В IПК від 10.10.2018 р. №4368/6/99-99-12-02-01-15/IПК (див. «ДК» №49/2018) ДФСУ навела алгоритм виправлення помилки в даті податкової накладної.
За загальновстановленими правилами ПН складається у день виникнення податкових зобов'язань з ПДВ платника ПДВ — постачальника товарів/послуг, визначених відповідно до п. 187.1 ПКУ (за правилом «першої події»).
Пунктом 192.1 ПКУ передбачено складання розрахунку коригування (і відповідно коригування сум ПЗ та ПК), у разі якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг.
РК до ПН складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов'язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Проте у п. 21 Порядку №1307 зазначено, що виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера не допускається.
Таким чином, помилка у даті складання податкової накладної не може бути виправлена шляхом подання розрахунку коригування до неї.
Як роз'яснюють податківці у коментованій IПК, податкова накладна, складена платником ПДВ за операцією з постачання товарів/послуг із зазначенням іншої дати, ніж дата виникнення «першої події» за такою операцією, може бути визначена платником як така, що зайво складена.
Iз роз'яснення податківців можна виокремити алгоритм дій платника у такій ситуації:
1) на дату виявлення факту зазначення неправильної дати в зареєстрованій в ЄРПН податковій накладній він має право скласти «від'ємний» РК до ПН, яка визначена ним як зайво складена, та зареєструвати його в ЄРПН;
2) на правильну дату виникнення ПЗ за датою першої події складається і реєструється в ЄРПН нова ПН.
Від себе зазначимо, що «від'ємний» РК складається з причиною коригування «повернення товару або авансових платежів».
Також варто звернути увагу, що ані така зайво складена ПН, ані РК до неї у декларації з ПДВ не відображаються.
А якщо помилка в даті ПН призвела до порушення строків її реєстрації?
Така ситуація може виникнути, коли помилка була допущена в зазначенні місяця чи року (наприклад, замість дати 13.11.2018 р. ПН було зареєстровано датою 13.11.2016 р.). Чи будуть застосовуватися штрафи за порушення строків реєстрації помилкової ПН?
На жаль, податківці вважають, що так, бо ст. 120-1 ПКУ не визначено винятків щодо застосування штрафних санкцій за порушення терміну реєстрації ПН в ЄРПН.
Чи змінять ситуацію зміни в Порядку №1307?
Справді, з 01.12.2018 р. набрали чинності зміни до Порядку №1307, внесені наказом Мінфіну від 17.09.2018 р. №763. Чи змінять вони наведену ситуацію?
На жаль, ні. З 01.12.2018 р. у Порядку №1307 з'явився новий п. 22: «У разі допущення помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН, яка не заважає ідентифікувати здійснену операцію, постачальник (продавець) на дату виявлення такої помилки складає розрахунок коригування до податкової накладної, у якому всі правильно заповнені реквізити податкової накладної повторюються, а реквізит, у якому допущено помилку, заповнюється без помилок. У цьому разі таблична частина розділів А та Б розрахунку коригування не заповнюється».
Але п. 21 Порядку №1307 залишився без змін, тобто стара і нова норми діятимуть одночасно і в парі. Тобто нова норма не застосовується у випадку помилки в даті або в номері ПН. Тож, на жаль, ці роз'яснення податківців залишатимуться актуальними й надалі.
Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»