• Посилання скопійовано

Невчасна реєстрація ПН не з вини платника ПДВ

Продавець надіслав ПН для реєстрації в ЄРПН в останній день строку, є квитанція, проте ПН зареєстрували наступного дня (не працював сервер у ДПI). Чи можна уникнути штрафу?

Реєстрація ПН та/або розрахунків коригування у ЄРПН має відбутися протягом 15 к. д., наступних за датою виникнення ПЗ. Фактично граничний термін реєстрації ПН — це наступні 15 днів після її виписування. Терміни реєстрації ПН в ЄРПН не переносяться, якщо 15-й день, що настає за днем їх виписування, припадає на святковий чи вихідний. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно зі ст. 120-1 ПКУ.

Пам'ятайте: санкції до платника ПДВ за таке порушення можуть застосовуватись, якщо порушено термін реєстрації ПН, виписаної на покупця — платника ПДВ. Тому, якщо покупцем є неплатник ПДВ або якщо у верхній лівій частині ПН є позначка у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини», запізніла реєстрація такої ПН не дає підстав для застосування санкцій за ст. 120-1 ПКУ.

У разі порушення терміну реєстрації ПН в ЄРПН платнику ПДВ надсилається (вручається) податкове повідомлення-рішення і застосовується штраф у розмірі 10% суми податку, зазначеної в ПН (пп. 120-1.1 ПКУ).

Відповідно до п. 201.10 ПКУ, підтвердженням продавцю про прийняття його ПН до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання ПН в електронному вигляді до податкової є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслана ПН сформована з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 ПКУ, протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття її в електронному вигляді із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, ПН вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Порядок ведення ЄРПН затверджено Постановою КМУ від 29.12.2010 р. №1246 (далі — Порядок №1246)1. Для визначення строку в 15 к. д. потрібно взяти до уваги, що операційний день триває з 0 до 23-ї години. Аналогічно до наведеного вище, у п. 8 Порядку №1246 уточнюється, що підтвердженням прийняття ПН до реєстрації є квитанція в електронній формі, у якій наводяться, зокрема, дата і час та реєстраційний номер. У квитанції про реєстрацію ПН фіксуються дата та час, коли документ було прийнято до центрального рівня ДФС. Тобто навіть якщо ПН була надіслана о 22:59, то вона вважатиметься зареєстрованою в день доставки до податкової. Ці дата і час вважаються датою подання (підтвердженням) ПН до реєстрації. Згідно з п. 11 Порядку №1246, квитанція, що підтверджує факт реєстрації, надсилається протягом операційного дня платнику ПДВ.

1 Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. №1246.

Увага: якщо протягом операційного дня платникові податку не надіслано квитанцію, що підтверджує прийняття (підтвердження реєстрації) або неприйняття ПН, такий документ вважається зареєстрованим. Наголошуємо на цьому, адже на практиці буває, що платник ПДВ в останній, 15-й календарний день надсилає ПН до реєстрації, проте квитанцію про підтвердження реєстрації отримує вже наступного дня. У цьому разі порушення (невчасної реєстрації ПН в ЄРПН) немає. Аргументом на захист платника ПДВ тут має бути норма, що в разі неповідомлення протягом операційного дня з боку податкової про прийняття або неприйняття документа така ПН вважається вчасно зареєстрованою. А якщо платник ПДВ отримав повідомлення (квитанцію) наступного дня, порушення (невчасної реєстрації) немає. Хоча насправді продавцю слід подбати про докази надсилання ПН на реєстрацію в ЄРПН протягом операційного дня (до 23-ї години). Таким доказом мають бути квитанції про відправлення документа до податкової.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру