• Посилання скопійовано

Участь підприємства у виставці чи ярмарку

Участь підприємства у виставці чи ярмарку дає можливість ознайомити покупців зі своєю продукцією, товаром, послугами, а також налагодити партнерські відносини. Часто на виставці чи ярмарку укладаються угоди та продаються продукція, товари, послуги. Розкажемо, як правильно обліковувати операції, що здійснюються у зв'язку з виставкою або ярмарком.

Визначення понять

Насамперед слід визначитися з поняттями виставки та ярмарку.

Поняття виставки визначено у Законі про рекламу як поняття спеціальних виставкових заходів. Це заходи, які здійснюються з метою просування відповідного товару на ринок, проводяться організовано у певному приміщенні або на огородженому майданчику (у тому числі в місцях реалізації товару) у визначені строки, розраховані на зацікавлених та/або професійних відвідувачів, організатор яких обмежив відвідування заходу тими особами, яким відповідно до законодавства дозволяється продавати товар, що демонструється (ст. 1 Закону про рекламу).

Поняття ярмарку в законах не визначено, тому скористаємося тлумаченням цього слова за Академічним тлумачним словником української мови в 11 томах. Так, ярмарок — це торг, який влаштовується регулярно, у певну пору року і в певному місці для продажу й купівлі товарів.

Є аналогічне визначення цього терміна у Концепції розвитку виставково-ярмаркової діяльності, що затверджена постановою КМУ від 22.08.2007 р. №1065, — це захід, безпосередньо пов'язаний із роздрібною або оптовою торгівлею, що проводиться регулярно в певному місці та у визначений строк.

Документальне оформлення

Усі операції, пов'язані з участю підприємства у виставці, повинні оформлятися документально.

1. Насамперед видається наказ (розпорядження) керівника підприємства про участь у виставці (тут і далі разом із виставкою матиметься на увазі і ярмарок). У наказі (розпорядженні) зазначають:

— власне найменування виставки та місце її проведення;

— мету участі у виставці, наприклад реклама та просування товарів (тут і далі разом з товарами маються на увазі продукція та послуги);

— чітко визначений термін участі підприємства у виставці із зазначенням дат початку та закінчення;

— осіб, відповідальних за підготовку та участь у виставці;

— якщо планується рекламна роздача зразків товарів або рекламних матеріалів, — їх асортимент і кількість, що призначена для роздачі, прізвища працівників, відповідальних за роздачу товарів або зразків. Це можна оформити в окремому додатку до наказу.

2. Участь у виставці, як правило, оформляється договором із його організатором.

3. Якщо договір не оформлюється окремим документом, обов'язково слід отримати від організатора виставки рахунок за послуги з організації виставки. Рахунок також може виставлятися і за наявності договора у вигляді окремого документа.

4. Бажано розробити і затвердити наказом керівника бюджет участі у виставці. Бюджет може включати такі статті витрат:

— плата за участь (організаційний внесок, оренда площі, інформація в офіційному каталозі виставки, розміщення логотипу фірми у каталозі виставки, вартість реклами в офіційному каталозі виставки, аудіореклама у виставковому залі, розміщення реклами у виставковому залі, робоче місце, додаткове виставкове обладнання за потреби тощо);

— витрати на виставкове обладнання, стенди (якщо вони не орендуються в організатора);

— витрати на виготовлення рекламних матеріалів (прайси, листівки, брошури тощо);

— зразки товарів для продажу та/або для роздачі з рекламною метою, рекламні матеріали тощо. Якщо на товари, які виставляються, слід мати сертифікати відповідності та документи, що засвідчують якість продукції, висновки санітарно-гігієнічної експертизи тощо, такі документи мають бути в наявності на виставці;

— транспортування ТМЦ, потрібних для участі у виставці (власними силами або за допомогою послуг транспортної організації), перевезення працівників;

— витрати на персонал: відрядження працівників, якщо виставка проходить в іншому населеному пункті (з відповідним документальним оформленням, включаючи наказ про відрядження, який є одним із документів, за яким визначається сума добових); фірмовий одяг для участі персоналу у виставці; залучення додаткових працівників (стендистів, перекладачів, моделей тощо) або оплата послуг спеціалізованих агентств з надання такого персоналу;

— витрати на зберігання та страхування експонатів виставки;

— інші витрати, в тому числі витрати на розважальні заходи (наприклад, розіграш призів, оплата послуг аніматорів тощо). На нашу думку, такі витрати теж входять до витрат на рекламу у складі витрат на участь у виставці.

5. Звіт про участь у виставці складають відповідальні особи, визначені у наказі керівника про участь у виставці.

У звіті наводять усі фактичні витрати на підготовку та участь у виставці. Звісно, всі витрати повинні підтверджуватися документально. Зокрема, від організатора виставки слід отримати акт наданих організаційних послуг, так само як і від інших організацій, що надавали інші послуги, пов'язані з участю у виставці. Також у звіті відображають отримання товару та рекламних матеріалів для безоплатної роздачі та/або продажу, звітують про фактичну роздачу візиток, флаєрів, буклетів із рекламною метою.

6. Оформлення передачі товару для виставки.

Видача товару зі складу відповідальній особі, що бере участь у виставці, може оформлюватися актами приймання-передачі або накладними за формою №М-11 у двох примірниках. Документи підписують особа, яка передає товари, та їх отримувач. Згодом на підставі звіту та накладної (акта), які підтверджують кількість переданих товарів, їх списують до складу витрат на збут.

Продаж товарів на виставці за готівку

Відповідно до п. 3 Переліку №1336, на виставці можна продавати товари за готівку без застосування РРО з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій1. При цьому граничний розмір річного обсягу всіх розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг) не повинен перевищувати 200 тис. грн на одного суб'єкта господарювання. Iнакше на виставці треба застосовувати РРО, зареєстрований та введений в експлуатацію належним чином.

1 Про реєстрацію та застосування РРО див. https://news.dtkt.ua/state/cash-handling/43382.

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про РРО, при здійсненні торгівлі власно виробленою продукцією підприємствами всіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів РРО та розрахункові книжки не застосовуються.

Каса

Каса — це приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів.

Пункт 1.2 Положення №637

З огляду на це, власну продукцію можна продавати на виставці з оформленням касових ордерів з подальшою реєстрацією операцій у касовій книзі. Працівника підприємства, який бере участь у виставці та уповноважений на приймання готівкових коштів, слід призначити касиром на час проведення виставки з укладанням з ним договору про повну матеріальну відповідальність.

Бухгалтерський облік витрат на участь у виставці

У бухгалтерському обліку витрати на участь у виставці відносять до витрат звітного періоду, а саме до витрат на збут. У п. 19 П(С)БО 16 наводиться перелік витрат на збут, серед яких є витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг). Такі витрати обліковують на рахунку 93 «Витрати на збут». Власне витрати на участь у виставці належать до витрат на рекламу. Якщо підприємство веде докладніший облік витрат, воно може розкласти витрати на рекламу на статті бюджету, який розроблявся перед участю у виставці. Взагалі склад і деталізація статей витрат визначаються в наказі про облікову політику підприємства. Якщо такий наказ не видавався, статті витрат слід затвердити окремим наказом керівника.

Облік вибуття товарів (продукції) внаслідок їх безоплатної роздачі або продажу на виставці ведеться відповідно до норм П(С)БО 9. Оцінка товарів (продукції) при їх вибутті здійснюється за тим самим методом, який застосовується до цих товарів (продукції) в інших випадках їх списання. Ці методи також визначають у наказі про облікову політику підприємства. Продаж товарів або продукції на виставці обліковують у звичайному порядку (див. приклад).

Якщо підприємство придбало певні ТМЦ для безоплатної роздачі на виставці, їх слід обліковувати на субрахунку 209 «Iнші матеріали». Безоплатно передані товари або власну продукцію списують з тих рахунків, на яких вони обліковуються, — 28 або 26, 27.

При безоплатній роздачі матеріальних цінностей зменшуються активи підприємства, що спричиняє зменшення власного капіталу, що, згідно з п. 6 П(С)БО 16, є критерієм визнання витрат.

Коригування фінрезультату з метою оподаткування податком на прибуток за операціями, що стосуються участі у виставці, нормами ПКУ не передбачено.

Податок на додану вартість

Продаж товарів та продукції на виставці оподатковується ПДВ на загальних підставах — як і будь-який інший продаж таких товарів та продукції.

Але слід пам'ятати про нарахування ПДВ при безоплатній роздачі на підставі абзацу 2 п. 188.1 ПКУ. ДФСУ приділила увагу цьому питанню у листі від 26.04.2016 р. №9399/6/99-99-15-03-02-15 (див. «ДК» №22/2016). Платник ПДВ складає дві ПН:

— одну — на нульову вартість постачання за абз. 1 п. 188.1 ПКУ з типом причини 02 — тому що роздача здійснюється невизначеному колу фізосіб;

— а другу — на суму перевищення ціни придбання над ціною поставки з типом причини 15 за абз. 2 п. 188.1 ПКУ — п. 15 Порядку №1307.

Але наразі є роз'яснення податківців у ЗIР, підкатегорія 101.06: якщо вартість безоплатно переданих товарів, придбаних з ПДВ (у т. ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) власно виготовлених товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари/послуги слід вважати використаними в оподатковуваних операціях і додаткового нарахування ПЗ з ПДВ не відбувається. Такі безоплатно передані товари/послуги визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої їх було включено. Але зазвичай на виставці компенсації вартості безоплатно розданих зразків не відбувається, хоча це і не виключено, наприклад, коли безоплатний зразок надається разом з товаром, що продається за плату.

ПДФО та військовий збір

Якщо роздача товарів (продукції) здійснюється невизначеному колу осіб, ПДФО та військовий збір (ВЗ) з фізосіб не сплачуються.

А якщо безоплатна роздача здійснюється фізособам персоніфіковано (наприклад, під час розіграшу), то ситуація кардинально інша. Дарування ТМЦ певним фізособам тягне за собою оподаткування ПДФО та ВЗ, для чого слід отримати від відвідувача вашого павільйону інформацію про його прізвище та IПН.

Для подарунків діє норма пп. 165.1.39 ПКУ щодо неоподаткування ПДФО подарунка вартістю, яка не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року. У 2017 році це 800 грн. Подарунок вартістю до 800 грн включно відображатиметься у ф. №1ДФ з ознакою доходу «160».

Якщо вартість подарунка буде більша ніж 800 грн, то сума різниці між вартістю такого подарунка та 800 грн підлягає оподаткуванню ПДФО як додаткове благо відповідно до пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ.

Для оподаткування ПДФО додаткового блага треба розрахувати базу оподаткування із застосуванням натурального коефіцієнта. Нагадаємо, що у 2017 р. застосовується єдина ставка ПДФО у розмірі 18%. Тож застосовуємо для обчислення бази оподаткування ПДФО натуральний коефіцієнт (К = 100 : (100 - 18)). З визначеної таким чином бази оподаткування слід утримати ПДФО за ставкою 18%.

Військовий збір утримується з вартості подарунка, який підлягає оподаткуванню ПДФО, без застосування натурального коефіцієнта. При цьому вартість подарунка, що підлягає оподаткуванню ПДФО, слід відобразити у ф. №1ДФ з ознакою доходу «126».

Якщо ви даруєте споживачам зразки продукції чи товару вартістю не більше 800 грн, нараховувати та сплачувати ПДФО та ВЗ не треба, але у формі №1ДФ їх відображати все одно доведеться. Див. також відповідь податківців у ЗIР, підкатегорія 103.23, на запитання: «Чи є об'єктом оподаткування ПДФО вартість подарунків, що роздаються відвідувачам під час проведення рекламної акції?».

ПДФО та військовий збір треба сплатити згідно з пп. 168.1.4 ПКУ до бюджету протягом трьох банківських днів, наступних за днем, коли був наданий подарунок — за місцезнаходженням підприємства — податкового агента.

Приклад Підприємство прийняло рішення про участь у виставці-продажу. Для участі у виставці воно здійснило такі витрати:

— згідно з рахунком від організатора виставки вартість участі у виставці становить 12600 грн, у т. ч. ПДВ — 2100 грн;

— оренда виставкового обладнання у сторонньої організації — 3660 грн (без ПДВ);

— виготовлення рекламних матеріалів (прайси, буклети) у сторонній організації — 1800 грн (у т. ч. ПДВ — 300 грн);

— витрати палива на транспортування ТМЦ до виставкового центру та перевезення працівників — 1100 грн;

— витрати на оплату праці працівників, залучених до роботи на виставці, — 18000 грн, нарахування ЄСВ — 3960 грн.

Під час виставки було роздано всі рекламні матеріали, а також зразки товарів на загальну вартість 2470 грн (вартість кожного окремого дарунка — 95 грн без врахування ПДВ).

На виставці реалізовано товари юридичним особам — виставлено рахунки на оплату та відвантажено товар просто з виставки на умовах подальшої оплати на суму 13200 грн, у т. ч. ПДВ — 2200 грн.

Відображення операцій в обліку підприємства показано у таблиці.

Таблиця

Облік у підприємства — учасника виставки

Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Д-т
К-т
Перераховано передоплату організатору виставки за послуги
371
311
12600,00
Нараховано ПК з ПДВ за наявності зареєстрованої ПН
641/ПДВ
644
2100,00
Отримано акт надання послуг від організатора виставки
93
631
10500,00
Відображено ПК з ПДВ
644
631
2100,00
Відображено зарахування заборгованостей
631
371
12600,00
Перераховано орендну плату за обладнання сторонній організації
371
311
3660,00
Отримано орендоване виставкове обладнання
01
3660,00
Отримано за накладною рекламні матеріали (прайси, буклети)
209
631
1500,00
Відображено ПК з ПДВ за наявності зареєстрованої ПН
641
631
300,00
Сплачено постачальнику за рекламні матеріали
631
311
1800,00
Нараховано заробітну плату працівникам, залученим до виставки
93
661
18000,00
Утримано ПДФО та ВЗ із заробітної плати
661
661
641
642
3240,00
270,00
Нараховано ЄСВ на заробітну плату
93
651
3960,00
Списано паливо, витрачене на транспортування ТМЦ та перевезення працівників
93
203
1100,00
Розповсюджено на виставці прайси, буклети відповідно до звіту про участь у виставці та акта списання
93
209
1500,00
Передано для рекламної роздачі зразки товарів, а також товар для продажу (собівартість товару 9500,00 грн) підзвітній особі за накладною за ф. №М-11
281/підзвітна особа
281
2470,00
9500,00
Безоплатно роздано товари фізособам
93
281/підзвітна особа
2470,00
Нараховано ПЗ з безоплатно розданих товарів: 2470,00 х 20% = 494,00 грн
93
641/ПДВ
494,00
Продано товари на виставці юридичним особам — товари передано покупцям на умові подальшої оплати в безготівковій формі
361
702
13200,00
Відображено ПЗ з ПДВ
702
641/ПДВ
2200,00
Повернено виставкове обладнання орендодавцю
01
3660,00
Отримано оплату за товари
311
361
13200,00
Списано собівартість реалізованих товарів
902
281/підзвітна особа
9500,00

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про рекламу — Закон України від 03.07.96 р. №270/96 «Про рекламу».
  • Закон про РРО — Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
  • Перелік №1336 — Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 р. №1336.
  • Положення №637 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою правління Національного банку України від 15.12.2004 р. №637.
  • П(С)БО 9 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.99 р. №246.
  • П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. №318.
  • Порядок №1307 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру