Підприємство придбало актив, який за вартістю згідно з обліковою політикою було віднесено до основних засобів. Який документ необхідно використовувати при його введенні в експлуатацію?
Насамперед зазначимо, що Методрекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561 можуть застосовуватися підприємствами, організаціями та іншими юрособами, їхніми філіями та іншими виділеними на окремий баланс підрозділами незалежно від форм власності і організаційно-правових форм (крім банків і бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінзвітність за МСФЗ), — тобто вони не мають обов'язкового характеру.
Відповідно до п. 10 Методрекомендацій №561 підставою для зарахування на баланс основних засобів є акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) ОЗ.
Форма №ОЗ-1 застосовується, зокрема, для оформлення зарахування до складу основних засобів окремих об'єктів та для обліку введення їх в експлуатацію. А акт приймання-передачі складається на підставі наказу керівника підприємства.
На підставі ф. №ОЗ-1, технічної та іншої документації заповнюється в одному примірнику Iнвентарна картка обліку основних засобів (ф. №ОЗ-6). Документ застосовується для обліку всіх видів ОЗ, а також для групового обліку однотипних об'єктів ОЗ (що надійшли в експлуатацію в одному календарному місяці, і таких, що мають одне і те ж виробничо-господарське призначення, технічну характеристику та вартість).
Крім того, пунктом 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. №88 встановлено, що первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування госпоперацій може здійснюватися із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов'язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.
Перелік обов'язкових реквізитів наведено у п. 2 ст. 9 Закону про бухоблік:
— назва документа (форми);
— дата складання;
— назва підприємства, від імені якого складено документ;
— зміст та обсяг госпоперації, одиниця виміру госпоперації;
— посади осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення;
— особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні госпоперації.
Отже, підприємство має право самостійно розробити бланк акта введення в експлуатацію, беручи за основу форму №ОЗ-1 й доповнивши її власними реквізитами, які підприємство вважає за потрібне зазначити.
У разі використання ф. №ОЗ-1 при введенні в експлуатацію під час заповнення реквізиту «що приймається (передається) в експлуатацію від» слід зазначати підрозділ або склад, куди було оприбутковано об'єкт ОЗ, який тепер вводиться в експлуатацію. Тобто передача об'єкта ОЗ здійснюється зі складу, на який його було оприбутковано при придбанні (Д-т 15 К-т 63), на місце його експлуатації (Д-т 10 К-т 15). Відповідно, на цих місцях зберігання можуть бути різні матеріально відповідальні особи, які й підпишуть акт за ф. №ОЗ-1 у реквізитах «Здав» та «Прийняв».
Щодо акта введення в експлуатацію ОЗ, форму якого затверджено наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818, то його застосовують у державному секторі. Підприємства приватного сектору економіки не застосовують цієї форми.
Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»