Метою Закону №786 не в останню чергу було поліпшення роботи е-кабінету. Розгляньмо, що саме зміниться в роботі електронних сервісів Державної податкової служби.
Нове визначення е-кабінету
За пп. 14.1.56-2 ПКУ, електронний кабінет — це сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, призначених для взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов'язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Взаємодія реалізується через:
1) портальне рішення для користувачів — платників податків, робота в якому здійснюється онлайн (через Iнтернет у режимі реального часу) та не потребує обов'язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування;
2) портальне рішення для користувачів — державних органів, у тому числі контролюючих;
3) програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету;
4) інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи Державної податкової служби.
Порядок функціонування електронного кабінету визначається Міністерством фінансів.
З огляду на нове визначення е-кабінету для платників податків буде реалізовано окреме портальне рішення (тобто, найімовірніше, це буде окремий вебcайт). Робота в ньому здійснюватиметься онлайн (за допомогою Iнтернету й у режимі реального часу) та не вимагатиме від клієнтів наявності спеціалізованого програмного забезпечення.
Технічний збій і технічні помилки роботи е-кабінету
За новою редакцією пп. 14.1.182-1 ПКУ, технічна помилка — будь-яка помилка, вада або дефект у роботі складових частин електронного кабінету або кваліфікованого електронного підпису чи печатки, що призводить до невідповідності методології та/або алгоритмів роботи електронного кабінету та не є методологічною помилкою.
А новою нормою пп. 14.1.182-2 ПКУ встановлено, що є технічним збоєм. Тепер технічний збій — будь-які порушення у роботі складових частин електронного кабінету, що не є методологічною та/або технічною помилками, у тому числі їх повне зупинення, що унеможливлює взаємодію платника податків з контролюючим органом.
До речі, сам Закон почав діяти з 8 серпня. Отже, з цієї дати у податківців з'явився новий обов'язок! Зокрема, вони мають невідкладно (новий пп. 21.1.11 ПКУ):
— розміщувати на офіційному сайті повідомлення про виявлення технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі електронного кабінету із зазначенням дати та часу їх початку;
— вжити всіх необхідних заходів для усунення таких технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою, за результатами яких розмістити на офіційному сайті повідомлення про їх усунення із зазначенням дати та часу їх завершення.
Що ж, це можна лише вітати. Адже збоїв у роботі е-кабінету та сервісів було багато, а от чітких роз'яснень щодо відновлення роботи — дуже мало. Сподіваємося, тепер це зміниться.
I, до речі, позаяк такі повідомлення стають обов'язком, то в суді за необхідності ними можна буде скористатися для підтвердження неможливості здійснення відповідних дій в е-кабінеті.
Яку інформацію можна буде знайти в е-кабінеті
Зверніть увагу! Завдяки Закону №786 всі податкові повідомлення-рішення, податкові вимоги, а також інші документи з питань адміністрування податків, зборів, платежів, податкового контролю, у тому числі з питань проведення перевірок, звірянь, адресовані контролюючим органом платнику податків, відображатимуться в електронному кабінеті. Це передбачено зміною до п. 42.1 ПКУ.
Але все це запрацює аж з 8 листопада 2020 року.
Електронний документообіг між платниками податків та ДПС
З 8 листопада запрацює і свіжа норма п. 42.6 ПКУ щодо правил ведення електронного документообігу з ДПС.
I тут перша цікавинка, про яку нас уже запитували читачі: електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюватиметься без укладення відповідного договору.
А як тоді це буде?
Керівник платника податків визначатиме (а за потреби і змінюватиме) перелік уповноважених осіб платника податків, які наділяються правом підписання, подання, отримання ними документів та інформації через е-кабінет від імені платника податків.
I в е-кабінеті, знову ж таки не вже, а з 8 листопада 2020 року, з'явиться можливість для платників податків визначати і змінювати уповноважених осіб платника податків, які мають право користуватися електронним кабінетом, зокрема щодо підписання, подання, отримання ними документів та інформації через електронний кабінет та визначення їхніх повноважень.
При цьому сам платник податків ставатиме суб'єктом електронного документообігу вже після надсилання до контролюючого органу першого будь-якого електронного документа у встановленому форматі за допомогою е-кабінету.
То що, укладати договір на електронний документообіг з податківцями справді буде не потрібно? А як щодо чинних договорів?
Виходить, що не потрібно.
Знову ж таки з 8 листопада буде скасовано абз. 4 та 5 п. 49.4 ПКУ. Ними наразі встановлено:
— у разі припинення договору про визнання електронних документів з підстав, визначених законом, платник податків має право до складення нового договору подавати податкову звітність у письмовому вигляді;
— контролюючим органам забороняється в односторонньому порядку розривати договір про визнання електронних документів.
Тобто з ПКУ заберуть будь-які згадки про цей договір. З 8 листопада він буде неактуальним.
Натомість електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом припинятиметься лише у випадках:
— отримання інформації від кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг про завершення строку чинності (або скасування) електронного цифрового підпису керівника платника податків;
— отримання з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань інформації про зміну керівника платника податків;
— отримання з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань інформації про державну реєстрацію припинення юридичної особи;
— наявності у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків інформації про припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця чи незалежної професійної діяльності фізичної особи;
— наявності у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків у зв'язку зі смертю.
Виглядає гарно. Але Мінфін ще має затвердити Порядок обміну електронними документами платника податків та ДПС. Тобто цілком можливо, що з'являться якісь нові вимоги та умови.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон №786 — Закон України від 14.07.2020 р. №786-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб — підприємців».
Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»