Перевірки військового обліку — право ТЦК
Порядок ведення військового обліку на підприємствах затверджено постановою КМУ від 30.12.2022 №1487.
Власне, перевіряти стан військового обліку можуть не лише ТЦК (див. таблицю 1).
Таблиця 1
Хто має право перевіряти стан військового обліку?
Хто перевіряє | Кого перевіряють |
Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації | Підприємства, установи й організації, які перебувають у сфері їх управління, підпорядковуються їм, контролюються ними або функції з управління якими вони здійснюють |
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська міська держадміністрації у взаємодії з обласними, Київським міським ТЦК | Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи й організації, що перебувають на території адміністративно-територіальної одиниці |
Районні держадміністрації, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських рад у взаємодії з районними (міськими) ТЦК | Органи місцевого самоврядування, підприємства, установи й організації, що перебувають на території адміністративно-територіальної одиниці |
Генеральний штаб Збройних Сил | Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи й організації, що провадять діяльність на території України (крім СБУ, розвідувальних органів) |
Командування Сухопутних військ Збройних Сил | Оперативні командування, обласні, районні (міські) ТЦК |
Оперативні командування | Державні органи, підприємства, установи й організації, що перебувають у межах зони відповідальності відповідно до військово-адміністративного поділу території України (крім СБУ, розвідувальних органів) |
Обласні, Київський міський ТЦК | Районні (міські) ТЦК — самостійно Державні органи, органи місцевого самоврядування, районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, підприємства, установи й організації, що перебувають на території адміністративно-територіальної одиниці (крім СБУ, розвідувальних органів) — у взаємодії з обласною, Київською міською держадміністрацією |
Районні (міські) ТЦК | Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи й організації (крім СБУ та розвідувальних органів) |
Як бачимо, перевіряти стан військового обліку має право не тільки ТЦК, і вони самі можуть бути предметом перевірки. І це зрозуміло, адже в ТЦК теж працюють військовозобов’язані особи.
Проте зараз нас цікавлять саме перевірки від ТЦК на підприємствах.
Самостійно проводити перевірку на підприємстві можуть саме районі (міські) ТЦК. Що ж до обласних, то вони можуть лише приєднатися до перевірки, яку проводить обласна адміністрація. У Києві те саме: на самостійну перевірку прийдуть ТЦК із вашого району в цьому місці, а місцевий ТЦК прийде лише разом із перевіркою від КМДА.
Як часто може приходити перевірка стану військового обліку?
Перевірки стану військового обліку можуть бути планові та позапланові.
Відмінність між ними у тому, що позапланові проводять без попередження і поза будь-яким планом-графіком.
Планові перевірки проводять за затвердженим графіком і про конкретний початок перевірки роботодавця мають попередити за 10 днів.
Позаяк ми говоримо зараз саме про ТЦК, то зазначимо в таблиці 2 строки, які стосуються саме їх. Зрозуміло, що йдеться про планові перевірки, адже нормативно можна встановити періодичність тільки таких перевірок.
Таблиця 2
З якою періодичністю проводяться планові перевірки від ТЦК?
Рівень ТЦК | Частота проведення планових перевірок |
Районні (міські) ТЦК | Перевірки критично важливих підприємств, на яких є заброньовані працівники, — щороку; Перевірки державних органів, місцевих органів самоврядування — щороку; Решта роботодавців-юросіб — один раз на чотири роки |
Обласні, Київський міський ТЦК | Перевірки районних (міських) ТЦК — щороку, не менш як у 30 відсотках; Перевірки в державних органах, органах місцевого самоврядування, районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністраціях, на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають на території адміністративно-територіальної одиниці (крім СБУ, розвідувальних органів), — щороку |
На 2025 рік плани вже затверджено — ви можете переглянути їх у нашій статті за посиланням.
Який період може перевірити ТЦК?
У Порядку №1487, на жаль, цього не визначено. Тож період визначатиме орган, який призначить перевірку, у наказі.
Проте цей Порядок набрав чинності з 05.01.2023, тому, на нашу думку, перший рік, за який ТЦК перевірятимуть, — це 2023 рік. А далі вже залежатиме від того, за який період проводилася попередня планова перевірка.
Який розмір адмінштрафу?
Якщо ТЦК виявлять порушення, на керівників юросіб чекатиме адмінштраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП).
І з 19 травня 2024 року в особливий період розмір такого адмінштрафу для посадових осіб підприємств вже становить від 2 000 до 3 500 н. м. д. г. (від 34 000 до 59 500 грн).
Протягом якого періоду можуть накласти адмінштраф?
Це теж важливо, адже, можливо, ТЦК орієнтуватимуться в тому, який період перевіряти, саме на можливість застосування адмінштрафу за виявлені порушення.
Тут потрібно керуватися статтею 8 КУпАП: особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.
Треба розділяти вчинене правопорушення і триваюче правопорушення.
Наприклад, відсутність військового обліку, який треба було почати вести роки тому, — це триваюче правопорушення. Бо воно почалося давно і триває досі.
За порушення правил ведення військового обліку, які були самостійно виправлені до виявлення порушення ТЦК, адмінштрафу не буде.
Якщо правопорушення не було усунено, але сталося воно до останніх змін до ст. 38 КУпАП, діятимуть старі правила. А вони встановлювали строк давності для порушень: не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніш як через два місяці з дня його виявлення. При цьому розглядати справи про такі порушення мали керівники ТЦК (ст. 235 КУпАП), без звернення до суду.
А тепер у ст. 38 КУпАП (у редакції, чинній з 19.05.2024) сказано, що адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених ст. 210-1 КУпАП, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Що перевіряють під час перевірок стану військового обліку?
Перелік питань, які мають бути розглянуті під час таких перевірок, наведено у додатку 31 до Порядку 1487.
Якщо ми говоримо про перевірку підприємств, то будьте готові відповісти на такі запитання:
1. Чи є у вас підрозділ (відділ) або посадова особа, в обов’язки яких входить ведення військового обліку?
При цьому перевірять положення про структурний підрозділ, інструкцію посадової особи, наказ керівника підприємства, установи й організації про призначення посадових осіб, відповідальних за ведення військового обліку, штатний розпис тощо. А також сам стан методологічного та методичного забезпечення заходів військового обліку. Тобто наскільки якісно ведуть, чи достатньо для цього знань у фахівців.
2. Як ви забезпечуєте оповіщення та прибуття призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідних ТЦК, органів СБУ, підрозділів розвідувальних органів?
При цьому перевірять алгоритм ваших дій у разі отримання повістки (виклику) на працівника: як ви її передаєте працівникові і чи надаєте йому вільний час на відвідування органу, який його викликав.
3. Чи ведете ви персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів? Чи звіряєте облікові дані з даними ТЦК (органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів)?
При цьому перевірять увесь алгоритм, від прийнятих на роботу до звільнення, стан дотримання встановлених строків повідомлення ТЦК, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про прийняття на роботу та звільнення. А також — наявність та стан виконання відповідного графіка звіряння.
4. Чи ведеться у вас (і наскільки якісно) журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку (його форма затверджена додатком 30 до Порядку №1487?
5. Які взагалі документи з військового обліку ви ведете і скільки їх зберігаєте?
6. Чи затверджено у вас Правила військового обліку на вашому підприємстві?
При цьому перевірять стан доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів Правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу. Та організацію здійснення контролю за виконанням Правил військового обліку та проведення відповідної роз’яснювальної роботи.
7. Чи бронюєте ви працівників? І якщо так, то чи робите це правильно, відповідно до норм чинного законодавства?
При цьому перевірятимуть:
— обґрунтованість бронювання військовозобов’язаних, а також обсягів такого бронювання;
— наявність переліків посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню;
— оформлення документів з питань бронювання;
— порядок зберігання та видачі (анулювання) посвідчень про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації;
— наявність звітної документації з питань бронювання військовозобов’язаних тощо.
8. Чи були виявлені якісь недоліки під час попередніх перевірок стану військового обліку? І якщо так, то що ви зробили для їх усунення?
Про те, як підготуватися до таких перевірок, читайте за посиланням.
А ще ми радимо прочитати наші свіжі статті щодо ведення військового обліку на підприємствах:
- Військовий облік: призначення відповідальної особи та встановлення доплат
- УВАГА! Зʼявився новий профстандарт – «Інспектор з військового обліку»
- Документальне оформлення мобілізації та демобілізації працівника
- Військовий облік неповнолітніх працівників: поради роботодавцям
- Ведення військового обліку на підприємствах: перелік документів та нові строки їх зберігання
- Не забудьте сформувати список персонального військового обліку на 2025 рік!
- Про зміну облікових даних у березні потрібно повідомити ТЦК та СП (додаток 4) до 4 квітня
- Звіряння даних списків персонального обліку з ТЦК: шукаємо себе у графіках на 2025 рік (оновлено)