Четвертого квітня 2025 року оприлюднено проєкт постанови ПФУ «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням».
Докладний аналіз нового порядку ми наведемо в окремій аналітичній статті, після набрання ним чинності. А зараз коротко розповімо про його проєкт, щоб наші читачі знали, чого від нього очікувати!
У цьому проєкті врегульовується питання щодо двох основних документів для страхувальників, які отримують кошти від ПФУ за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, а саме:
1. Заява-розрахунок (Додаток 1);
2. Повідомлення про виплату страхових коштів застрахованим особам (додаток 2).
Відразу заспокоїмо читачів: форми заяви-розрахунку та повідомлення радикальних змін не зазнали.
Але планується замість додатка до заяви під назвою «Матеріальне забезпечення» зробити два додатки:
1. Допомога по тимчасовій непрацездатності;
2. Допомога по вагітності та пологах.
А в графі 5 повідомлення замість згадки про номер страхового свідоцтва буде зазначено реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України.
Заява-розрахунок
Заява-розрахунок — це підстава для фінансування ПФУ, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами. Унаочнимо у таблиці 1 способи подання заяви-розрахунку.
Таблиця 1
Способи подання заяви-розрахунку
1 | Паперова з додаванням на електронному носії копії файлу у форматі EXCEL додатка 1 (заява-розрахунок): | Особисте звернення до ПФУ |
Надсилання рекомендованим листом з описом вкладення | ||
2 | Електронна форма | Через портал ПФУ |
Через портал «Дія» |
Інформація в поданій заяві-розрахунку перевірятиметься за допомогою електронної взаємодії з державними електронними інформаційними ресурсами. Якщо відомостей, зазначених у заяві-розрахунку, немає в електронних інформаційних ресурсах, до заяви-розрахунку треба буде подати додаткові документи, які підтверджують ці відомості.
А саме: скановані копії чи фотокопії документів, що підтверджують:
1) страховий випадок та його обставини;
2) особливий статус застрахованої особи;
3) інші обставини, що впливають на умови і тривалість здійснення страхових виплат.
При цьому в проєкті змін містяться вимоги до сканованих копій:
1) кольоровий формат з оригіналів документів;
2) наявність усіх сторінок та полів;
3) дані про серію та номер бланків документів;
4) придатність для сприйняття їх змісту;
5) Рекомендована роздільна здатність при скануванні — 300dpi;
6) Формат — jpg або pdf;
7) Розмір кожного файлу не більше ніж 1 МБ.
Статуси заяви-розрахунку
У проєкті Порядку передбачено декілька статусів заяви-розрахунку:
— «Залишено без руху»;
— «Прийнято»;
— «Відмовлено»;
— «Оплачено».
Статус «Залишено без розгляду».
Після того як до територіального органу ПФУ надійшла заява-розрахунок, а також додаткові прикріплені документи, їх ретельно перевіряють.
Виявивши помилки або недостовірні відомості, ПФУ таку заяву залишає без руху і повідомляє про це страхувальника.
В особистому кабінеті така заява-розрахунок набуває статусу «Залишено без руху», а у повідомленні, надісланому страхувальникові, зазначаються:
1) виявлені недоліки;
2) спосіб та строк усунення недоліків;
3) порядок та строк оскарження рішення про залишення заяви-розрахунку без руху.
Якщо страхувальник згоден із зауваженнями, він створює нову заяву-розрахунок і подає її наново.
Актуальною вважається заява-розрахунок зі статусом «Прийнято».
Статус «Прийнято».
Якщо заява-розрахунок набула статусу «Прийнято», ПФУ має здійснити фінансування страхувальників протягом трьох робочих днів.
Тобто статус «Прийнято» означає, що за страховим випадком чи випадками, зазначеними в заяві-розрахунку, буде здійснено фінансування.
Статус «Відмовлено».
ПФУ може відмовити у фінансуванні страхувальника у таких випадках:
1) відмова або перешкоджання страхувальником проведенню перевірок;
2) виявлення фактів подання страхувальником недостовірних відомостей;
3) порушення порядку використання страхових коштів.
Рішення про відмову надсилається страхувальникові рекомендованим листом із повідомленням про вручення або в електронній формі — засобами інтегрованої комплексної інформаційної системи ПФУ. В особистому кабінеті страхувальника на порталі ПФУ всі заяви-розрахунки набувають статусу «Відмовлено», а підстави відмови зазначаються у квитанції контролю заяви-розрахунку.
Рішення про відмову у фінансуванні страхувальника може бути оскаржено в адміністративному порядку відповідно до Закону про адміністративну процедуру або ж до суду.
Поновлюється фінансування на підставі наказу керівника ПФУ за умови усунення обставин, що спричинили відмову у фінансуванні.
Статус «Оплачено».
Після отримання виплат, не пізніше тридцяти календарних днів з дати зарахування страхових коштів на окремий рахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено», страхувальник має подати повідомлення про виплату страхових коштів.
Повідомлення про виплату страхових коштів
Тобто так, як і раніше, треба чимшвидше подати повідомлення про виплату страхових коштів до ПФУ в один із допустимих способів (див. таблицю 2).
Таблиця 2
Способи подання повідомлення про виплату страхових коштів
1 | Паперова форма з додаванням на електронному носії копії файлу у форматі EXCEL додатку 1 (Заява — розрахунок): | Особисте звернення до ПФУ |
Надсилання поштовим відправленням | ||
2 | Електронна форма | Через портал ПФУ із застосуванням КЕП |
Засобами порталу «Дія» |
Неподання страхувальником повідомлення протягом трьох місяців з дати зарахування страхових коштів на окремий рахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено» є підставою для проведення ПФУ позапланової перевірки використання страхувальником страхових коштів. Унаочнимо для зручності у таблиці 3 хронологію обробки заяви-розрахунку та подання повідомлення.
Таблиця 3
Ключові строки роботи з заявою-розрахунком та повідомленням
Події | Строк | |
1 | Подання заяви-розрахунку до ПФУ | Не пізніше 5 робочих днів з дати ухвалення страхувальником рішення про призначення страхової виплати |
2 | Фінансування страхувальника | Протягом 3 робочих днів після надходження заяви-розрахунку зі статусом «Прийнято» |
3 | Рішення про відмову у фінансуванні страхувальника | Протягом 3 робочих днів після настання/виявлення порушень, учинених страхувальником |
4 | Надсилання повідомлення про виплату страхових коштів | Не пізніше 30 календарних днів з дати зарахування страхових коштів на окремий рахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено» |
Виявлення помилок при нарахування страхових коштів та повернення їх до ПФУ
Якщо сума отриманих страхувальником від ПФУ страхових коштів перевищує фактичні витрати для надання страхових виплат, невикористані кошти повертаються на рахунок ПФУ протягом трьох робочих днів.
Якщо страхувальник виявив помилки при нарахуванні страхових виплат, він повертає надміру перераховані та/або виплачені кошти на рахунок ПФУ й одночасно надсилає до ПФУ обґрунтоване письмове пояснення щодо причини повернення страхових коштів.