• Посилання скопійовано

І ПН стара, і реєстрація анульована

До декларації з ПДВ за жовтень 2014 р. було включено ПН від підприємства «А», виписану в січні цього року. У листопаді 2014 р. підприємство «А» позбулося статусу платника ПДВ з ініціативи органу ДФС (про що ми дізналися завдяки інформації про анульовану реєстрацію платників ПДВ, яка є у відкритому доступі на сайті ДФСУ1). Ми боїмося, що завищили податковий кредит на суму цієї накладної, бо такого платника ПДВ уже немає. Чи можна було включати цю ПН до жовтневої декларації з ПДВ? Якщо ні, то чи треба подавати уточнюючий розрахунок за жовтень 2014 р. та платити штраф 3%?

Суму ПДВ за податковою накладною, виписаною в січні, платник податків мав право включити до складу податкового кредиту і відобразити в реєстрі та декларації з ПДВ у подальших податкових періодах, за умови що така накладна не була отримана та включена до складу податкового кредиту раніше і за умови що сама накладна оформлена з урахуванням вимог ст. 201 ПКУ.

Згідно з п. 198.6 ПКУ, у разі якщо платник податків не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму ПДВ на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної. Отже, за податковою накладною, виписаною в січні 2014 р., право на її включення до складу податкового кредиту у покупця зберігається, як мінімум, протягом усього 2014 р. (у т. ч. і в жовтні). При цьому в розділі ІІ реєстру податкових накладних у графі 3 слід проставити дату, зазначену в самій податковій накладній (у нашому випадку січневу дату), а в графі 2 — дату фактичного отримання податкової накладної.

Те, що підприємство «А» — постачальника орган ДФС позбавив статусу платника ПДВ після дати виписування такої податкової накладної, не анулює його операцій як платника ПДВ до дати анулювання реєстрації платника ПДВ. Згідно з п. 184.1 ПКУ, реєстрація платником ПДВ діє до дати її анулювання, яке здійснюється шляхом вилучення особи з реєстру платників ПДВ у відповідних випадках. Останній день, коли платник ПДВ повинен визначити свої податкові зобов'язання з ПДВ та має право виписувати податкові накладні, — це день анулювання його реєстрації платником ПДВ. Податкові накладні, виписані таким платником ПДВ аж до дати анулювання реєстрації платником податку, визнаються дійсними2.

Якщо податкова накладна була виписана з порушеннями вимог ст. 201 ПКУ (наприклад, форма податкової накладної відрізняється від актуальної форми, що діє на дату її виписування, немає обов'язкових реквізитів, не проведено реєстрацію в Єдиному реєстрі, у разі якщо вона є обов'язковою, тощо), права на включення до складу податкового кредиту підприємство не мало. У цьому разі, справді, слід подати уточнюючий розрахунок (у порядку, встановленому п. 50.1 ПКУ, і зі сплатою штрафу), а також внести виправлення до реєстру податкових накладних (згідно з розділом V Порядку ведення реєстру ПН3).

1 http://sfs.gov.ua/anulir.

2 Див. лист Міндоходів України від 02.07.2013 р. №5976/6/99-99-19-04-02-15, «ДК» №33-34/2013.

3 Порядок ведення реєстру виданих і отриманих податкових накладних, затверджений наказом МФУ від 22.09.2014 р. №958 (чинний з 01.12.2014 р.).

Якщо виправлення помилки вплинуло на значення рядка 25 декларації і внаслідок цього збільшується сума ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету, платник податків зобов'язаний сплатити штраф. Розмір штрафу залежить від обраного варіанта виправлення помилок: 3% від суми недоплати — у разі виправлення помилки в УР, поданому як самостійний документ; 5% від суми недоплати — у разі виправлення помилки в УР, який подається у вигляді додатка до поточної декларації. Крім того, на суму недоплати нараховується пеня з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діє на день заниження (абз. 2 п. 129.4 ПКУ).

Олександра ОЛЕФІРЕНКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру