У грудні 2017 року підприємство придбало та продало товар. ПН та три РК до неї постачальник у грудні склав з помилкою в УКТ ЗЕД. Четвертий РК з правильним кодом УКТ ЗЕД відхилено і не зареєстровано. Чи має підприємство право на податковий кредит за такою ПН у грудні? Чи повинне підприємство за грудень декларувати податкове зобов'язання з ПДВ за операцією з продажу таких товарів?
Помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 ПКУ (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, не можуть бути причиною неприймання податкових накладних в електронному вигляді.
Проте податкова накладна, що містить помилки у коді товару згідно з УКТ ЗЕД, не дає змоги ідентифікувати здійснену операцію, тож не може бути підставою для віднесення сум ПДВ, зазначених у ній, до податкового кредиту. На цьому наголошують податківці у листі ДФСУ від 22.02.2017 р. №3653/6/99-99-15-03-02-151. Тому підприємство має дочекатися, доки продавець зареєструє в ЄРПН розрахунок коригування з правильним кодом УКТ ЗЕД, і лише тоді матиме право на податковий кредит за такою ПН.
Відповідно до п. 187.1 ПКУ, датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
— дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку — дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої — дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
— дата відвантаження товарів.
Тому у грудні 2017 р. під час реалізації зазначених товарів на дату виникнення податкових зобов'язань підприємство зобов'язане скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін (п. 201.1 ПКУ). Також підприємство зобов'язане задекларувати податкові зобов'язання за такою ПН у декларації з ПДВ за грудень 2017 р. Помилки у вхідних ПН та РК не є підставою для ненарахування податкових зобов'язань з продажу товару.
Зверніть увагу, що покупець має право на подання заяви зі скаргою на продавця, який склав ПН та РК з помилками. Таке право зберігається за покупцем протягом 365 к. д., що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, в якому припустилися помилки під час зазначення обов'язкових реквізитів податкової накладної або РК.
До заяви додаються копії розрахункових документів, що засвідчують факт сплати ПДВ у зв'язку з придбанням таких товарів, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів. Протягом 90 к. д. з дня надходження заяви зі скаргою з урахуванням вимог, встановлених пп. 78.1.9 ПКУ, контролюючий орган зобов'язаний провести документальну перевірку продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з ПДВ за такою операцією. Цим правом покупець може скористатися, якщо продавець не вживатиме заходів для виправлення помилки та реєстрації правильного РК.
Тетяна БУРМАГА, «Дебет-Кредит»