Закон №4196 спрямований на удосконалення корпоративного управління в юридичних особах, заснованих на державній і комунальній власності, підвищення інвестиційної привабливості країни та наближення законодавства до законодавства Європейського Союзу та Керівних принципів Організації економічного співробітництва та розвитку (далі — ОЄСР).
Так, Керівні принципи ОЕСР з корпоративного управління юридичними особами, що контролюються державою, зокрема, визначають, що:
а) органи державної влади мають спростити і стандартизувати організаційно-правові форми діяльності юросіб, що контролюються державою. Потрібно, щоб практика діяльності таких юросіб відповідала загальноприйнятим корпоративним нормам;
б) держава має дозволити контрольованим нею юрособам бути повністю автономними в їхній операційній діяльності на досягнення визначених цілей та утримуватися від втручання в їх управління;
в) держава має дозволити наглядовим радам виконувати їхні функції та поважати їхню незалежність.
Законом №4196 передбачено імплементацію цих Керівних принципів ОЕСР.
Закон запроваджує перехідний період у три роки (з 28 серпня 2025 року), під час дії якого має відбутися трансформація наявних організаційно-правових форм юросіб та значне скорочення їх переліку згідно з Керівними принципами ОЕСР з корпоративного управління, що позбавить державу тих, які морально застарілі.
Як це буде зроблено? Завдяки таким крокам:
1. Юрособи, які на день введення в дію цього Закону зареєстровані в організаційно-правовій формі:
— державного підприємства (державного комерційного підприємства, державного некомерційного підприємства, казенного підприємства);
— комунального підприємства (комунального комерційного підприємства, комунального некомерційного підприємства);
— спільного комунального підприємства,
а також!
— приватного підприємства;
— дочірнього підприємства;
— іноземного підприємства;
— підприємства об’єднання громадян (релігійної організації, профспілки);
— підприємства споживчої кооперації,
мають бути перетворені за рішенням власників на товариства з обмеженою відповідальністю (далі — ТОВ) або акціонерні товариства (далі — АТ).
2. Реєстрацію нових юросіб у наведених організаційно-правових формах буде заборонено після завершення перехідного періоду.
3. Також як частину реформування управління державними та комунальними підприємствами Закон №4196 передбачає визнати таким, що втратив чинність, ГКУ, який за часи його існування акумулював у собі значний обсяг норм, які регулюють діяльність підприємств, установ та організацій державного і комунального секторів економіки.
Відповідно до приписів Закону держава і територіальні громади (в особі уповноважених органів управління) у перехідний період будуть зобов’язані ухвалити управлінські рішення щодо перетворення підприємств, установ, організацій, заснованих на державній та комунальній власності, на господарські товариства та внести державне/комунальне майно до статутного капіталу.
4. Також Закон у процесі перехідного періоду пропонує остаточно завершити дискусію щодо правового режиму майна, внесеного державою до статутного капіталу госптовариства, та закріпив у своїх положеннях тезу, що майно, внесене державою до статутного капіталу госптовариства, є власністю такого госптовариства.
Увага: у разі внесення державного або комунального майна до статутного капіталу товариства воно виступає способом оплати акцій (часток), емітованих таким госптовариством. Своєю чергою, госптовариство стає власником такого державного або комунального майна, натомість до державної або комунальної власності переходять емітовані госптовариством акції (частки). Тобто держава або територіальна громада, володіючи акціями (частками) у статутному капіталі товариства через механізми корпоративного управління, контролюватимуть діяльність товариства, у тому числі щодо розпоряджання майном.
5. Також важливо, що вимога Керівних принципів ОЕСР стосовно формування наглядових рад у юрособах, які засновані державою або територіальною громадою, буде «автоматично» реалізована внаслідок перетворення у перехідному періоді державних або комунальних підприємств на товариства з обмеженою відповідальністю або акціонерні товариства, бо наглядова рада є органом управління, утворення якого передбачено законом для цих організаційно-правових форм юросіб.
6. Крім того, Законом №4196 запроваджено нові речові права: узуфрукт державного та узуфрукт коммунального майна.
Ці речові права покликані закріпити за госптовариством майно, що не може бути внесене до статутного капіталу госптовариства (наприклад, того, що не підлягає приватизації).
До цього статус такого майна не було врегульовано у законодавстві України, проте його елементи сформульовано у правових конструкціях сервітуту, емфітевзису та суперфіцію.