не приз.

Отже, для проведення конкурсу «Розіграш у Facebook» та заохочення постійних покупців подарунками підприємство мусить мати:

1. Наказ керівника про проведення заходу. У наказі уточнюють:

— дату, місце та мету проведення;

— коло осіб, відповідальних за організацію заходу;

— перелік товарів, які передбачається вручати у вигляді призів або подарунків;

— умови проведення розіграшу та умови дарування подарунків;

— способи доведення інформації про розіграші до покупців (оголошення про розіграш призів у магазині, на офіційній сторінці у мережі Facebook тощо);

— склад відповідальних осіб для підбиття підсумків розіграшу, проведення дарування.

2. Кошторис витрат. Зазначають асортимент, кількість і вартість товарів, які розігруватимуться як призи або даруватимуться постійним покупцям.

3. Накладні на відпуск ТМЦ.

4. Рішення комісії після проведення розіграшу, в якому оголошуються переможці.

5. Акт про вручення призу, акт про передачу подарунка (в актах навести реквізити переможця або обдарованого, зокрема реєстраційний номер, П. I. Б.).

6. Звіт про фактичні витрати на проведення конкурсу «Розіграш у Facebook» або на проведення заходу дарування.

Якщо обдарований — юрособа і не платник податку на прибуток

Фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується:

на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до пункту 44 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення підпункту 140.5.9 цього пункту.

Підпункт 140.5.10 ПКУ

Документальне оформлення ТМЦ

Передачу ТМЦ у зазначеній номенклатурі та кількості зі складу безпосередньо відповідальній особі, яка проводить розіграш або здійснює від імені підприємства дарування, підтверджують документом. Таким документом можуть бути накладні на відпуск ТМЦ, акти прийняття-передачі. Документ складається у двох примірниках та підписується особою, яка передає зазначені запаси зі складу, та їх отримувачем, відповідальним за проведення заходу. Згодом на підставі звіту про фактичні витрати на проведення конкурсу «Розіграш у Facebook» або на проведення заходу дарування та накладної, яка підтверджує кількість переданих ТМЦ, виникають підстави списати продукцію.

Передачу призів та дарунків оформлюють шляхом підписання акта приймання-передачі.

Зверніть увагу!

Якщо, наприклад, переможець конкурсу не має можливості особисто отримати приз, він може письмово повідомити про це організатора розіграшу. Тоді приз надсилають переможцеві поштою та/або доправляють іншим шляхом та на умовах, визначених організатором. Підтвердженням отримання призу переможцем є його підпис у накладній служби доставки (пошти та/або кур'єрської доставки) або в акті приймання-передачі.

Бухгалтерський та податковий облік

Бухгалтерський облік вибуття ТМЦ при їх безоплатній передачі ведуть відповідно до П(С)БО 9, списання відображають за рахунком 93 «Витрати на збут».

Якщо підприємство передає власну продукцію, зрозуміло, що списання проводить за кредитом рахунку 26 «Готова продукція». Якщо передає придбані товари, списання відображає за кредитом рахунку 28 «Товари». Проте, якщо, приміром, підприємство придбало товари лише з метою безоплатної передачі, рекомендуємо оприбутковувати і списувати запаси за субрахунком 209 «Iнші матеріали». Адже такі активи не утримують для подальшого продажу, а на рахунку 28 «Товари» ведуть облік руху ТМЦ, що надійшли на підприємство з метою продажу.

Податок на прибуток

Усі платники податку на прибуток для визначення фінрезультату до оподаткування використовують дані бухобліку й об'єкт оподаткування визначають за показниками результату фінансової звітності. Підприємствам, які щодо податку на прибуток визначають різниці (відповідно до вимог пп. 134.1.1 ПКУ) і здійснюють безоплатну передачу ТМЦ, у деяких випадках слід звернути увагу на пп. 140.5.10 ПКУ.

Безоплатне постачання подарункових сертифікатів

Зверніть увагу, що операції з безоплатного постачання іншим особам подарункових сертифікатів, які передбачають їх обмін на товари/послуги, оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою.

ЗIР, підкатегорія 101.04

Податок на додану вартість

Будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі дарування такого товару, відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, є постачанням товарів.

Тож підприємству при безоплатній передачі ТМЦ у вигляді призів або подарунка за правилами п. 188.1 ПКУ слід нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ. I дотримуватися мінімальної бази оподаткування ПДВ, яка не може бути:

— нижчою від ціни придбання таких товарів;

— нижчою від звичайних цін на власно вироблені товари.

I пам'ятати, що навіть придбані без ПДВ подарунки та призи при безкоштовному розповсюдженні оподатковуватимуться ПДВ.

У цьому разі будуть складені:

1) звичайна податкова накладна, на вимогу п. 201.1 ПКУ, на вартість, що дорівнює нулю, тобто розраховану виходячи з фактичної ціни постачання. Її складають у двох примірниках, один з яких надається отримувачу, якщо він є платником ПДВ, або в одному примірнику з типом причини «02», якщо отримувач не є платником ПДВ (тоді у правій частині «шапки» податкової накладної ставлять умовний IПН «100000000000», у найменуванні покупця — «Неплатник», а решту реквізитів покупця не заповнюють);

2) податкова накладна з типом причини 15 — «Складена на суму перевищення ціни придбання товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання», на вимогу абз. 2 п. 188.1 ПКУ, на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання товару над фактичною ціною продажу. У цій податковій накладній у даних покупця зазначають дані самого постачальника. У графі 2 — опис (номенклатуру) товарів постачальника (продавця), а також «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання», і за цією податковою накладною виникатимуть податкові зобов'язання з ПДВ.

ПН на суму перевищення над фактичною ціною

Підприємство може скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням сум податку, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо за кожною операцією з постачання товарів.

Безоплатні постачання не можна вважати такими операціями, що не є господарською діяльністю платника, адже вони оподатковуються на загальних підставах, хоч і за мінімальною базою. Тому нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ за п. 198.5 ПКУ не потрібно. Отже, за врученими призами та переданими подарунками податкові зобов'язання нараховують лише один раз.

Якщо призи та подарунки безоплатно передали учасникам розіграшу або клієнтам підприємства, але вартість подарунків включено до вартості продажу товарів/готової продукції/послуг платника ПДВ, розуміємо — до вартості оподатковуваних у майбутньому операцій, то безкоштовне розповсюдження не є окремою операцією, і в цей момент податкові зобов'язання з ПДВ не виникають. У цьому разі спостерігається ознака господарської діяльності і виглядає це, начебто подарунки є складовою собівартості реалізованих товарів/готової продукції/послуг. Наприклад, згідно з п. 11 П(С)БО 16 перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) установлюються підприємством. Тож у складі ціни буде враховано вартість призів та/або подарунків. I важливо підтвердити це документально. У документі у вигляді розпорядження (наказу) та калькуляції слід зазначити продажну ціну, а також врахувати вартість безкоштовно розданих подарунків. Зрозуміло, що норми п. 198.5 ПКУ не діють, тому що все відбувається в межах господарської діяльності.

Консультують податківці

Якщо вартість безоплатно переданих товарів, придбаних з ПДВ (у т. ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари/послуги слід вважати використаними в оподатковуваних операціях і додаткового нарахування податкових зобов'язань з ПДВ не відбувається.

Такі безоплатно передані товари/послуги визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої їх було включено.

ЗIР, підкатегорія 101.06

Оподаткування призів та дарунків

Фізособа-резидент, яка отримує доходи із джерела їх походження в Україні, а також у вигляді подарунків, виграшів, призів за пп. 14.1.54 ПКУ, що є доходом із джерелом походження з України, є платником ПДФО та військового збору. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника за пп. 164.2.8 ПКУ включаються пасивні доходи1 у вигляді виграшів, призів. А от майно згідно з пп. 165.1.15 ПКУ, отримане як дарунок, не буде оподатковуваним доходом з урахуванням положень розділу IV (про що далі).

1 Крім зазначених у пп. 165.1.2 та 165.1.41 ПКУ.

Отже, забігаючи наперед, зауважимо: приз незалежно від вартості оподатковуватиметься ПДФО та військовим збором. Подарунок підлягає оподаткуванню, лише якщо його вартість у 2021 році перевищує суму 1500,00 грн.

Оподаткування виграшів та призів

Оподаткування доходів у вигляді призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею за пп. 170.6.3 ПКУ, здійснюється у загальному порядку, остаточно під час їх нарахування, за ставкою ПДФО 18%.

Проте зверніть увагу, що приз — це дохід у негрошовій формі, і тому база для ПДФО визнається з урахуванням п. 164.5 ПКУ, а саме збільшується на коефіцієнт 1,2195122.

Розрахунок «натурального» коефіцієнта

Під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з цим Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою:

К = 100 : (100 - Сп),

де К — коефіцієнт;

Сп — ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.

Пункт 164.5 ПКУ

Зверніть увагу, що при оподаткуванні військовим збором база не збільшується на коефіцієнт. Таке правило діє лише для визначення бази для оподаткування ПДФО.

Підприємство як податковий агент зобов'язане у додатку 4ДФ до нової звітності з ЄСВ, ПДФО та військового збору відобразити таку виплату з ознакою доходу «111».

Пам'ятайте, що у графі 2 «Реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта» розділу I додатка 4ДФ показують реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті). Тому ще на початку ми звернули увагу: підприємству слід подбати про отримання таких даних. На практиці у правилах конкурсу є застереження на кшталт: «Якщо Переможець з не залежних від Організатора причин не відповідає на повідомлення про визначення його Переможцем та/або не направляє у відповідь на особисте повідомлення копії документів та інформацію, визначену у Правилах у визначені строки, то така особа втрачає право на отримання Призу, а також не має права на отримання будь-якої компенсації, а Приз повертається Організатору Розіграшу».

У графах 4 та 4а відображають нараховану та утриману суму ПДФО, і вперше починаючи зі звітності за I кв. 2021 року у графі 5а та 5 будуть дані щодо сум військового збору.

Відомості у рядку 07 розділу II не відображають. Адже, знову ж таки, на початку ми звернули увагу: підприємству у правилах конкурсу слід уточнити, що процедура визначення одержувача призу не є лотереєю, азартною грою, послугою у сфері грального бізнесу.

Оподаткування дарунків

Оподаткування призів та подарунків є різним, тому важливо у всіх документах уточнювати, що особа отримує подарунок, а не приз. Подарунки згідно з пп. 165.1.15 ПКУ не будуть оподатковуваним доходом з урахуванням положень розділу IV.

Вартість подарунків за пп. 165.1.39 ПКУ у частині, що не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі, не оподатковується ПДФО та військовим збором.

Підприємство як податковий агент зобов'язане у додатку 4ДФ до нової звітності з ЄСВ, ПДФО та військового збору відобразити таку виплату з ознакою доходу «160».

Тож, якщо у 2021 році сума подарунка не перевищує 1500 грн, підприємство лише наводить таку інформацію у звітності, проте не нараховує і не утримує податків. Якщо у 2021 році сума подарунка більша ніж 1500 грн, оподатковується лише різниця. Пам'ятайте: до суми перевищення для утримання ПДФО слід застосовувати коефіцієнт. Якщо вартість негрошового подарунка вища за неоподатковувану суму, різниця включається до оподатковуваного доходу працівника у вигляді додаткового блага.

Зверніть увагу: якщо підприємство надає подарункові сертифікати певного магазину на певну суму, це є подарунком, а не грошовою виплатою фізособам. У цьому разі слід врахувати суму сертифіката і визначитися з оподаткуванням.

У додатку 4ДФ до нової звітності з ЄСВ, ПДФО та військового збору потрібно відобразити з ознакою доходу:

— «160» неоподатковувану частину суми подарунка до 1500,00 грн;

— «126» оподатковувану частину у більшому розмірі, ніж 1500,00 грн.

Щодо військового збору діють аналогічні правила, що й для оподаткування ПДФО. Щоправда, у випадку з військовим збором до бази оподаткування коефіцієнт не застосовується.

Єдиний соцвнесок

З призів та подарунків ЄСВ у цьому разі не нараховують, адже за своїм визначенням такі призи та подарунки не є частиною оплати праці (надаються особам, не пов'язаними з підприємством трудовими відносинами), тож не є базою для нарахування ЄСВ, на відміну від подарунків працівникам.

Згідно з пп. 2.3.2 Iнструкції №5 одноразові заохочення працівникам підприємства, не пов'язані з конкретними результатами праці (наприклад, до ювілейних та пам'ятних дат, як у грошовій, так і натуральній формі), відносяться до фонду додаткової заробітної плати.

Сплата податків та джерело виплат

Враховуючи, що оподатковуються призи та подарунки за рахунок фізосіб, які отримують призи, доволі часто на практиці постає запитання: а що є джерелом виплати? Навряд чи фізособи окремо сплачуватимуть ПДФО та військовий збір за себе у таких випадках.

Часом організатор конкурсу чи підприємство, що надає подарунки, своїм коштом здійснює оподаткування особи, яка отримала приз чи подарунок. Проте це певний податковий ризик, тому що податківці можуть побачити тут додаткове благо. На їхню думку, сума податкового зобов'язання фiзособи, сплачена за кошти податкового агента, вважається додатковим благом та оподатковується за ставкою 18%.

Хоча сплата податку в цьому разі — це справді проблема. Виходом може бути нарахування доходу у вигляді призу, утримання з нього податків, а решта суми — це вартість ТМЦ у вигляді призу в рахунок нарахованого доходу1.

У будь-якому разі ПДФО та ВЗ слід сплатити:

— протягом 3 банківських днів із дня, наступного за днем нарахування (виплати, надання) доходу, — при виплаті доходу в негрошовій формі (пп. 168.1.4 ПКУ);

— не пізніше 30 календарних днів, наступних за місяцем нарахування доходу, — якщо дохід нараховано, але не виплачено (пп. 168.1.5 ПКУ).

Приклад З нагоди ювілею підприємства проведено конкурс «Розіграш у Facebook». Переможці розіграшу отримали призи:

— тостер — 1 шт. вартістю 731,71 грн, що є базою оподаткування ПДФО за п. 164.5 ПКУ як вартість доходу, розрахована за звичайними цінами2, помножена на коефіцієнт 1,2195122 (продажна ціна — 500,00 грн (100,00 грн ПДВ), ціна придбання — 300,00 грн (60,00 грн ПДВ);

— праска — 2 шт., вартість 1 шт. — 585,36 грн (продажна ціна — 400,00 грн (80,00 грн ПДВ), ціна придбання — 240,00 грн (48,00 ПДВ).

Підприємство привітало постійних покупців подарунками:

— сертифікати 5 шт. на суму 200,00 грн кожний. Тож вартість подарунка у вигляді сертифіката — 243,90, що є базою оподаткування ПДФО за п. 164.5 ПКУ як вартість доходу, розрахована за звичайними цінами3, помножена на коефіцієнт 1,2195122.

1 Додатково див. «Вісник» №38/2019, с. 47.

2 Звичайною ціною згідно з пп. 14.1.71 та пп. 14.1.219 ПКУ є звичайна ціна 600,00 грн, що відповідає рівню ринкових цін.

3 Звичайною ціною згідно з пп. 14.1.71 та пп. 14.1.219 ПКУ є ціна 200,00 грн, що відповідає рівню ринкових цін.

Для отримання призів та подарунків фізособи надали паспортні дані, реєстраційні номери. Бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці.

Таблиця

Надання призів та подарунків фізособам


з/п
Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума, грн
Д-т К-т
1. Нараховано дохід у вигляді вартості призів:
тостер 1 шт.
праска 2 шт.
93
93
685
685
731,71
1170,72
2. Вручено призи:
тостер 1 шт.
праска 2 шт.
685
685
281
500,00
800,00
3. Відображено ПЗ з ПДВ за абз. 2 п. 188.1 ПКУ:
тостер 1 шт. (ціна придбання — 300,00)
праска 2 шт. (ціна придбання — 240,00)
949
949
641/ПДВ
641/ПДВ
60,00
96,00
4. Нараховано ПДФО та військовий збір з тостера 731,71 грн 685
685
641/ПДФО
642
131,71
10,98*
5. Нараховано ПДФО та військовий збір з праски 585,36 грн х 2 = 1170,72 685
685
641/ПДФО
642
210,73
17,56
6. Перераховано ПДФО та військовий збір 641/ПДФО
642
311
311
342,44
28,54
7. Нараховано дохід у вигляді вартості сертифікатів 5 шт. х 243,90 = 1219,50 93 685 1219,50
8. Вручено подарунки у вигляді сертифікатів 5 шт. по 200,00 грн 685 209 1000,00
9. Відображено ПЗ з ПДВ за 2 абз п. 188.1 ПКУ: ціна придбання 200,00 грн 949 641/ПДВ 200,00
* База для ПДФО за п. 164.5 ПКУ: 600,00 х 1,2195122 = 731,71, а база для військового збору фактично має бути 600,00, без коефіцієнта, проте, зважаючи на проблематику такої ситуації, до уваги беремо базу, аналогічну ПДФО.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про захист персональних даних — Закон України від 01.06.2010 р. №2297-VI «Про захист персональних даних».
  • П(С)БО 9 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.1999 р. №246.
  • П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.1999 р. №318.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру