• Посилання скопійовано

Виписка банку: правила оформлення

Юрособа здійснює платежі через систему «Клієнт-Банк». Чи зобов'язаний банк видавати виписки на вимогу клієнта і проставляти на них штамп? Банківські працівники відмовляються друкувати виписки і говорять, що якщо нам вони потрібні, то ми можемо їх надрукувати самі та засвідчити власною печаткою.

Розрахунки за допомогою систем дистанційного обслуговування (у т. ч. і «Клієнт-Банк») регулюються, зокрема, розділом 11 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні у національній валюті, затвердженій постановою НБУ від 21.01.2004 р. №22. У ній сказано: юридичною підставою для роботи клієнта за допомогою систем дистанційного обслуговування й обробки банком дистанційних розпоряджень клієнта є договір банківського рахунка. У договорі обов'язково повинні обумовлюватися права, обов'язки та відповідальність сторін, порядок вирішення спорів у разі їх виникнення тощо. Таким чином, обов'язок банку надавати клієнтові виписки з рахунків, форма та порядок оформлення таких виписок мають встановлюватися зазначеним договором, але, зрозуміло, у межах чинного законодавства. І хоча на практиці типові договори банків із клієнтами містять зобов'язання надавати банківську виписку, банк не зобовІязаний видавати виписку на вимогу клієнта, якщо така умова не міститься у договорі.

Згідно з розділом 5 Положення про організацію операційної діяльності у банках України, затвердженого постановою НБУ від 18.06.2003 р. №254 (далі — Положення №254), банки зобов'язані складати виписки з рахунків клієнтів у паперовій та/або електронній формі.

Виписки з особових рахунків клієнтів є підтвердженням виконаних за день операцій та призначені для видачі або надсилання клієнтові. Порядок, періодичність друкування та форма надання виписок (у паперовій чи електронній формі) з особових рахунків клієнтів визначаються договором банківського рахунка, що укладається між банком та клієнтом при відкритті рахунка (п. 5.6 Положення №254).

Таким чином, якщо це встановлює договір, банк зобов'язаний надавати клієнтові, чий рахунок він обслуговує, виписку. Те, в якій формі він її надає, у паперовій та/або електронній, і як часто, також встановлює договір. Якщо ваш договір не обумовлює цього обов'язку, але для вас цей момент є важливим, а банк відмовляється надавати виписку в паперовій формі, слід укласти додаткову угоду до договору про таку умову.

При цьому обов'язкові реквізити виписки банку встановлені п. 5.5 Положення №254. Про штамп або печатку в цих реквізитах не згадується. Але оскільки без такого штампа більшість офіційних органів виписку банку не визнають, то обумовити обов'язок банку не лише роздруковувати і надавати виписки у паперовому вигляді, а й завіряти їх відповідним штампом також слід у договорі про відкриття рахунка. Інакше банк не лише не зобов'язаний надавати виписки у паперовому вигляді на вимогу клієнта, а й і не завірятиме штампом, приміром, виписки, роздруковані самим клієнтом з «Клієнт-Банку». А виписка, засвідчена печаткою самого клієнта, як зазначалося вище, може бути не визнана контролюючими органами як первинний документ.

Нагадаємо, що виписка банку — це єдиний на сьогодні документ, що підтверджує факт надходження грошей на рахунок і списання коштів з рахунка на оплату розрахунково-касових послуг банку. Як сказано в Узагальнюючій податковій консультації про використання виписок як банківських документів, затвердженій наказом ДПСУ від 05.07.2012 р. №583 (див. «ДК» №32/2012), виписка з рахунка клієнта банку може бути документом, що підтверджує суму витрат на оплату банківських послуг з РКО, за умови зазначення у ній інформації про надання банком таких послуг, сум операцій та заповнення обов'язкових реквізитів.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру