• Посилання скопійовано

Що нового

Оновлено Державний реєстр РРО

! Госпсуб’єктам, які використовують РРО

ДПСУ внесла зміни до свого наказу від 21.12.2020 №744 «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій», а саме — затвердила у новій редакції Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій.

Оновлений Державний реєстр містить перелік РРО, які дозволені до первинної реєстрації, а також первинна реєстрація яких заборонена, в кількості 202 моделі. У попередньому реєстрі також було 202 моделі.

При цьомуновий Реєстр РРО містить 76 моделей РРО, які відповідають усім вимогам законодавства.

З нашим довідником «Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій» можна ознайомитися за посиланням.

Наказ ДПСУ від 15.10.2025 №1002
чинний з 15.10.2025


Реєстр великих платників податків на 2026 рік

! Великим платникам податків

ДПСУ затвердила Реєстр великих платників податків на 2026 рік із закріпленням за міжрегіональними управліннями ДПС по роботі з великими платниками податків. Щоправда, сам перелік ВПП не наведено.

Наказом доручено до 05.01.2026 керівникам головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків забезпечити зняття / взяття на облік платників податків у відповідних територіальних органах ДПС та інформування платників податків про зняття з обліку / взяття на облік.

Нагадаємо, що великий платник податків — це юридична особа або постійне представництво нерезидента на території України, у якої обсяг доходу від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали перевищує еквівалент 50 мільйонів євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку України за той самий період, або загальна сума податків, зборів, платежів, сплачених до Державного бюджету України, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, крім митних платежів, за такий самий період перевищує еквівалент 1,5 мільйона євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку України за той самий період.

Наказ ДПСУ від 17.10.2025 №1014
чинний з 17.10.2025


Затверджено новий порядок фінансування страхових виплат роботодавцям

! Роботодавцям

Пенсійний фонд затвердив Порядок фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням.

Цей Порядок визначає механізм та умови фінансування страхувальників для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною, допомоги по вагітності та пологах, допомоги на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві), допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, страхових виплат при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу, відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних із цим ритуальних послуг.

Постанова ПФУ від 19.08.2025 №28-1
набере чинності з дня її офіційного опублікування,
станом на 24.10.2025 не опублікована


Нові правила облаштування робочих місць для людей з інвалідністю

! Роботодавцям

Кабмін затвердив Порядок проведення перепланування, ремонтних робіт, дообладнання приміщень з метою приведення їх у стан, придатний для осіб з інвалідністю. Ним визначено механізм здійснення заходів із перепланування, ремонтних робіт, дообладнання приміщень (робочих місць) з метою приведення їх у стан, придатний для осіб з інвалідністю відповідно до їх індивідуальних потреб і вимог щодо безбар’єрності.

Проведення перепланування, ремонтних робіт, дообладнання приміщень (робочих місць) з метою приведення їх у стан, придатний для осіб з інвалідністю, здійснюється відповідно до будівельних норм ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення».

Для різних категорій осіб передбачено окремі рішення:

— для людей з порушеннями опорно-рухового апарату — облаштування пандусів, поручнів, безбар’єрних маршрутів, адаптованих санітарних приміщень та евакуаційних виходів;

— для людей із порушенням зору — нанесення тактильних смуг, використання шрифту Брайля, контрастного маркування, звукових сигналів і спеціальних програм;

— для людей із порушенням слуху — встановлення візуальних покажчиків, текстових інструкцій, індукційних петель, забезпечення перекладу жестовою мовою;

— для людей з ампутацією кінцівок — безбар’єрний доступ, поручні, важільні ручки

Постанова КМУ від 08.10.2025 №1308
набере чинності 01.01.2026


Типове положення про преміювання затверджуватиме НАДС

! Держпідприємствам

Уряд вніс зміни до постанов КМУ:

від 01.10.2014 №500 «Про затвердження Положення про Національне агентство України з питань державної служби»;

від 23.10.2023 №1109 «Про підготовку до запровадження умов оплати праці державних службовців на основі класифікації посад».

Передбачено, що Національне агентство України з питань державної служби (НАДС) відповідно до покладених на нього завдань:

— проводить зіставлення рівня оплати праці на типових посадах державної служби з рівнем оплати праці у приватному секторі в Україні;

затверджує типове положення про преміювання;

— розробляє та вносить в установленому порядку КМУ каталог типових посад державної служби і критерії віднесення до таких посад;

— погоджує результати класифікації посад державної служби у державному органі, крім державних органів, зазначених в абзаці третьому пункту 1 частини сьомої статті 51 Закону «Про державну службу»;

— затверджує методику проведення класифікації посад державної служби.

Закріплено, що НАДС з метою організації своєї діяльності забезпечує функціонування внутрішнього контролю та здійснює внутрішній аудит в апараті НАДС, його територіальних органах, на підприємствах, в установах і організаціях, що належать до сфери його управління, а Голова Національного агентства України з питань державної служби організовує внутрішній контроль і внутрішній аудит та забезпечує функціонування внутрішнього контролю та здійснення внутрішнього аудиту в апараті НАДС, його територіальних органах, на підприємствах, в установах і організаціях, що належать до сфери його управління.

Постанова КМУ від 08.10.2025 №1309
чинна з 21.10.2025


Форма заяви щодо держреєстрації юрособи — громадського формування зміниться

! Юрособам-громадським формуванням

Мін’юст виклав у новій редакції Форму 4 «Заява щодо державної реєстрації юридичної особи — громадського формування», затверджену наказом Міністерства юстиції України від 18.11.2016 №3268/5.

Зауважимо, що згідно з п. 8 Порядку проведення експериментального проекту щодо забезпечення можливості діяльності громадської організації на підставі модельного статуту, державна реєстрація громадської організації на підставі документів, поданих в електронній формі, здійснюється без участі державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» та Порядку надання електронних публічних послуг в автоматичному режимі, затвердженого постановою КМУ від 05.08.2022 р. №868.

Єдиний державний вебпортал електронних послуг забезпечує формування за алгоритмом, визначеним Мін’юстом, цифрового коду модельного статуту, на підставі якого діє громадська організація.

Наказ Мін’юсту від 09.10.2025 №2745/5
набере чинності 01.11.2025


Спрощено доступ до спортивних споруд

! Спортивним організаціям

Закон №4594-IX передбачає можливість надання державних та комунальних спортивних споруд у погодинне користування без складних процедур оренди.

Нововведення спрямоване на те, щоб зробити спортивну інфраструктуру більш доступною для громадян. Відтепер школи, спортивні секції, клуби та окремі громадяни зможуть швидше і простіше отримати доступ до спортивних залів, стадіонів чи басейнів для проведення тренувань або занять.

Важливо, що спрощений механізм застосовуватиметься лише до тих об’єктів, які внесені до Електронного реєстру спортивних споруд. Це дозволить забезпечити прозорість процесу, зменшити бюрократичні перепони та підвищити ефективність використання спортивних об’єктів.

Раніше будь-яке платне використання спортивних споруд трактувалося як оренда, що вимагало складних та тривалих процедур. Тепер платні послуги — це окремий, спрощений механізм. До них належать:

— проведення спортивних, фізкультурно-оздоровчих, культурно-масових заходів;

— надання приміщень для тренувань, змагань.

Закон від 03.09.2025 №4594-IX
набере чинності 17.01.2026


Оновлено підстави для застосування графіків аварійних відключень електроенергії

! Усім

Міненерго затвердило зміни до Інструкції про складання і застосування графіків обмеження та аварійного відключення споживачів, а також протиаварійних систем зниження електроспоживання.

Відповідно до змін графіки аварійного відключення споживачів електричної енергії застосовуються у разі:

— несподіваного виникнення аварійного дефіциту потужності та зниження частоти електричного струму нижче рівня 49,6 Гц у режимі відокремленої роботи ОЕС України з енергооб’єднанням Європейської мережі операторів систем передачі (далі — ENTSO-E);

— порушення узгодженого графіка перетоків електроенергії з ENTSO-E;

— порушення режимів граничних перетоків або недопустимого перевантаження устаткування, зниження рівня напруги в контрольних точках;

— необхідності запобігання порушенням граничнодопустимих режимів роботи гідроелектростанцій та водосховищ України;

— якщо не вистачає часу для введення графіків обмеження споживання електричної потужності або введені обмеження є недостатньо ефективними;

— недотримання споживачами встановлених обсягів графіків обмеження споживання електричної потужності;

— аварійних ситуацій з перевантаження мережевого устаткування операторів систем розподілу, зниження рівнів напруги в мережах операторів систем розподілу.

Наказ Міненерго від 13.09.2025 №366
чинний з 21.10.2025


Скорочено строки реєстрації авторського права та оновлено правила подання заявок

! Авторам, правовласникам

Мінекономіки затвердило зміни до Порядку державної реєстрації авторського права і договорів, які стосуються майнових прав на твір.

Зокрема, скорочено максимальний строк розгляду УКРНОІВІ заявки на державну реєстрацію права автора на твір та заявки на державну реєстрацію договору, що стосується права автора на твір, — з 2 місяців до 30 календарних днів з дати надходження заявки або документів.

Крім того, запроваджено нову підставу для прийняття УКРНОІВІ рішення про відмову в державній реєстрації авторського права на твір і рішення про відмову в державній реєстрації договору, що стосується майнових прав на твір. Звучить вона так: заявка містить інформацію, яка заборонена відповідно до Законів «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну».

Наказ Мінекономіки від 27.08.2025 №337
набере чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 24.10.2025 не опублікований


Затверджено порядок отримання Агентством ПлейСіті інформації про азартні ігри та рекламу

! Операторам азартних ігор і рекламодавцям

Мінцифри затвердило Порядок отримання Державним агентством України ПлейСіті інформації та документів, що стосуються діяльності з організації та проведення азартних ігор та/або реклами азартних ігор.

Цей Порядок визначає механізм отримання Агентством ПлейСіті інформації, документів, пояснень та інших матеріалів, що стосуються діяльності з організації та проведення азартних ігор, у тому числі, необхідних для розгляду звернень фізичних та юридичних осіб, а також документів, пояснень, відео— та аудіозаписів, іншої інформації, що стосуються виявлених порушень чи повідомлень про них, які необхідні для здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства про рекламу.

Агентство ПлейСіті звертається до надавача інформації та документів з письмовим запитом/вимогою про отримання інформації та документів щодо:

— встановлення достовірності відомостей у документах, поданих організатором азартних ігор для отримання ліцензії;

— встановлення достовірності даних, зазначених у звітності (у тому числі фінансовій звітності, консолідованій фінансовій звітності організатора азартних ігор, звіті організатора азартних ігор та звіті про вжиті заходи для запобігання виникненню та боротьби з ігровою залежністю), поданій організатором азартних ігор;

— розгляду звернень або повідомлень про порушення організатором азартних ігор у сфері організації та проведення азартних ігор, що надходять до Агентства ПлейСіті;

— факту порушення вимог законодавства про рекламу, виявленого Агентством ПлейСіті;

— розгляду повідомлень про порушення вимог законодавства про рекламу;

— інших питань, пов’язаних із виконанням Агентством ПлейСіті повноважень відповідно до закону, вирішення яких потребує отримання інформації та документів.

Надавачами інформації та документів є організатори азартних ігор, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами.

Надати запитувані інформацію та документи у визначеному обсязі слід у строк не більше 5 робочих днів з дня надходження відповідного запиту/вимоги.

Наказ Мінцифри від 23.09.2025 №159
набере чинності з дня офіційного опублікування.
Станом на 24.10.2025 не опублікований


Уряд розширив відкритість даних про діяльність держпідприємств

! Держпідприємствам

Кабмін оновив Порядок оприлюднення інформації про діяльність державних унітарних підприємств та господарських товариств.

Документ стосується підприємств, у статутному капіталі яких держава володіє більш ніж 50% акцій (часток), а також товариств, де 50% і більше акцій належать компаніям, що на 100% є державними.

Згідно з постановою, буде чітко визначено періодичність і строки оприлюднення інформації про діяльність таких підприємств.

Підприємства будуть зобов’язані публікувати на власному сайті або на сайті суб’єкта управління такі відомості:

— перелік спеціальних обов’язків, покладених на підприємство, із зазначенням їх мети, правових підстав і пов’язаних бюджетних відрахувань;

— внутрішні положення, які регулюють роботу органів управління, системи внутрішнього контролю, управління ризиками, аудиту, антикорупційної діяльності та механізми повідомлень про порушення;

— звіти про управління;

— щорічні звіти про досягнення цілей діяльності.

До переліку підприємств, які не підпадають під ці вимоги, не увійдуть оператори об’єктів критичної інфраструктури, підприємства оборонно-промислового комплексу та ті, що належать до сфери управління Міноборони. Повний список таких винятків буде сформовано відповідними органами влади та подано на розгляд Уряду.

Постанова КМУ від 10.10.2025 №1299
чинна з 14.10.2025


Оновлено правила закупівель для об’єктів критичної інфраструктури

! Замовникам закупівель

Кабмін вніс зміну до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 №1178.

Доповнено переліквипадків, коли придбання замовниками товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу.

До нього включеноздійснення закупівлі товарів, робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів:

— критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури;

— сектору систем життєзабезпечення критичної інфраструктури в рамках реалізації експериментального проєкту відповідно до постанови КМУ від 07.02.2025 р. №142 за договорами про закупівлю, які укладаються до 1 березня 2026 року.

Постанова КМУ від 18.10.2025 №1314
чинна з 21.10.2025 та діє до 01.03.2026

Автор: Волос Наталія

До змісту номеру