Базові норми про сертифікат з підвищення кваліфікації та екскурс у минуле
Чи нова тема про підвищення кваліфікації?
Інколи у кадровиків, бухгалтерів та роботодавців може скластися враження, що обов’язок про підвищення кваліфікації з’явився щойно 2023 року з появою Порядку №1487.
Але це не так. Про підвищення кваліфікації з питань військового обліку зазначалося і в Постанові №921, яка втратила чинність 2023 року з появою нової Постанови №1487.
Щоправда, у Постанові №921 не йшлося про обов’язок підприємства визначати потребу в підвищенні кваліфікації, а також не було обов’язку проходити таке підвищення кваліфікації раз на п’ять років.
Було так
Утримання та забезпечення підвищення кваліфікації зазначених осіб здійснюються коштом підприємств, установ та організацій.
Міноборони через Генеральний штаб Збройних Сил з метою забезпечення функціонування системи військового обліку на підставі результатів аналізу звітних даних, проведених заходів та перевірок стану військового обліку розробляє та подає щороку до 1 березня КМУ інформацію про стан військового обліку за минулий рік разом із планом перевірки стану військового обліку. Крім того, визначаються завдання з методологічного, методичного та наукового забезпечення військового обліку, підвищення кваліфікації посадових осіб, відповідальних за організацію військового обліку.
Тобто раніше про методологічне та наукове забезпечення осіб, які ведуть військовий облік, а також про підвищення їхньої кваліфікації мало дбати Міноборони. Але потім, у Порядку №1487, ці обов’язки перекинули на підприємства.
Отже, підприємства щороку до 1 жовтня визначають потребу в підвищенні кваліфікації відповідальних осіб за ведення військового обліку (п. 12 Порядку №1487).
Підвищення кваліфікації осіб здійснюється:
1) не рідше одного разу на п’ять років;
2) на договірних засадах закладами освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність за програмами підготовки.
Заклади освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників та мають ліцензії на відповідну діяльність, що два роки погоджують із Генеральним штабом Збройних Сил програми підготовки.
Таким чином, хоча йдеться і про військовий облік, обовʼязок ведення якого передбачено законом, питання підвищення кваліфікації набрало дуже комерційного характеру.
Кваліфікаційні вимоги до інспектора з військового обліку
Особи, відповідальні за ведення військового обліку, повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку відповідно до Національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій».
Зверніть увагу на професійний стандарт «Інспектор з військового обліку».
Мета діяльності за професією. Організація та ведення персонального та/або персонально-первинного військового обліку, оформлення бронювання військовозобов’язаних, фіксація, накопичення та аналіз інформації за військово-обліковими ознаками, здійснення заходів із забезпечення виконання встановлених правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, що працюють у державних органах, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях незалежно від підпорядкування та форм власності.
Назва (назви) документа (документів), що підтверджує (підтверджують) професійну кваліфікацію особи.
1. Диплом молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста) із записом про присвоєння професійної кваліфікації «Інспектор з військового обліку».
2. Сертифікат про присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Інспектор з військового обліку».
3. Сертифікат про присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Старший інспектор з військового обліку».
4. Інший, визначений законодавством документ, який засвідчує присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Інспектор з військового обліку».
5. Інший, визначений законодавством документ, який засвідчує присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Старший інспектор з військового обліку».
Але, коли в 2023 році питання військового обліку на підприємствах постало гостро, нікого не цікавило, чи має працівник, який веде військовий облік, якусь спеціальну освіту! Всіх цікавило, щоб цей облік взагалі вівся, і відповідно до нових правил!
А професійний стандарт зʼявився щойно в грудні 2024 року. І з нього ми дізналися, що, виявляється, інспектору з військового обліку потрібні професійна освіта і диплом державного зразка.
Проте Порядок №1487 і досі каже тільки про підвищення кваліфікації раз на 5 років. Що, звісно, дивно, бо як можна підвищити кваліфікацію, якщо не було первинної освіти з військового обліку? Але ось так. І саме тому на підприємствах ще аж до 2028 року можна буде зустріти осіб, які ведуть військовий облік без диплома (сертифіката) про відповідну освіту. І це не порушує Порядок №1487!
Водночас запитання: «А чи маєте ви сертифікат?» — лунає нині звідусіль і посилює тривожність серед кадровиків та їхніх директорів.
Чи штрафує ТЦК за відсутність сертифіката у відповідальної особи з ведення військового обліку?
Як показує практика, якщо військовий облік ведеться і він в ідеальному стані, то здебільшого за відсутність сертифіката навіть зауважень в акті не пишуть. Але винятки, звісно, трапляються.
Автор статті провела своє «дослідження» цього питання. До вашої уваги коментарі із соцмереж, як кажуть, без купюр.



![]()
![]()
Як показує судова практика, є факти накладання штрафів від ТЦК, але не можна сказати, що лише за відсутність сертифіката. У таких випадках, як правило, цілий «букет» порушень!
Водночас у судах ці штрафи оскаржують.
А кого штрафують? Керівника чи відповідальну особу?
Звернімось до судової практики.
Перша ситуація
11 вересня 2025 року Олександрівський районний суд м. Запоріжжя ухвалив рішення у справі №331/2715/25, яким повністю задовольнив позов начальниці відділу кадрів ПрАТ «Запорізький асфальтобетонний завод» до ТЦК та СП.
Кадровика оштрафували на 34 000 грн за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП, звинувативши у порушенні вимог Порядку №1487.
Підставою для складення протокола став акт перевірки, де ТЦК та СП зазначив такі порушення:
— відсутність підвищення кваліфікації у відповідальної за військовий облік особи;
— непроведення звіряння списків військовозобов’язаних за 2024 рік.
Проте позивачка довела, що підвищення кваліфікації вже розпочато.
У цій ситуації суд установив, що підвищення кваліфікації організовує підприємство, а не конкретний працівник (п. 12 Порядку №1487). Саме керівник своїм наказом повинен щороку до 1 жовтня визначати потребу в навчанні відповідальних осіб. А ще керівник, як представник роботодавця, повинен укладати договори із закладами освіти, які мають відповідну ліцензію.
Друга ситуація
29 липня 2025 року Центрально-міський районний суд м. Кривого Рогу ухвалив рішення у справі №216/962/25, яким задовольнив позов керівника ТОВ «СПЕЦСПЛАВ»
За результатами перевірки складено акт №39, в якому зазначено, що під час перевірки були виявлені такі порушення:
— пункту 13 Порядку — повідомлення про призначення керівника та особи, відповідальної за організацію та ведення військового обліку до ІНФОРМАЦІЯ_1, не відпрацьоване;
— заходи, зазначені в річному плані роботи з питань ведення військового обліку і бронювання, не відпрацьовуються;
— пункту 34 Порядку — журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку, звіряння облікових даних із даними районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів) не ведеться;
— пункту 40 Порядку — відомість оперативного обліку не зареєстрована в службі діловодства;
— відомість оперативного обліку відпрацьована з порушенням вимог додатку 12 Порядку (інформація неповна, неактуальна і недостовірна);
— пункту 40 Порядку — списки персонального військового обліку не зареєстровані в службі діловодства;
— списки персонального військового обліку відпрацьовані з порушенням вимог додатку 5 Порядку (інформація неповна, неактуальна і недостовірна);
— планувальних документів за минулі роки немає (облік не вівся);
— пункту 12 Порядку — посадова особа, яка відповідає за ведення військового обліку на підприємстві, не проходила підвищення кваліфікації;
— пункту 19 Порядку — немає правил військового обліку.
Як бачимо, маємо ціле розмаїття порушень.
Було складено протокол щодо керівника ТОВ «СПЕЦСПЛАВ», який допустив порушення ведення військового обліку на підприємстві. Підтверджено, що на підприємстві є посадова особа, яка відповідає за ведення військового обліку та яка не пройшла підвищення кваліфікації згідно з вимогами постанови КМУ.
Але суд у цій справі дотримувався іншої думки (ніж у попередній справі) щодо того, кого слід було оштрафувати. І встановив, що відповідальною особою за ведення військового обліку та бронювання у ТОВ «СПЕЦСПЛАВ» є посадова особа — інспектор з кадрів, що підтверджується інформацією, зазначеною у самому акті перевірки, повідомленням ТОВ «СПЕЦСПЛАВ» про призначення відповідальних за організацію та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Представник відповідача та свідок не заперечили цього.
Отже, у разі виявлення порушення військового обліку в ТОВ «СПЕЦСПЛАВ» суб’єктом правопорушення виступає саме посадова особа підприємства, яка є відповідальною за організацію ведення військового обліку.
Тобто стверджувати, що ТЦК зовсім не цікавляться сертифікатами, несправедливо, бо судова практика підтверджує, що все-таки під час перевірок такої інформації вимагають.
Проте на практиці не завжди зрозуміло, кого саме можуть оштрафувати: керівника чи працівника, який веде військовий облік. І йдеться поки що про рішення регіональних судів, тобто потрібне узагальнююче судове рішення.
Думка автора
Якщо на підприємстві військовий облік ведеться належним чином, але під час перевірки вас оштрафували тільки через відсутність сертифіката про підвищення кваліфікації, — не зволікайте і звертайтеся до суду. Такі дії контролюючих органів є неправомірними.
Адже вимога щодо обов’язкового підвищення кваліфікації раз на п’ять років з’явилася щойно 2023 року. Тому для осіб, які були призначені відповідальними за ведення військового обліку до 2023 року або у 2023 році, п’ятирічний строк минатиме у 2028 році.
Якщо ж особу призначено відповідальною щойно 2025 року, відлік цього строку починається з моменту призначення, тобто з 2025 року. Отже, такій особі потрібно буде пройти підвищення кваліфікації не пізніше 2030 року.
Водночас залишається відкритим і доволі проблемним питання: хто саме має оплачувати навчання: керівник підприємства чи відповідальна особа?
Якщо оплачує керівник, виникає ризик, адже сертифікати видаються на конкретну особу. Якщо ж така працівниця звільниться, керівникові доведеться призначати нову відповідальну особу і знову оплачувати навчання.
Питання залишається дискусійним і потребує врегулювання на рівні нормативних актів.
Висновки
1. Підвищення кваліфікації з питань військового обліку не є новою вимогою, але саме з 2023 року Порядок №1487 поклав обов’язок визначати потребу в підвищенні кваліфікації на роботодавців.
2. Проходити підвищення кваліфікації потрібно не рідше ніж раз на п’ять років, причому відлік п’ятирічного строку починається з моменту призначення особи відповідальною за ведення військового обліку. Якщо така особа вже має сертифікат, то наступне підвищення кваліфікації їй треба пройти через 5 років після останнього.
3. Відсутність сертифіката сама по собі не є підставою для штрафу, якщо облік ведеться належно, а порушення не призвело до фактичних недоліків у роботі. Роботодавець має визначити, хто наступного року має пройти підвищення кваліфікації. Чи несе він відповідальність за те, що працівник не пройшов підвищення кваліфікації, — питання спірне.
4. Питання, кого саме можуть оштрафувати за непроходження працівником підвищення кваліфікації: керівника чи працівника, — залишається спірним. У різних справах суди по-різному визначають суб’єкта відповідальності.
5. Фінансування підвищення кваліфікації не врегульоване належним чином. Формально обов’язок організації навчання покладено на підприємство, проте питання, за чий кошт оплачувати курси, досі є дискусійним і потребує уточнення у нормативних актах.
