• Посилання скопійовано

Заміна запчастин у межах гарантійного ремонту

Підприємство списало зі складу запчастини на безкоштовне гарантійне обслуговування, у межах якого відбувається заміна запчастин уже проданого обладнання. На заміну запчастин було складено акт. Як здійснювати нарахування ПДВ на вартість використаних запчастин? Як заповнити податкову накладну? Як відобразити цю операцію в декларації з ПДВ?

Використання матеріалів для здійснення гарантійного обслуговування покупців має оподатковуватися ПДВ. От тільки як саме це здійснюватиметься, наразі залежить від того, чи включається їх вартість до вартості проданих товарів. Такою є позиція ДФС.

Iз позицією податківців щодо цього питання можна ознайомитися в IПК ДФСУ від 29.12.2017 р. №3203/6/99-99-15-02-02-15/IПК і від 18.07.2017 р. №1262/6/99-99-15-03-02-15/IПК.

За словами податківців, якщо вартість використаних у межах гарантійного ремонту товарів:

  • включається до вартості проданих товарів/послуг та компенсується їхніми споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари/послуги вважаються використаними в оподатковуваних операціях. У такому випадку передача/надання зазначених товарів/послуг не розглядається як окрема операція з постачання (у т. ч. з безоплатного постачання) товарів/послуг, яка підлягає оподаткуванню ПДВ;
  • не включається до вартості проданих товарів/послуг, то така передача/надання товарів/послуг розглядається як операція з безоплатного постачання товарів/послуг, яка є об'єктом оподаткування ПДВ (п. 185.1 ПКУ). При цьому слід враховувати норми п. 188.1 ПКУ щодо мінімальної бази оподаткування ПДВ. Оскільки таке постачання є безоплатним, платник ПДВ зобов'язаний скласти та зареєструвати в ЄРПН 2 податкові накладні (п. 15 Порядку №1307):

першу — на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання. Заповнюється у загальновстановленому порядку.

другу — на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання/звичайної ціни/балансової (залишкової) вартості над фактичною (нульовою) ціною постачання. Така податкова накладна отримувачеві (покупцеві) не надається, навіть якщо він є платником ПДВ.

При цьому у жодному з випадків (включення чи невключення вартості використаних у межах гарантійного ремонту товарів до вартості проданих товарів/послуг) компенсуючі податкові зобов'язання з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно.

Думка податківців

Наведений підхід податківців можна вважати сталим. Адже вже тривалий час контролери роздають такі самі поради щодо всіх випадків безоплатного постачання. Див., наприклад, IПК ДФСУ від 16.05.2018 р. №2193/6/99-99-15-03-02-15/IПК та консультацію у підкатегорії 101.06 ЗIР («Чи підлягають оподаткуванню ПДВ операції з безоплатної передачі товарів/послуг (в т. ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів)?»).

Далі зауважимо таке. У своїх роз'ясненнях ДФС пише про включення вартості використаних запчастин (товарів) до вартості проданих товарів, яку компенсує покупець.

Так, вартість гарантійного обслуговування cплачують у ціні проданого товару. Втім, у бухобліку виконання гарантійних зобов'язань здійснюється за рахунок резерву (Д-т 473 К-т 20), нарахування якого традиційно відображається за дебетом рахунку 93 «Витрати на збут» (Д-т 93 К-т 473), згідно з п. 19 П(С)БО 16. Тобто за даними бухобліку гарантійні витрати «сидять» саме у витратах на збут, хоча їх оплачено в ціні проданого товару.

Зважаючи на те що вартість гарантійного обслуговування фактично cплачено в ціні постачання товару, використання запчастин для гарантійного ремонту не можна вважати безоплатним постачанням. Це постачання — платне. I, відповідно, вартість гарантійних витрат вже було враховано в базі оподаткування ПДВ під час продажу товару. Тому тепер податкові зобов'язання з ПДВ нараховувати не потрібно.

Проте деякі спеціалісти орієнтуються не на продажну вартість товару, а на його собівартість, яка не враховує гарантійних витрат. Тож за такого підходу використання запчастин для гарантійного обслуговування розглядатиметься як окрема операція з безоплатного постачання таких запчастин і потребуватиме нарахування податкових зобов'язань з ПДВ.

Як бачимо, тут є два погляди на одне й те саме питання. Причому очевидно, що податківцям припаде до душі другий — зі сплатою ПДВ. Тож обравши перший погляд, підприємство може наразитися на конфлікт з податківцями. Аби бути впевненим щодо цього питання на 100%, радимо отримати індивідуальну податкову консультацію відповідно до ст. 52 ПКУ.

Що ж до заповнення податкової накладної на перевищення мінімальної бази оподаткування над фактично ціною постачання, то тут є певні особливості:

— у верхній лівій частині зазначається тип причини «15» — Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання (п. 8, 15 Порядку №1307);

— у рядках такої податкової накладної, відведених для заповнення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані (п. 15 Порядку №1307). Тобто в рядках «Отримувач (покупець)», «Iндивідуальний податковий номер» отримувача (покупця) зазначають реквізити особи-продавця, що складає таку податкову накладну;

— до графи 2 «Номенклатура товарів/послуг продавця» такої податкової накладної, відповідно, вписують фразу: «Перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання» (пп. 1 п. 16 Порядку №1307);

графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 11 не заповнюються (пп. 9 п. 16 Порядку №1307);

— інші графи такої податкової накладної заповнюються у загальновстановленому порядку.

Використання товарів (запчастин) для гарантійного обслуговування покупців, яке буде визначене підприємством як окрема операція з постачання, у декларації з ПДВ, форму якої затверджено наказом Мінфіну України від 28.01.2016 р. №21, відображається в рядку 1.1, а також у таблиці 1 додатка 5 (Д5) «Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів».

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Порядок №1307 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307.
  • П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. №318.

Дарина МIТIНА, бухгалтер-експерт

До змісту номеру