Створенням нової Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів СЕС була позбавлена частини повноважень щодо харчових продуктів. Тепер ось вирішили остаточно ліквідувати саму СЕС1.
Функції з реалізації державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення та зі здійснення контролю (нагляду) за дотриманням вимог санітарного законодавства2 передано Держпродспоживслужбі.
На нашу думку, це тривожний дзвіночок — мораторій3 на перевірки до 31.12.2017 р. не стосувався Держпродспоживслужби, проте поширювався на перевірки СЕС.
Функції4 Держпродспоживслужби доволі широкі: на неї покладено реалізацію державної політики у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, а з січня 2017 року5 — додався державний нагляд (контроль) за якістю зерна та продуктів його переробки, державний нагляд (контроль) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності.
Отже, фактично окремі функції контролю СЕС передаються до Держпродспоживслужби, зокрема, за дотриманням вимог стандартів і технічних умов при транспортуванні, зберіганні і використанні (експлуатації) нехарчової продукції, за застосуванням дезінфекційних засобів і проведенням дезінфекційних заходів, а також проведення аналізу небезпечних для здоров'я людини факторів середовища життєдіяльності людини, виробничого середовища та організація здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду на усіх етапах виробництва та реалізації нехарчової продукції.
Звісно, ці функції контролю наразі закріплені за СЕС6 на законодавчому рівні, і лише самого коментованого документа недостатньо, щоби буквально вже призначати перевірки.
1 Постанова КМУ від 29.03.2017 р. №348 «Деякі питання Державної санітарно-епідеміологічної служби».
2 Крім функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій зі здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників.
3 Закон України від 03.11.2016 р. №1728-VIII «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
4 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затверджене постановою КМУ від 02.09.2015 р. №667.
5 Постанова КМУ від 28.12.2016 р. №1018.
6 Пункт 4 Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. №400/2011.
До речі, до редакції «ДК» часто звертаються із запитаннями щодо правомірності перевірок Держпродспоживслужби на ринках щодо торгівлі непродовольчими товарами. У відповідях ми зазначали, що такого права Держпродспоживслужба не має. Її повноваження обмежуються наглядом за якістю та безпечністю харчової продукції. А з моменту передачі повноважень від СЕС до Держпродспоживслужби (відповідні зміни слід очікувати найближчим часом) права на перевірки останньої будуть значно ширшими.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»