Чи втрачається право на податковий кредит за податковою накладною, яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних після анулювання реєстрації постачальника як платника ПДВ?
Справді, коли покупець дізнається про втрату статусу платника ПДВ своїм постачальником, відразу виникає запитання: чи залишається право на податковий кредит за отриманими від такого контрагента податковими накладними, якщо продавець виявився неплатником ПДВ? Якщо так, то за яких обставин є ризик втратити таке право?
Нагадаємо, що право на нарахування ПДВ та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 ПКУ (п. 201.8 ПКУ). Аналогічна норма щодо права на складання податкових накладних зазначена у п. 184.5 ПКУ.
Відповідно до п. 184.1 ПКУ, реєстрація платника ПДВ діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом його вилучення з Реєстру платників ПДВ. Реєстр платників податку — це автоматизований банк даних, у якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих як платники податку. Реєстр, зокрема, містить дані про анулювання реєстрації платників цього податку. Достовірність даних (у т. ч. оновлення та оприлюднення даних) про платників ПДВ у Реєстрі забезпечують податкові органи. І згідно з п. 183.13 ПКУ, інформація у Реєстрі має щодня оприлюднюватися на власному офіційному веб-сайті http://sfs.gov.ua/reestr_new (на практиці ця інформація оновлюється, як правило, із запізненням).
Податкові органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ за наявності відповідних підстав. Анулювання реєстрації відбувається у випадках, визначених у п. 184.1. Найулюбленіша підстава податківців для анулювання реєстрації — це незнаходження суб'єкта господарювання за місцем реєстрації (пп. «ж» п. 184.1 ПКУ). У листі Головного управління ДФС у Київській області від 23.02.2015 р. №565/10/10-36-11-01-10 наведено алгоритм, у якій саме послідовності податківці позбавлятимуть статусу платника ПДВ з підстави незнаходження за місцем реєстрації суб'єкта господарювання (див. «ДК» №22/2015, коментар «ДК»).
Отримати інформацію про осіб, реєстрацію яких як платників ПДВ анульовано, із зазначенням індивідуальних податкових номерів, дати анулювання, причин та підстав для анулювання реєстрації на сьогодні не є проблемою: дані реєстру є загальнодоступними для користувачів Інтернету. Але ця інформація не завжди є актуальною! Тому краще надіслати запит відповідно до п. 183.13 ПКУ. Крім того, покупець має можливість отримати довідку з Реєстру платників ПДВ за формою №2-ДР (додаток 15 до Положення №11301). Довідка надсилається протягом 5 робочих днів з дати надходження запиту на адресу електронної пошти платника ПДВ, з якої надійшов запит. Саме у цій довідці зазначають дату анулювання реєстрації особи, щодо якої сформовано запит, причину анулювання та підставу. Отже, якщо покупець сумнівається щодо дійсності статусу контрагента, він має можливість самостійно пересвідчитися, чи є продавець платником ПДВ.
Отримати точну дату анулювання реєстрації платника ПДВ дуже важливо. Враховуючи норму п. 184.5 ПКУ, саме з моменту анулювання реєстрації платником ПДВ особа втрачає право на виписування податкових накладних. Отже, податкові накладні, складені після дати анулювання, не вважатимуться дійсними, тож покупець втратить право на податковий кредит. Для покупця важливою є не лише наявність податкової накладної, а й її реєстрація в Єдиному реєстрі. Податкова накладна, зареєстрована в Єдиному реєстрі, є підставою для віднесення сум ПДВ до складу податкового кредиту.
На практиці трапляються випадки, коли покупець вагається відобразити сплачені суми ПДВ за податковими накладними контрагентів, реєстрацію яких анульовано. Наприклад, податкова накладна, датована 03.06.2015 р. та зареєстрована в ЄРПН 04.06.2015 р., від продавця, реєстрацію якого анульовано 08.06.2015 р., дає покупцю право на податковий кредит з ПДВ. Адже на дату складання податкової накладної продавець мав статус платника ПДВ, тож податкова накладна складена на законних підставах. Мало того, день анулювання реєстрації особи як платника ПДВ є останнім днем її реєстрації та останнім днем, коли платник ПДВ повинен визначити податкові зобов'язання з ПДВ, а отже, в день анулювання реєстрації особи як платника ПДВ така особа має право виписувати податкові накладні (додатково див. лист Міндоходів від 02.07.2013 р. №5976/6/99-99-19-04-02-15, «ДК» №33-34/2013). Наприклад, якщо датою анулювання реєстрації платника ПДВ є 8 червня 2015 року, то податкові накладні, виписані таким платником ПДВ 8 червня 2015 року, визнаються дійсними.
Інша річ, коли статус платника ПДВ втрачено, проте продавець не встиг зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі. Адже, як ми вже наголосили, для покупця важливою є не лише наявність податкової накладної, а й її реєстрація в Єдиному реєстрі. Враховуючи відведений строк для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі — 15 календарних днів, наступних за датою складання податкової накладної, з'являється ризик, що покупець втратить суми ПДВ у складі податкового кредиту. Пояснюється це тим, що продавець, який на дату складання ПН був платником ПДВ, але згодом втратив такий статус, не має можливості зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі після закінчення 15 календарних днів. Проте особа, реєстрацію платником ПДВ якої анульовано, має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі ПН за умови, що з дати їх виписування минуло не більше 15 календарних днів: таке право передбачено п. 201.10 ПКУ. Наш висновок щодо права на реєстрацію у встановлені строки після втрати статусу платника ПДВ підтверджується консультацією ДФСУ, див. ЗІР, підкатегорія 101.201.
1 Запитання: «Чи має право особа, реєстрацію платником ПДВ якої анульовано, зареєструвати складені податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних у ЄРПН, якщо з дати їх виписування ще не минуло 15 календарних днів?».
Отже, підсумуймо: для продавця важливо встигнути зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі протягом 15 календарних днів з дати її складання, щоб не поставити під загрозу податковий кредит покупця. Відповідно, для покупців важливо бути пильними та перевіряти статус свого контрагента як платника ПДВ. Згідно з пп. 183.13.2 ПКУ, з метою постійного забезпечення юридичних та фізичних осіб інформацією ДФСУ щодня оприлюднює на власному офіційному веб-сайті інформацію про осіб, реєстрацію яких як платників ПДВ анульовано, зокрема дату анулювання. Завдяки цьому покупець має можливість «тримати руку на пульсі» щодо вчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі. І хоча на практиці за великого обсягу документообігу зробити це не так уже й просто, проте покупець — платник ПДВ у цьому зацікавлений.
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»