• Посилання скопійовано

Мотиваційний бонус від нерезидента: ПДВ

Підприємство — платник ПДВ на підставі договорів отримує за актом з надання маркетингових послуг від українських підприємств інформацію про продажі брендових товарів. Надалі зібрану інформацію передає нерезидентові за окремим договором із ним. В оплату за зібрану інформацію нерезидент перераховує підприємству бонус в євро. З цих коштів підприємство частину залишає собі, а іншу частину в гривнях сплачує українським постачальникам. Що з ПДВ?

Отримання послуг від українських підприємств

На наш погляд, у наведеній ситуації підприємство отримало маркетингові послуги від українських підприємств. А тому українські підприємства мають у загальному порядку, за правилом першої події за п. 187.1 ПКУ, нарахувати ПДВ за ставкою 20%, скласти ПН, зареєструвати в ЄРПН. На підставі такої ПН підприємство — отримувач послуг має право відобразити ПК.

Надання послуг нерезиденту

Далі підприємство переадресовує послуги нерезидентові (експортує послуги). ПДВ у разі експорту послуг нараховується, якщо місце постачання послуг розташоване на митній території України.

Отже, маркетингові послуги (маркетинг) — це послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача у межах господарської діяльності такого платника податків (пп. 14.1.108 ПКУ). До маркетингових послуг належать, зокрема, послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).

ДПС у ЗІР (підкатегорія 101.04) каже, що місцем постачання послуг відповідно до п. 186.4 ПКУ є місце реєстрації постачальника, крім операцій, зазначених у п. 186.2, 186.3 і 186.3-1 ПКУ. Далі ДПС висновує, що операції з постачання платником ПДВ маркетингових послуг є об’єктом оподаткування ПДВ незалежно від того, кому вони надаються: резидентові чи нерезидентові.

Таким чином, операції з надання таких послуг у загальному порядку оподатковуються ПДВ.

Тобто дату виникнення ПЗ з ПДВ визначають за правилом першої події, згідно з п. 187.1 ПКУ. На цю дату складають ПН і реєструють в ЄРПН.

Позаяк ПН складають у гривнях, а послуги надають і оплату отримують в євро, то для відображення в обліку, складання ПДВ використовують офіційний курс НБУ на таку дату першої події.

Щодо бухгалтерського обліку продажу євро

Це група окремих господарських операцій, які не пов’язані з наданням/отриманням послуг, а тому не впливають на оподаткування ПДВ (див. табл.).

Таблиця

Бухоблік продажу іноземної валюти

Господарська операція Д-т К-т
Перераховано іноземну валюту для продажу 334 312
Відображено курсову різницю на дату перерахування 312
(945)
714
(312)
Отримано кошти в гривнях від продажу 311 334
Оплата послуг банку 92 334
Відображено витрати (доходи) від продажу іноземної валюти 942
(334)
334
(711)

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру