• Посилання скопійовано

Евакуація ОЗ із Криму

СГ, які на 19.11.2014 р. мають місцезнаходження на тимчасово окупованій території України, обліковуються в органах ДФСУ з ознакою «суб'єкт вільної економічної зони «Крим». Такі платники, зокрема відокремлені підрозділи, переводяться на обслуговування до територіальних управлінь ДФСУ1. За нормами ст. 15 Закону про ВЕЗ «Крим» юридична особа має право на евакуацію бізнесу. Розгляньмо порядок організації та умови вивезення основних засобів.

Юрособи, які переносять місце своєї діяльності з тимчасово окупованої території на іншу територію України та вивозять для подальшого використання у господарській діяльності основні засоби та МШП, мають право на звільнення від оподаткування. Під час перетину адміністративного кордону ВЕЗ «Крим» юрособа звільняється від сплати ПДВ та мита. Таке звільнення передбачено пп. «б» ст. 15 Закону про ВЕЗ «Крим». Відповідно, сума несплачених податків вважатиметься податковою пільгою. Але податкові пільги встановлюються виключно податковим та митним законодавством, а звільнення від оподаткування під час евакуації ОЗ із Криму не передбачено ПКУ та МКУ. Проте в п. 3.1, а також у п. 3 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону про ВЕЗ «Крим» встановлено, що норми цих кодексів застосовуються з урахуванням цього закону.

1 Додатково див. зміни до Порядку обліку платників податків, затверджені наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. №1127, та коментар у «ДК» №48/2014.

Щоб скористатися звільненням від оподаткування, юридична особа повинна виконати низку умов, установлених ст. 15 Закону про ВЕЗ «Крим» (див. таблицю).

Таблиця

Умови застосування пільги

Пільга надається, якщо ОЗ:
Пільга не надається, якщо ОЗ:
— вивозяться з метою подальшого використання у господарській діяльності юридичної особи;
— перебували на балансі підприємства (були введені в експлуатацію) станом на 01.01.2014 р.;
— не відчужуються протягом 12 місяців після такого введення в експлуатацію за новим місцем розташування на іншій території України
— ще не були введені в експлуатацію і визнавалися незавершеними капітальними інвестиціями (обліковувалися за дебетом рах. 15 «Капітальні інвестиції»);
— визнавалися утримуваними для продажу (обліковувалися за дебетом субрах. 286 «Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу»);
— були отримані в операційну оренду (відображалися орендарем на позабалансовому рахунку). Проте це не стосується активу, отриманого у фінансову оренду та введеного на 01.01.2014 р. в експлуатацію;
— були придбані після 01.01.2014 р.

Документальне підтвердження

Для початку скажемо декілька слів про організацію самого процесу евакуації. Згідно з п. 7.3 листа ДФСУ від 26.09.2014 р. №5626/7/99-99-24-01-06-17 (див. «ДК» №40/2014) митне оформлення товарів може здійснюватися: у відповідних підрозділах Херсонської та Запорізької митниць або в будь-якому контролюючому органі на іншій території України після доставки до такого органу за митною декларацією типу «ТР 81 АА» або документом, що використовується для декларування товарів у митний режим транзиту відповідно до ст. 94 МКУ. Згідно з відповіддю відділу організації митного контролю Херсонської митниці (телефон 0552 42-01-84), при переміщенні товарів із території ВЕЗ «Крим» на іншу територію України застосовується митний режим транзиту.

Саме під час розмитнення до відповідного органу слід подати документи, які підтверджують право на застосування пільгового режиму. Для застосування пільгового режиму митний орган повинен пересвідчитися, що підприємство має право на звільнення від сплати ПДВ та мита. Для підтвердження права на застосування пільгового режиму документами, які розкривають інформацію з придбання, введення в експлуатацію ОЗ до 01.01.2014 р., будуть первинні документи.

У розпорядчому акті підприємства встановлюється визнання об'єкта активом (зарахування на баланс). Підставою для зарахування на баланс ОЗ є акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) (саме в акті №ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» зазначається дата введення в експлуатацію). У листі ДФСУ від 03.12.2014 р. №13311/7/99-99-19-03-02-17 повідомляється, що такими документами також можуть бути:

податкова декларація з податку на прибуток підприємства за 2013 рік (додаток АМ до декларації);

баланс підприємства (інша фінансова звітність) станом на 1 січня 2014 року, в якому відображено інформацію про наявні необоротні активи;

— інвентаризаційна відомість, складена за результатами проведення інвентаризації необоротних активів станом на 1 січня 2014 року;

— для ОЗ, ввезених на митну територію України та випущених для вільного обігу на тимчасово окупованій території України, — митна декларація, оформлена до 01.01.2014 р.;

— первинні документи, що підтверджують придбання (створення, виробництво) ОЗ до 01.01.2014 р.

Щоправда, в консультації ЗІР, підкатегорія 210.08, сказано: крім зазначених первинних документів, треба надати підтвердження факту держреєстрації юридичної особи на території АР Крим до початку тимчасової окупації. Відповідно до п. 1.7 Порядку №1846 такими документами є, зокрема, виписка, витяг, довідка з Єдиного державного реєстру, що видається державним реєстратором. Відомості також надаються у вигляді даних в електронному вигляді для органів державної влади у зв'язку зі здійсненням ними повноважень, тому отримати дані щодо держреєстрації особи з Криму можуть під час розмитнення посадові особи самостійно.

До речі, у Законі про ВЕЗ «Крим» не уточнюється, про які саме основні засоби йдеться. Адже в бухобліку до таких матеріальних активів належать і ті, що їх підприємство утримує з метою соціально-культурних функцій, ОЗ, які не обліковуються у податковому обліку, проте взяті на баланс у бухгалтерському. У ст. 15 згаданого закону йдеться про ОЗ, які вивозяться для подальшого використання у господарській діяльності підприємства, що, на жаль, дозволяє зробити висновок: звільнення від оподаткування поширюється лише на ОЗ, які є такими у світлі податкового обліку або стануть такими після їх вивезення на «материк». Додатково наш висновок підтверджується і згаданою консультацією в ЗІР, де наводиться визначення терміна «основні засоби» у світлі ПКУ.

Витрати на евакуацію ОЗ

Витрати, понесені на евакуацію ОЗ, за умови документального підтвердження, безперечно, мають право на підставі пп. «в» п. 15.1 Закону про ВЕЗ «Крим» бути віднесеними до податкових витрат. Дата витрат залежатиме від напряму використання евакуйованих активів. Витрати на перевезення ОЗ, що використовуються у виробництві, відносять до собівартості вироблених, реалізованих товарів, тож дата визнання витрат залежить від дати визнання доходу від реалізації таких активів (п. 138.4 ПКУ). Витрати на перевезення ОЗ, які використовуються з адміністративною, а також збутовою метою, визнаються датою їх понесення (п. 138.5 ПКУ).

До речі, місцем постачання послуг, пов'язаних із рухомим майном, а саме послуг, що є допоміжними у транспортній діяльності: навантаження, розвантаження, — є місце фактичного постачання послуг (пп. «а» пп. 186.2.1 ПКУ). Тому якщо постачальник послуг є платником ПДВ, а підприємство, яке змінює своє місцезнаходження на момент понесення витрат, наприклад, з розвантаження, вже зареєстроване платником ПДВ, виникає право на податковий кредит (за умови виконання інших умов, установлених ст. 198 ПКУ). Нагадаємо, що після зміни місцезнаходження на іншу територію України є можливість відновити реєстрацію платника ПДВ (п. 5.15 Положення про реєстрацію платників ПДВ).

Зараховувати ОЗ на баланс після їх евакуації не треба, адже, по суті, це звичайне переміщення необоротних активів, і такі ОЗ з балансу не списуються.

Щодо витрат на придбання ОЗ, то пп. «в» п. 15.1 Закону про ВЕЗ «Крим» дає можливість не втратити суми амортизаційних нарахувань, за умови що перевезені ОЗ вводяться в експлуатацію за новим місцезнаходженням.

Реалізація евакуйованих ОЗ

Наведені вище пільги втрачаються, якщо підприємство за новим місцем розташування ОЗ прийме рішення продати ці активи. Аналогічно пільгу буде втрачено, якщо реалізація відбудеться протягом 12 місяців після переміщення ОЗ на материкову територію України. Це означає, що умова надання пільги встановлює обмеження щодо періоду реалізації таких активів, тобто платник податків справді повинен використовувати їх у своїй господарській діяльності як мінімум 12 місяців з дати їх введення в експлуатацію за новим місцем розташування.

Якщо ОЗ реалізовано без введення в експлуатацію або до завершення 12 місяців після зарахування на баланс, то підприємству доведеться сплатити ПДВ та мито. Крім того, слід врахувати норму п. 30.8 ПКУ, згідно з якою податкові пільги, використані не за призначенням, повертаються до бюджету з нарахуванням пені в розмірі 120% річних облікової ставки НБУ. Пеня нараховується за період з дати розмитнення ОЗ до дати сплати нарахованих сум ПДВ та мита до бюджету. Зверніть увагу: якщо платник податків до початку його перевірки контролюючим органом зарахував до бюджету використані не за цільовим призначенням звільнені від оподаткування кошти, сплативши пеню, то штрафні санкції, передбачені п. 123.1 ПКУ (25% від суми визначеного ПЗ), не застосовуються1.

1 Узагальнююча податкова консультація щодо застосування ставки нуль відсотків платниками податку на прибуток, затверджена наказом ДПАУ від 05.07.2012 р. №578, відповідь на запитання 2.

Якщо евакуйовані ОЗ реалізують після 12 місяців з дати їх введення в експлуатацію на материковій території України, в обліку це відображається класично — як звичайний продаж ОЗ за нормами п. 146.13 ПКУ з відповідним визначенням доходів або витрат.

І насамкінець наголосимо, що вищезазначений порядок евакуації ОЗ діє під час режиму тимчасової окупації. Початком тимчасової окупації є 27.03.2014 р. згідно з п. 12.1 Закону про ВЕЗ «Крим». Завершенням тимчасової окупації вважається дата, з якої втрачає чинність Резолюція №68/262 Сесії Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй від 27 березня 2014 р.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • МКУ— Митний кодекс України від 13.03.2012 р. №4495-VI.
  • Закон про ВЕЗ «Крим» — Закон України від 12.08.2014 р. №1636-VII «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України».
  • Порядок №1846 — Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, затверджений наказом Мін'юсту від 14.12.2012 р. №1846/5.
  • Положення про реєстрацію платників ПДВ — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. №1130.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру