З 01.10.2018 р. одним з нових обов'язків страхувальників стало повідомляти ФСС про виплати, зроблені за рахунок отриманого від Фонду фінансування. Але, як з'ясувалося, цей обов'язок стосується лише окремих видів виплат. Фахівці ФСС у листі від 01.10.2018 р. №2.4-16-3103 (див. «ДК» №49/2018) роз'яснили, коли можна не подавати це повідомлення.
З 1 жовтня 2018 року набрав чинності Порядок №12. Ним запроваджено нові вимоги та можливості щодо отримання фінансування від ФСС.
I перше, на що слід звернути увагу, це чітко визначена у днях тривалість процесів, що відбуваються між поданням застрахованою особою документів на отримання страхових виплат і повідомленням ФСС про проведену виплату.
Часові обмеження при проведенні виплат
Iз упровадженням змін щодо фінансування від ФСС стали більш жорсткими часові рамки. Зверніть увагу на цей важливий аспект щодо фінансування від ФСС, а саме:
1. Прийняття рішення комісією або уповноваженого із соціального страхування про матзабезпечення або відмову — не пізніше 10 днів з дня їх надходження.
2. Бухгалтерія на підставі листка непрацездатності (копії) і протоколу нараховує матзабезпечення та не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття рішення комісією із соцстраху надає до робочого органу ФСС заяву-розрахунок.
3. Робочий орган ФСС протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви-розрахунку перевіряє правильність нарахування виплат, уточнює дані, подаючи запити страхувальнику. У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з рекомендаціями щодо їх усунення. Якщо ж зауважень до заяви-розрахунку немає, робочий орган ФСС надає фінансування.
4. Страхувальник, отримавши фінансування, робить виплату:
— працівникам — у найближчий після призначення строк виплати зарплати;
— особам, які виконують роботи (надають послуги) за договором цивільно-правового характеру — протягом 10 днів після призначення допомоги.
5. Страхувальник повідомляє робочий орган ФСС про виплату матзабезпечення протягом місяця з дня проведення виплати. Якщо ж страхувальник не подасть повідомлення про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування, робочі органи виконавчої дирекції ФСС здійснюють позапланову перевірку щодо використання страхувальником отриманих коштів.
Ось на останньому пункті і спинимося. Адже саме він став темою коментованого листа ФСС.
Чи у всіх випадках подається повідомлення?
Як наголошено у коментованому листі ФСС, повідомлення надсилається у разі, якщо здійснювалось фінансування заяви-розрахунку для надання матеріального забезпечення у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, виплат потерпілим на виробництві за видами, зазначеними у пункті 1 Порядку №12.
А ось якщо за рахунок коштів Фонду відшкодується вартість поховання та пов'язаних з цим ритуальних послуг працівника, померлого від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, то повідомлення не надсилається.
Чому так? Причина смерті працівника, як зрозуміло із вищенаведеного, може бути різна.
Смерть працівника не має зв'язку з його роботою
Якщо працівник помер, але його смерть не пов'язана з нещасним випадком на виробництві (профзахворюванням), його сім'я або інші особи, що здійснювали витрати на поховання, мають право на отримання допомоги від ФСС.
Це допомога на поховання, і вона виплачується у встановленому фіксованому розмірі (нині це 4100 грн). Така допомога надається в усіх випадках, крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві, — ці особи мають окремий порядок фінансування поховання.
Позаяк померлий перебував на дату смерті у трудових відносинах, то, згідно зі ст. 30 Закону №1105, допомога на поховання надається за основним місцем роботи. Допомога надається застрахованій особі, члену її сім'ї або іншим юридичним чи фізичним особам, які здійснили поховання.
Отже, формально допомога надається вже після поховання. Але вона надається у фіксованому розмірі, тому документи про понесені витрати надавати тим, хто її отримує, не потрібно. Страхувальник (роботодавець за основним місцем роботи) в такому випадку подає заяву-розрахунок згідно з Порядком №12. А отже, він повинен подати і повідомлення у звичайному порядку — протягом місяця після виплати допомоги.
Смерть працівника має виробничий характер
У разі смерті потерпілого від нещасного випадку або професійного захворювання витрати на його поховання несе Фонд згідно з порядком, визначеним КМУ. Це зазначено в ч. 7 ст. 42 Закону №1105.
У Порядку №11 щодо цього зазначено: управління (відділення) Фонду відшкодовують вартість поховання потерпілого та пов'язаних з цим ритуальних послуг відповідно до Порядку №826.
Порядок №826, своєю чергою, говорить: організовує поховання працівника, який загинув на виробництві або помер у лікарні під час лікування отриманої на виробництві травми, страхувальник, тобто роботодавець.
Для відшкодування Фондом витрат, зазначених у пункті 7.1 розділу VII цього Порядку, до управління (відділення) Фонду подаються документи (довідки, рахунки тощо), що підтверджують понесені сім'єю потерпілого або іншими особами витрати на день поховання, у розмірі не вище від граничних розмірів витрат на поховання потерпілого та пов'язаних із цим ритуальних послуг, які діяли на день поховання, для управлінь виконавчої дирекції Фонду.
Зверніть увагу!
Крім цього, не забуваймо, що смерть від нещасного випадку на виробництві передбачає спеціальне розслідування, що проводиться роботодавцем відповідно до Порядку №1232. За результатами розслідування складаються та затверджуються Акт проведення розслідування нещасного випадку за формою Н-5 та Акт про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом, за формою Н-1 (якщо нещасний випадок визнано таким, що пов'язаний з виробництвом).
Повний перелік документів, які мають укласти матеріали розслідування, наведено у пунктах 50 та 51 Порядку №1232. Копії таких матеріалів, а також примірники затверджених актів за формами Н-5 і Н-1 та примірник картки за формою П-5 (у разі виявлення гострого професійного захворювання (отруєння)) надсилається Фондові за місцезнаходженням підприємства, де ведеться їх реєстрація та облік.
Отже, для такої виплати передбачено свій, окремий і не схожий на звичайний, порядок фінансування — лише після поховання і надання документів про понесені витрати. А отже, подавати повідомлення за такою виплатою не потрібно.
Нормативна база
- Закон №1105 — Закон України від 23.09.99 р. №1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
- Порядок №11 — Порядок призначення, перерахування та проведення строкових виплат, затверджений постановою правління ФССУ від 19.07.2018 р. №11.
- Порядок №12 — Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління ФССУ від 19.07.2018 р. №12.
- Порядок №826 — Порядок проведення витрат на поховання у разі смерті потерпілого від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, затверджений постановою КМУ від 11.07.2001 р. №826.
- Порядок №1232 — Порядок проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затверджений постановою КМУ від 30.11.2011 р. №1232.
Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»