З початком тимчасової окупації АР Криму та м. Севастополя у березні 2014 року та проведенням АТО на сході України у квітні 2014 року в Україні активізувався волонтерський рух, значно збільшилися грошові потоки, які проходять через банківські рахунки людей, які спрямовують їх на допомогу іншим. Усе це зумовило необхідність вдосконалення законодавчого врегулювання волонтерської діяльності та порядку оподаткування відповідних грошових потоків.
Волонтерська діяльність — це добровільна, безкорислива, соціально спрямована, неприбуткова діяльність, що здійснюється волонтерами та волонтерськими організаціями шляхом надання волонтерської допомоги. Цей термін та основні засади і напрями волонтерської діяльності визначено в ст. 1 Закону про волонтерську діяльність. Там само зазначено, що волонтерська діяльність є формою благодійництва, тож волонтерська допомога є благодійною допомогою. Загальні питання волонтерської діяльності регулюються Законом про благодійну діяльність, а докладніше — Законом про волонтерську діяльність. Не є волонтерською діяльністю безоплатне виконання робіт або надання послуг особами, що має одноразовий характер.
Оподаткування коштів, що збираються волонтерами
За загальним порядком, який існував до прийняття Закону №1668, кошти, що надходили на банківський рахунок фізособи-волонтера з метою волонтерської діяльності, оподатковувалися ПДФО на підставі пп. «г», «ґ» пп. 164.2.17 ПКУ. І якщо ці кошти отримані не від податкових агентів (тобто від інших фізосіб, які не є самозайнятими особами), волонтери мали би подавати податкову декларацію з ПДФО згідно з пп. 168.2.1 ПКУ та самостійно сплачувати ПДФО з таких сум.
Але законодавці врахували реалії життя та внесли до ПКУ пп. 165.1.54, який звільнив від оподаткування ПДФО суми або вартість зібраних волонтерами коштів (товарів, робіт, послуг) «заднім числом» — з 21.11.2013 р. і до 31 грудня (включно) року, наступного за роком, у якому завершено АТО. Таке звільнення діє за умови внесення волонтера до Реєстру волонтерів АТО в порядку, визначеному Законом про благодійну діяльність. У Прикінцевих положеннях Закону №1668 уточнюється, що до дати запровадження Реєстру волонтерів АТО (до 05.12.2014 р.) вимоги щодо внесення благодійників-фізосіб до Реєстру не застосовуються.
Проте звільнення від оподаткування ПДФО застосовується також до благодійної допомоги, отриманої благодійниками-фізособами у звітному податковому році, що передує року їх внесення до Реєстру волонтерів АТО. Якщо з отриманих сум було утримано (сплачено) ПДФО, то суми податку підлягають поверненню у порядку, встановленому ст. 43 ПКУ.
Така допомога має чітке цільове призначення: вона має надаватися на користь осіб, визначених у пп. «а» цього підпункту (безпосередньо таким особам або через посередництво установ та організацій, перелічених у пп. «б» пп. 165.1.54 ПКУ.). Докладніше про ці зміни «ДК» писав у №38/2014.
Структура Реєстру
Ані Законом про волонтерську діяльність, ані Законом про благодійну діяльність не визначено поняття «волонтер АТО». Цю прогалину частково1 закрито Порядком №1089, де встановлено, що волонтер АТО — це фізична особа — благодійник віком понад 18 років, яка провадить волонтерську діяльність добровільно та безоплатно, при цьому надає благодійну допомогу на користь осіб, визначених у пп. «а» пп. 165.1.54 ПКУ (не лише військовим, а й біженцям або взагалі фізособам, які потерпіли під час масових акцій громадського протесту в Україні тощо). Волонтером АТО може бути громадянин України або іноземець чи особа без громадянства, яка перебуває в Україні на законних підставах. Одночасно з цим такий волонтер має бути внесений до Реєстру волонтерів АТО (далі — Реєстр), який веде ДФСУ.
1 Частково — тому що на законодавчому рівні цей термін так і залишається невизначеним.
Структура Реєстру визначена у додатку 1 до Порядку №1089: до реєстру включаються 19 показників, у т. ч. відомості щодо підстав та причин вилучення волонтера з Реєстру. Деякі відомості з Реєстру ДФСУ щодекади оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті (www.sfs.gov.ua) — це прізвище, ім'я, по батькові волонтера АТО, категорії фізосіб, яким він надає допомогу (особи, визначені у пп. «а» пп. 165.1.54 ПКУ), реквізити його незакритих банківських рахунків волонтера АТО, найменування органу ДФС за основним місцем обліку, дата початку здійснення та дата припинення діяльності як волонтера АТО, дати включення волонтера до Реєстру, внесення змін до нього та вилучення з Реєстру (п. 1.3 Порядку №1089).
Згідно з п. 1.5 Порядку №1089, облік волонтерів АТО як платників податків здійснюється за місцем проживання, яке внесено до Реєстру (основне місце обліку). У разі зміни волонтером АТО місця проживання основне місце обліку теж змінюється. На нашу думку, йдеться про місце проживання, за яким фізособа зареєстрована (про що громадянин України має відповідну позначку у паспорті, а іноземець — зокрема, може отримати довідку про реєстрацію місця проживання)1.
1 Див. про визначення місця проживання, наприклад, у листі Державної реєстраційної служби України від 02.10.2014 р. №1367/19-14-7.2.
Включення даних до Реєстру
Для включення до Реєстру волонтер подає до органу ДФС заяву за формою №1-РВ (додаток 3 до Порядку №1089) та паспортний документ, що посвідчує особу (п. 2.1 Порядку №1089). Іноземці й особи без громадянства додатково пред'являють документ, що підтверджує законність перебування на території України. Крім того, разом із заявою подаються (п. 2.2 Порядку №1089):
— оригінал та копія документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків (як правило, це картка платника податків), або сторінки паспорта, до якої внесено дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру, або сторінки паспорта, до якої внесена відмітка про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта;
— довідки (довідка) про відкриття/закриття фізичною особою рахунку, призначеного для здійснення благодійної діяльності (крім рахунків, що були закриті до 21.11.2013 р.), за формою №4-РВ (додаток 4 до Порядку №1089). Таку довідку видає банк, в якому було відкрито рахунок. Якщо волонтер використовує для волонтерської діяльності кілька рахунків, то для кожного з них слід надавати окрему довідку.
Волонтер може подати цей пакет документів особисто, поштою або через уповноважену особу (за наявності довіреності, засвідченої нотаріально). Особисто він може надати його до будь-якого органу ДФС незалежно від місця свого проживання, але облік такого волонтера все одно буде вести орган ДФС за місцем його проживання. Якщо документи подаються поштою або через представника волонтера, то в цьому разі вони мають подаватися лише до органу ДФС за місцем проживання волонтера.
Орган ДФС приймає рішення щодо реєстрації або відмови у реєстрації волонтера в Реєстрі протягом одного робочого дня, наступного за днем отримання заяви (п. 2.4 Порядку №1089). Про своє рішення орган ДФС повідомляє волонтера листом у порядку, передбаченому ст. 42 ПКУ. Форму такого повідомлення Порядком №1089 не визначено.
Зміна даних у Реєстрі
У разі зміни у даних волонтера АТО, що зазначаються у заяві, відкриття та/або закриття банківських рахунків, відкритих на ім'я такого волонтера, що призначені для здійснення благодійної діяльності, волонтер АТО зобов'язаний особисто, поштою або через представника протягом тридцяти календарних днів після виникнення змін подати до органу ДФС заяву з позначкою «Зміни» у такому самому порядку, як і при включенні до Реєстру (п. 2.7 Порядку №1089).
Виключення даних із Реєстру
Якщо включення та зміна даних про волонтера у Реєстрі здійснюються лише за його заявою, то виключення даних про нього з Реєстру може відбуватися на підставі заяви волонтера або рішення органу ДФС за основним місцем обліку. Виключення волонтера з Реєстру за його заявою здійснюється протягом одного робочого дня.
Виключення волонтера з Реєстру за рішенням органу ДФС може відбуватися у разі (п. 3.3 Порядку №1089):
— закінчення календарного року, що настає за роком завершення АТО. Тоді датою виключення з реєстру буде 31 грудня відповідного року;
— притягнення волонтера АТО до адміністративної або кримінальної відповідальності за порушення законодавства про благодійну діяльність у порядку, встановленому законом;
— набрання законної сили судовим рішенням щодо припинення або заборони провадити благодійну діяльність чи діяльність волонтера АТО;
— включення волонтера АТО до Переліку осіб, пов'язаних зі здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, відповідно до ч. 7 ст. 17 Закону №249;
— наявності документально підтверджених даних про смерть волонтера АТО або визнання його безвісно відсутнім.
Висновки
Порядок №1089 затверджено з метою звільнення від оподаткування ПДФО коштів, які надходять на рахунки фізосіб, що добровільно провадять благодійну діяльність у зоні АТО, та на користь учасників АТО й інших осіб, зазначених у пп. «а» пп. 165.1.54 ПКУ. Порядок внесення волонтерів до Реєстру є досить прозорим, а строки короткими — протягом одного робочого дня з дня отримання заяви волонтер уже буде внесений до Реєстру або отримає вмотивовану відмову (п. 2.3, п. 2.5 Порядку №1089). Отже, податкові агенти (юридичні особи та самозайняті фізичні особи), у разі перерахування коштів, безоплатного надання товарів, робіт та послуг волонтерам, внесеним до Реєстру, не зобов'язані утримувати ПДФО під час здійснення таких виплат. Перевірити факт внесення волонтера до Реєстру можна на офіційному веб-сайті ДФСУ або попросивши у волонтера повідомлення про таке внесення (для ознайомлення)1. Також позитивним моментом є те, що при оприлюдненні даних із Реєстру відкривається загальний доступ до реквізитів рахунків волонтера АТО: кожен охочий зможе ознайомитися з ними на сайті ДФСУ.
1 Незайвим буде залишити в себе і копію такого повідомлення або роздруківку інформації з Реєстру, щоб під час податкової перевірки підтвердити підстави для звільнення від оподаткування.
Але не вирішено питання, чи можливим є виключення волонтера з Реєстру за рішенням органу ДФСУ, якщо він перестане відповідати визначенню волонтера АТО, наведеному в п. 1.2 Порядку №1089, зокрема перестане надавати волонтерську допомогу взагалі або почне надавати її іншим особам, ніж визначені у пп. «а» пп. 165.1.54 ПКУ. Втім, оскільки для звільнення від оподаткування зібраних коштів за пп. 165.1.54 ПКУ волонтер зобов'язаний документально підтвердити відповідний напрям їх використання, то в разі якщо він не зможе документально довести факт цільового використання цих коштів до 31 грудня року, наступного за роком, у якому закінчиться АТО, він буде зобов'язаний перерахувати відповідну суму коштів до Державного бюджету України. А кошти і товари, роботи, послуги, що були отримані фізособами від волонтерів у такому разі, будуть оподатковуватися за загальними правилами розділу IV ПКУ.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про волонтерську діяльність — Закон України від 19.04.2011 р. №3236-VI «Про волонтерську діяльність».
- Закон про благодійну діяльність — Закон України від 05.07.2012 р. №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
- Закон №249 — Закон України від 28.11.2002 р. №249-IV «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму».
- Закон №1668 — Закон України від 02.09.2014 р. №1668-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги».
- Порядок №1089 — Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції, затверджений наказом МФУ від 30.10.2014 р. №1089.
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»