З 1 квітня 2017 р. порядок звернення за індивідуальною податковою консультацією та отримання інформації на запити платників податків змінився. Згідно з п. 52.4 ПКУ Мінфін має визначити порядок ведення і форму єдиної бази індивідуальних консультацій. Допоки Мінфін зволікає з прийняттям такого порядку, ДФСУ розробила Порядок організації роботи органів доходів та зборів із надання індивідуальних податкових консультацій і затвердила його наказом від 25.04.2017 р. №293 (далі — Порядок №293, див. «ДК» №22/2017).
Ключові моменти
Перше, на чому фокусується увага, це той факт, що наказ не зареєстровано в Мін'юсті, тож, найімовірніше, податківці планують його використовувати як свій внутрішній документ.
Другий момент. Норми п. 52.4 ПКУ регламентують факт реєстрації письмової індивідуальної податкової консультації в єдиній базі IПК та розміщення їх у знеособленому вигляді на офіційному веб-сайті ДФСУ. Порядок ведення та форма єдиної бази IПК визначаються Мінфіном. Наразі маємо Порядок №293, який розроблений і затверджений ДФСУ, а не Мінфіном, як це мало би бути, тож статус цього документа нам є не до кінця зрозумілим.
Знеособлення IПК
Iндивідуальні податкові консультації розміщують в єдиній базі без зазначення найменування (прізвища, ім'я, по батькові) платника податків, коду згідно з ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) та його податкової адреси.
У загальних положеннях коментованого наказу визначено, що він розроблений із метою забезпечення єдиного підходу до розгляду та надання відповідей на звернення платників податків до органів доходів і зборів щодо отримання письмової IПК та визначає процедуру взаємодії між структурними підрозділами ДФСУ, головними управліннями ДФСУ в областях, м. Києві, Офісу великих платників податків ДФСУ, Iнформаційно-довідкового департаменту ДФСУ у ході розгляду запитів платників податків на отримання IПК, які надійшли з 1 квітня 2017 року. Це дає підстави стверджувати, що податківці прописали собі інструкцію взаємодії між окремими своїми підрозділами для підготовки письмових IПК. Нагадаємо, податкові інспекції на сьогодні можуть консультувати виключно в усній формі.
Наступний момент, на якому слід наголосити, — це високий рівень автоматизації процесу. Запити реєструватимуться в АIС «Управління документами», далі на всіх етапах проходження між окремими підрозділами кожне опрацьоване питання буде супроводжуватися резолюцією керівника. На підставі АIС «Управління документами» формуватиметься реєстр IПК.
На які питання IПК можна не чекати
Перш ніж потрапити до реєстру, запити досить чітко та уважно аналізуються. Ті запити, що оформлені з порушеннями (пп. 1.5.1 р. II Порядку №293) або перебувають поза компетенцією податківців (пп. 1.5.2 р. II Порядку №293), відсіюються ще на початковому етапі.
До речі, раніше суб'єкти господарювання, які подавали запити на отримання індивідуальних податковий консультацій, стикалися з тим, що податківці досить часто «відбраковували» запити стосовно питань, які, так би мовити, цікавлять широкий загал. Наприклад, редакції «ДК» відмовляли у відповідях, а у своїх «відписках» зазначали, що індивідуальна податкова консультація є конкретною допомогою для конкретного платника податків і якщо наша редакція певним видом діяльності не займалася, то й у поданні запитів на цю тематику їй було відмовлено.
Цей принцип відсіву запитів працюватиме й надалі. Податківці будуть уважно аналізувати кожен запит: чи не є він фактично зверненням громадян або запитом на отримання публічної інформації (пп. 1.5.2 р. II Порядку №293). Якщо запит справді буде кваліфіковано як звернення громадян, структурний підрозділ підготує проект відповіді платнику податків та подасть його на підпис керівництву ДФСУ. Але у дещо інші строки: виконавець у 3-денний термін на підставі службової записки, підписаної керівником структурного підрозділу, звертається до структурного підрозділу, що є відповідальним за реєстрацію вхідної кореспонденції, про необхідність зміни строку виконання такого звернення (за необхідності). Тобто звернення без відповіді залишитися не повинно, але як саме це буде кваліфіковано (як запит на індивідуальну податкову консультацію чи як звернення громадян), вирішуватимуть податківці в кожному конкретному випадку.
Як оформлювати запити
Жодних вимог до оформлення запитів коментований Порядок №293 не містить. За загальним правилом п. 52.1 ПКУ, у зверненні на отримання індивідуальної податкової консультації обов'язково має бути зазначено податкову адресу суб'єкта господарювання, код ЄДРПОУ (або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичних осіб), а також у чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації.
Зверніть увагу: у разі коли запит перебуває поза компетенцією окремих підрозділів, він може бути переспрямований до інших відповідних підрозділів на підставі службової записки або навіть до іншого компетентного органу (пп. 1.5.2 р. II Порядку №293).
У разі коли запит є складним, для підготовки відповіді може бути утворено спеціальну комісію щодо спірних питань (пп. 1.5.4 р. II Порядку №293) і в підготовці відповіді будуть використовуватися висновки від інших структурних підрозділів ДФС. Якщо запит складатиметься з кількох частин, то й відповіді на окремі частини може бути підготовлено окремими підрозділами (пп. 1.6 п. 1 р. II Порядку №293).
Реєстр IПК
Після того як індивідуальна податкова консультація підготовлена, погоджена та підписана податковим органом, вона має бути зареєстрована в АIС «Управління документами». Далі можливими є два варіанти: індивідуальна податкова консультація може потрапити до реєстру IПК або не потрапити. Норми п. 4.3 коментованого Порядку №293 визначають, що структурний підрозділ, визначений головним підготовлювачем конкретної IПК, після отримання такої IПК та додатків до неї протягом 10 календарних днів після їх отримання1 має прийняти рішення про внесення або про відмову у внесенні відомостей про конкретну IПК до Єдиного реєстру індивідуальних податкових консультацій. Усі консультації погоджуються ДФСУ.
1 Не пізніше 35 календарних днів, наступних за днем отримання відповідного звернення.
У ситуації, коли IПК, підготовлена ГУ ДФС, на думку головного податкового органу, не відповідає вимогам ПКУ та/або не містить повної відповіді на поставлене платником податків запитання, відповідальний виконавець з боку ДФСУ має підготувати нову індивідуальну податкову консультацію, а наступного робочого дня зареєструвати її в реєстрі.
На сьогодні пошук у реєстрі IПК здійснюється за номером, датою, статусом, ключовими словами та органом, що підготував конкретну консультацію: https://cabinet.sfs.gov.ua/cabinet/faces/public/reestr.jspx.
Старі консультації
Норми п. 39 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ регламентують порядок застосування індивідуальних податкових консультацій, наданих до 31.03.2017 р. у письмовій чи електронній формі, — всі ці консультації можуть бути застосовані платниками податків у своїй діяльності до кінця 2017 року — з 1 січня 2018 року вони вже застосуванню не підлягають. Наші передплатники запитують: чи передбачено механізм перенесення актуальних старих IПК до реєстру? Наразі такого механізму не передбачено. Але ж і наказ про порядок функціонування реєстру IПК є ще тільки у вигляді проекту, тож не виключено, що окремі старі IПК знайдуть своє місце в реєстрі.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор