• Посилання скопійовано

«Блокувальний мораторій» завершується

Мінфін оприлюднив три проекти постанов, що безпосередньо стосуються блокування реєстрації ПН та РК у ЄРПН1. З огляду на те що з 1 березня 2018 р. постанови вже мають запрацювати, проаналізуємо оглядово ці проекти.

Як ми пам'ятаємо, у грудні 2017 року роботу системи ризиків з ПДВ було зупинено. Бо, здається, на той час уже всім було зрозумілим, що СМКОР є доволі неефективною системою блокування ПН та РК реального бізнесу. Планувалося, що цей час держрегулятори витратять для напрацювання узгодженого рішення, яке не нестиме значних ризиків для всіх сегментів бізнесу і водночас буде ефективним інструментом боротьби зі схемами з розкрадання ПДВ.

1 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Порядок роботи Комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, та Порядок розгляду скарг на рішення Комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Планується запровадити показники позитивної податкової історії. Її критерії будуть розроблені і затверджені податківцями. Позитивна податкова історія — це не щось стабільне і незмінне, її показники будуть щомісяця оновлюватися: ДФС буде розраховувати показники для визначення позитивної податкової історії платника податків кожного 10 числа місяця, наступного за звітним, а розраховані показники будуть доступними для платника в електронному кабінеті. Передбачається, що ПН про ризиковій операції щодо платників із позитивною податковою історією зупинятися не будуть. Крім того, запроваджується електронний реєстр зупинених податкових накладних, у якому платник в онлайн-режимі зможе знайти інформацію щодо розгляду та статусу зупинених податкових накладних. Така новація спрямована на напрацювання прозорості роботи системи блокування, адже будь-яку ПН/РК, що потрапила під блокування, можна буде відстежити.

Критерії, ознаки

Критерії для блокування досі невідомі. Але є хоча б ознаки, за якими ПН/РК не блокуватимуться:

— ПН, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;

— обсяг постачання, зазначений платником податку в ПН/РК, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі ПН/РК, становить менше 500 тисяч гривень та керівник — посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників ПДВ;

— одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті порядку, мають такі розміри: D > 0,03, Р < Рм х 1,3.

Як бачимо, за першими двома ознаками різниці з попередніми, встановленими наказом Мінфіну від 13.06.2017 р. №567, немає. А ось третя ознака дещо змінилася: раніше необхідний розмір показника D був 0,05, а за оновленою ознакою він дорівнює 0,03, крім того, передбачається, що це значення показника D тепер буде обраховуватися ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа і ставатиме доступним платнику в електронному кабінеті.

Блокування, як і раніше, здійснюватиметься в автоматичному порядку. Передбачається, що квитанція про блокування міститиме, зокрема, конкретний перелік документів/пояснень щодо кожного типу госпоперацій, але дочекаймося конкретної реалізації цієї норми, бо ж навіть найпозитивнішу ідею можна реалізувати з нульовим позитивним результатом.

Перелік документів

Щодо документів на розблокування, то перелік буде універсальним:

— договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

— договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;

— первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

— розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

— документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Це означає, що перелік документів уже не прив'язаний до критерію, за яким ПН/РК заблоковано, він є однаковим на всі випадки блокування. Усі ці документи подаватимуться разом із поясненням. Раніше про таке пояснення згадувалося у п. 201.16 ПКУ, а в старому порядку блокування була форма пояснення. Було б добре, якби податківці все-таки опрацювали нову форму пояснень та алгоритм її заповнення, щоб укотре це не перетворювалося на гру з угадування думок податківців. На те, щоби подати пояснення та документи (до речі, тепер тільки в електронній формі!), платник податку, як і раніше, має 365 календарних днів, наступних за датою виникнення податкового зобов'язання.

Щодо ПН та РК, заблокованих на 01.12.2017 р.

Щодо заблокованих на 1 грудня 2017 року ПН та РК, то новини є оптимістичними, проте діяти потрібно буде дуже оперативно! Платникам ПДВ, чиї ПН та РК було заблоковано на цю дату, пропонується надати документи та пояснення для відновлення реєстрації таких ПН/РК вже у 2018 році із обмеженням у 365 днів від дати виникнення ПЗ. Враховуючи, що новий порядок припинення реєстрації, як очікується, запрацює у березні 2018 року, часу на розблокування залишається не так уже й багато.

Таблиця даних платника ПДВ

Таблиця даних пояснює всі характерні для платника ПДВ операції. Платник ПДВ має право подати до ДФС Таблицю даних платника податку за встановленою формою згідно з додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Якщо таблиця подавалася платником в 2017 році, податківці і надалі враховують інформацію, наведену в ній.

У таблиці мають бути зазначені:

— види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 009:2010);

— коди товарів згідно з УКТ ЗЕД, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються) платником податку;

— коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 016-2010), що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються платником податку.

Таблиця має бути подана із поясненням специфіки господарської діяльності, що має незмінний характер, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Така таблиця з поясненнями розглядається комісіями регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем її отримання. Вони ж і прийматимуть рішення щодо врахування або неврахування поданої інформації. Iнформація щодо прийнятого рішення протягом операційного дня буде доступна платнику податків в Електронному кабінеті. В інформації про неврахування Таблиці даних платника податку в обов'язковому порядку має бути зазначена причина такого неврахування.

Зверніть увагу!

Якщо інформацію було успішно враховано, ПН/РК, які відповідатимуть такій інформації, у платника податку не блокуватимуть!

Проте не слід радіти передчасно! Податківці залишили за собою право змінити своє рішення. У разі якщо до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником недостовірної інформації, врахованої в Таблиці даних платника податку, комісії мають право прийняти рішення про неврахування Таблиці даних платника податку. З якого моменту це матиме значення для реєстрації ПН/РК, — запитання наразі без відповіді. Сподіваємося, не заднім числом.

Як і раніше, є таблиці, інформація з яких має враховуватися автоматично. Тобто попередній розгляд від комісій для них не потрібен1. Це випадки, якщо така таблиця подається:

— платниками — сільськогосподарськими товаровиробниками, що внесені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України»;

1 За наявності негативної інформації Комісії матимуть право відхилити таке автоматичне врахування.

— та/або сільськогосподарськими підприємствами, які на 31 грудня 2016 року застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 ПКУ (в редакції, що діяла на 31 грудня 2016 року), мають власні (право власності/користування) та/або орендовані земельні ділянки, загальна площа яких понад 200 га включно станом на 1 січня та що задекларовані до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність за звітний період попереднього року), та у ній зазначено коди згідно з УКТ ЗЕД постачання (виготовлення) таких груп товарів 01, 03, 04, 07, 08, 10, 12;

— платниками, у яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, наведеному у пункті 4 цього Порядку, мають такі розміри: D > 0,02, P < Pм х 1,3, та обсяг постачання товарів/послуг у податкових накладних/розрахунках коригування, складених за останні 12 місяців в Реєстрі, зазначених у таблиці, становить більше 25% загального обсягу постачання за останні 12 місяців.

Комісії

Для розгляду поданих платниками податків пояснень та документів створюються комісії Головних управлінь ДФС у областях, м. Києві та Офісі великих платників ДФС (далі — Комісії регіонального рівня) та комісії ДФС (далі — Комісія центрального рівня). Вони прийматимуть рішення про реєстрацію ПН/РК у Реєстрі або відмову у такій реєстрації.

Комісія регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання, опрацьовує пояснення та документи щодо платників із обсягом постачання, зазначеним в ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПН у поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в ЄРПН, становить менше 30 млн грн. Рішення надсилається платнику податків. Якщо обсяг становить більше 30 млн грн, прийняте рішення надсилається на узгодження до Комісії центрального рівня — вона має 7 наступних робочих днів, аби прийняти таке рішення або його змінити.

Тобто остаточне рішення щодо тих, у кого обсяг постачання за місяць понад 30 млн грн, прийматиме Комісія центрального рівня, але загальний термін розгляду поданих документів не повинен перевищувати 7 робочих днів з дати їх отримання податківцями. Якщо Комісія центрального рівня не вкладеться в зазначений строк, то набирає чинності рішення Комісії регіонального рівня. А якщо щодо ПН/РК взагалі не буде прийнято жодного рішення комісій в зазначений строк, вони мають бути розблоковані і зареєстровані в ЄРПН.

Поліна ПАЛАМАРЧУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру