Договором поставки сторони обумовили надання всіх необхідних документів на товар, проте протягом місяця продавець їх так і не надав. Не маючи змоги продавати товар, покупець вирішив не платити за нього та письмово запропонував продавцю повернути товар. Чи правомірні дії покупця? Які наслідки очікують сторони, якщо при прийнятті товарів не вказано на відсутність документів в акті чи в претензії? Які строки надання супровідних документів?
Укладення договору поставки (купівлі-продажу) товару не завжди пов'язане з одночасним переходом права власності та передачею покупцеві товару.
Статтею 666 ЦКУ на продавця покладається обов'язок передати не лише товар, а й документи. Для цього в договорах можуть бути встановлені відповідні строки та порядок передачі документів (поштою, іншим способом, окремо від товару чи разом із ним). Якщо документи на товар не передані у встановлений строк, покупець за ч. 2 ст. 666 ЦКУ має право відмовитися від договору та повернути товар.
Слід зважати на те, що суб'єкти договору мають право в односторонньому порядку відмовитися від договору, якщо друга сторона істотно порушує встановлені домовленості. Адже нерідко буває, що невиконання умови щодо надання документів на товар позбавляє покупця можливості використати товар у своїй госпдіяльності, тож придбання втрачає для нього сенс (ст. 651 ЦКУ).
Приклад 1 Договір поставки містить такі умови: «1.4. Товар поставляється партіями в кількості та асортименті згідно зі специфікаціями, які підписуються сторонами на кожну партію товару і є невід'ємними частинами цього договору.
... 5.3. Поставка товару має супроводжуватися документами згідно з чинним законодавством України: сертифікатом походження, сертифікатом відповідності, якщо товар підлягає обов'язковій сертифікації, висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи України з протоколом випробувань, сертифікатом якості на кожну партію товару із зазначенням дати виробництва, ТТН; специфікацією на партію товару. Зазначені документи мають бути надані в оригіналах разом із товаром.
... 4.4. Відсутність, неповнота або неналежне оформлення ТТН чи інших супровідних документів на товар є достатньою підставою для відмови у прийманні товару.
... 6.3. Оплата за отриманий товар здійснюється покупцем за умови отримання від постачальника належно оформлених у встановленому чинним законодавством порядку документів на кожну поставку товару та документів, що підтверджують якість переданого товару. За відсутності одного із зазначених документів, включаючи неналежне їх оформлення, оплата за поставлений товар покупцем не здійснюється до моменту усунення постачальником порушень».
Наведені умови договору не дають підстав вважати, що покупець має право повернути товар за правилами ст. 666 ЦКУ. За умовами договору супровідні документи мають бути надані разом із товаром. Тож при отриманні товару без супровідних документів покупець мав би:
1) після чи під час отримання товару встановити розумний строк для подання супровідних документів;
2) відстрочити оплату товару, якщо протягом установленого строку продавець не надасть відповідних супровідних документів.
Лише у разі якщо у встановлений строк документи так і не будуть надані, покупець отримає право відмовитися від договору та повернути товар. Для цього сторони можуть скористатися приписами чинного законодавства та під час приймання товару скласти Акт приймання товару за якістю (Акт №п-7). У п. 14 Інструкції №п-71 зазначено, що «приймання продукції за якістю та комплектністю проводиться... також за супровідними документами, що засвідчують якість і комплектність продукції, яка поставляється (технічний паспорт, сертифікат, посвідчення про якість, рахунок, специфікація тощо). Відсутність зазначених супровідних документів або деяких із них не зупиняє приймання продукції. У цьому разі складається акт про фактичну якість і комплектність продукції, що надійшла, і в акті зазначається, яких документів немає».
1 Покупець може скористатися чинними на сьогодні документами: Інструкцією про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за кількістю, затвердженою постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.65 р. №п-6, та Інструкцією про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю, затвердженою постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 25.04.66 р. №п-7.
Отже, покупцю доведеться платити за отриманий товар (партію товару). А ось щодо наступної партії позиція покупця щодо супровідних документів уже може бути досить категоричною. Сторони можуть внести зміни до договору та встановити строк для надання документів.
Приклад 2 Умовами договору поставки (далі — Договір) визначено:
— продавець передає, а покупець купує обладнання вартістю 100000 грн (п. 1.1);
— поставка здійснюється не пізніше 45 робочих днів з моменту підписання Договору сторонами (п. 2.1);
— обладнання за Договором передається з відповідною супровідною документацією (п. 2.3);
— зобов'язання продавця з поставки вважаються виконаними з моменту передачі покупцю обладнання, що оформлюється відповідним актом приймання-передачі (п. 2.3) і вважається прийнятим покупцем з моменту його передачі, обумовленого пунктом 2.3 цього Договору (п. 2.4);
— у разі запізнень поставки відносно строків, вказаних в цьому Договорі, продавець повинен сплатити покупцеві на вимогу останнього штраф у розмірі 0,5% від вартості не поставленого в строк товару за кожен день прострочення поставки (п. 5.2).
Отримавши товар без супровідної документації, покупець:
1) відмовився підписувати акт приймання-передачі обладнання, а постачальник в акті залишив відмітку: «Покупець відмовився від підписання акта приймання-передачі товару, мотивуючи відмову відсутністю повного пакета супровідних документів»;
2) склав претензію, в якій висунув вимогу надати супровідну документацію у конкретні строки, а також зазначив про застосування штрафних санкцій, передбачених договором.
Як під час укладення договору, так і під час приймання товару сторони:
1) не визначили строків та порядку надання супровідних документів. На нашу думку, вказівка в акті приймання-передачі на відмову його підписати не дає права скористатися положеннями ст. 666 ЦКУ та відмовитися від прийняття товару. В наведеному випадку є факт відмови від підписання акта приймання-передачі обладнання, хоча саме обладнання фактично прийняте. У разі неможливості його використання за призначенням через відсутність документів його треба приймати на зберігання до визначеної сторонами дати передання документів;
2) не визначили переліку таких документів — сам договір містить лише посилання на їх наявність.
За приписами п. 2 Інструкції №п-7 постачальник зобов'язаний забезпечити «...своєчасне надсилання документів, що засвідчують якість і комплектність продукції, одержувачу. Ці документи надсилаються разом із продукцією, якщо інше не передбачено Основними й Особливими умовами постачання, іншими обов'язковими для сторін правилами або договором...».
За таких умов, якщо чинне законодавство при постачанні певного обладнання встановлює обов'язкову вимогу щодо наявності на такий товар документів, то вони мають бути надані незалежно від того, чи визначено такий перелік у договорі, чи ні. Інакше доведеться окремо домовлятися про документи, що стосуються товару та мають бути передані покупцю, і строк їх передання — це вже буде окремий письмовий документ (додаток до договору).
Вказівка на такий перелік у претензії чи іншому документі, крім самого договору чи додатків до нього, може й не мати негативних наслідків як для покупця, так і для постачальника — останній може добровільно передати всі необхідні документи у найкоротший строк (у т. ч. і після отримання претензії чи іншого документа з проханням надати документи зі встановленням строку).
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»