• Посилання скопійовано

Аптечка на роботі: те, що має бути на кожному підприємстві!

Питання аптечки — це не лише про здоров’я, а й про податки, облік та відповідальність. Закон чітко вимагає її наявності, а податкове законодавство дозволяє враховувати витрати на її придбання.

Як бути в ситуації, якщо працівник поранився на роботі? Або йому стало зле? Звісно, від усіх проблем зі здоров’ям роботодавець не допоможе і в найважчих випадках доведеться терміново звернутися до лікаря. Але на робочому місці, які обладнує роботодавець, аптечка має бути.

Що каже закон

1. Роботодавець повинен створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці (ст. 13 Закону України від 14.10.1992 №2694-XII «Про охорону праці»).

2. Безпосередній керівник робіт чи інша уповноважена особа підприємства (установи, організації) зобов’язані:

терміново організувати надання першої домедичної допомоги потерпілому та забезпечити за потреби його доправлення до закладу охорони здоров’я;

негайно повідомити роботодавця про те, що сталося (п. 5 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 17.04.2019 №337).

3. Засоби, необхідні для надання першої допомоги, мають бути у всіх тих місцях, де цього вимагають умови праці (п. 4.5 розділу IV Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників, затверджених наказом МНС від 25.01.2012 №67).

Таким чином, аптечка — це те, що має бути для того, щоб швидко допомогти в разі нещасного випадку на роботі.

А якщо умови праці передбачають наявність шкідливих факторів, яких уникнути не можна, — вони просто є, то тут маємо пряму норму щодо наявності аптечок:

1) у виробничих цехах — п. 42 Інструкції з санітарного утримання приміщень та обладнання виробничих підприємств, затвердженої Головним санітарно-епідеміологічним управлінням МОЗ СРСР від 31.12.1966 №658-66 (досі чинна!).

2) на нафтохімічні підприємствах — п. 34 Правила охорони праці для нафтохімічних підприємств, затверджені наказом Держгірпромнагляду від 03.07.2008 №156 тощо.

Проте, що має містити аптечка на робочому місці, загального чіткого переліку немає!

Що має бути в аптечці водія?

В аптеці нам зазвичай пропонують аптечку для водіїв.

Її зміст визначено ДСТУ 3961-2000 «Аптечка медична автомобільна».

Стандарт поділяє аптечки на два типи:

— тип АМА-1 — для легкових автомобілів та транспорту місткістю до 9 осіб (тобто більшість приватних авто);

— тип АМА-2 — для транспорту, що перевозить 9 і більше осіб (автобуси, мікроавтобуси тощо).

АМА-1, своєю чергою, поділяється на дві частини: набір №1 (засоби для зупинення кровотечі) та набір №2 (засоби для інших невідкладних станів).

Докладніше про це читайте за посиланням.

Якою має бути аптечка для військових?

Склад такої аптечки визначає Перелік, затверджений наказом Міноборони України від 24.07.2024 №506.

Що має містити аптечка у звичайному офісі?

А ось на цей випадок жодних стандартів немає.

По суті, аптечка медична — це футляр, що містить набір лікарських препаратів та виробів медичного призначення для надання першої медичної допомоги. Але від яких саме випадків купувати ліки та які саме, тут кожен роботодавець вирішує самостійно.

Як зазначив ще ФСС НВ у листі від 16.08.2005 №261-05-3:

«Перелік необхідних лікарських засобів, якими повинні комплектуватися медичні аптечки, визначається характером шкідливих і небезпечних виробничих чинників, які можуть виникнути на робочому місці».

Була й така порада від Фонду: «Всі питання щодо аптечки можна врегулювати в колективному договорі, а за його відсутності — в наказі» (лист від 31.08.2010 №823-06-2).

Найпростіший шлях для офісу — подивитися на перелік ліків та лікарських засобів, що їх містить аптечка водія (наведений вище), і за потреби додати до неї ті ліки і засоби, яких у переліку немає, а для ваших працівників вони є необхідними.

У будь-якому разі, позаяк для офісу чіткого переліку немає, то набір в аптечці може бути як дуже різноманітний, так і мінімальний. Головне, щоб допомагав.

Зразок Наказу про призначення відповідальної особи за формування аптечки домедичної допомоги (Завантажити)

Облік аптечки та лікарських препаратів

Створити аптечку можна у два способи: або придбати вже готову, або купити футляр і лікарські засоби для неї окремо. Тож і облік можна вести як разом, так і окремо.

Якщо придбали готову аптечку

Якщо очікуваний строк корисного використання аптечки понад рік (п. 4 НП(С)БО 7), то залежно від того, який вартісний ліміт підприємство зафіксує в наказі про облікову політику (п. 5.2 НП(С)БО 7), аптечку в обліку буде ідентифіковано як ОЗ (субрахунок 109) чи МНМА (субрахунок 112).

Аптечку як ОЗ амортизують здебільшого за прямолінійним методом.

Аптечку як МНМА амортизують, застосувавши такі методи амортизації, як «100%», або ж за потреби «50%/50%» (п. 27 НП(С)БО 7).

Якщо вирішили збирати аптечку самостійно

Тоді придбавається окремо футляр для аптечки та лікарські засоби для неї.

Футляр використовуватиметься понад рік, тож залежно від вартісного критерію його можна обліковувати або як ОЗ, або як МНМА.

А от лікарські засоби, незалежно від вартості та строків зберігання, обліковуватимуть як запаси на субрахунку 209. Списувати їх на витрати можна залежно від обраного підприємством методу. П(С)БО 1 вимагає списання активів на той момент, коли вони втратили ознаки активу. Проте, наскільки прискіпливо стежити за обігом лікарських засобів на підприємстві, кожен роботодавець вирішує самостійно.

Є два варіанти:

1) списати вартість придбаних ліків на витрати одразу під час передачі їх в аптечку. Це передбачено для того випадку, коли підприємство точно знає, що не отримає від цих ліків іншого доходу, не збирається їх перепродавати тощо;

2) списувати вартість придбаних ліків уже після їх використання або закінчення терміну придатності.

Приклад. Підприємство придбало 10 футлярів аптечок загальною вартістю 5 350 грн (у т. ч. ПДВ — 350 грн) і всі їх передало на робочі місця. Окремо придбало в аптеці, що не є платником ПДВ, лікарські препарати для укомплектування аптечки вартістю 8 000 грн.

Таблиця

Придбання аптечок та лікарських засобів

Зміст господарської операції Д-т К-т Сума, грн
Отримано аптечки від постачальника 153 631 5 000,00
Відображено податковий кредит з ПДВ 641 631 350,00
Перераховано оплату за аптечки постачальникові 631 311 1 000,00
Отримано лікарські препарати 209 631 8 000,00
Перераховано оплату за лікарські препарати постачальникові 631 311 8 000,00
Аптечки передано в експлуатацію 112 153 13 000,00
Під час передачі аптечок в експлуатацію нараховано амортизацію 92 (91, 93, 949) 132 13 000,00
Списано вартість ліків після формування аптечок 92 (91, 93, 949) 209 8 000,00

Ключові питання щодо податків

Чи потрібно визначати податкові різниці? Так, якщо аптечка обліковується як ОЗ. Але здебільшого аптечки обліковують як МНМА, тому різниці, які визначаються згідно зі ст. 138 ПКУ, не застосовують.

Як обліковується ПДВ? Підприємство має право на податковий кредит на підставі зареєстрованої податкової накладної, якщо продавець є платником ПДВ. Ставка ПДВ залежить від типу товару: 7% — на лікарські засоби, які відповідають вимогам пп. «в» п. 193.1 ПКУ, 20% — на решту.

Зверніть увагу: якщо аптечка придбавається для підрозділу, який здійснює виключно звільнені від ПДВ операції, або операції, які не є об’єктом оподаткування, або для невиробничого підрозділу, то треба буде нарахувати ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ.

А як щодо ПДФО та військового збору? Ці податки не утримуються, бо аптечка на підприємстві придбавається не за добровільним рішенням роботодавця (не є додатковим благом), а через вимогу закону (гарантована законодавством з охорони праці).

Чи нараховується ЄСВ? Ні. Вартість аптечки не є частиною фонду оплати праці, тому ЄСВ не нараховується (Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстатом від 13.01.2004 №5).

Висновки

1. Аптечка на робочому місці — обов’язкова вимога законодавства, незалежно від умов праці. Забезпечення засобів для домедичної допомоги — прямий обов’язок роботодавця.

2. Вартість аптечки не оподатковується ПДФО, ЄСВ і може бути врахована у податковому обліку без податкових різниць.

3. Комплектування аптечки має відповідати умовам праці, і, якщо його не визначено законодавством, може бути врегульовано в колективному договорі або наказі керівника підприємства.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру