Наразі розд. ІІІ ПКУ не передбачено податкових різниць, пов’язаних із витратами на ПММ. Тому ці витрати впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток за правилами бухгалтерського обліку.
Правилами бухгалтерського обліку (як НП(С)БО, так і міжнародними стандартами) не передбачено нормування витрат пального. Проте донедавна у багатьох випадках податківці під час перевірок вимагали від підприємств для підтвердження списаного на витрати пального розрахунки нормативних витрат автотранспорту відповідно до Норм №43. У разі невідповідності або відсутності цих норм податківці говорили про безпідставне включення до витрат виробництва та, відповідно, заниження податку на прибуток і ПДВ.
Зверніть увагу! Мінінфраструктури наказом від 02.11.2023 №1011 вирішило скасувати Норми №43. Наказ №1011 набрав чинності з 2 листопада 2023 року, тобто з дати його створення. При цьому нових норм витрат пального та мастильних матеріалів Мінінфраструктури не затвердило!
Які наслідки для підприємств? З 2 листопада інших загальнодержавних норм витрат немає, а тому підприємства мають свободу вибору, що вважати за норму.
Багато хто про скасування Наказу №43 дізнався лише щойно і користався його нечинними нормами протягом листопада. Чи правомірно це?
На нашу думку, так. Хоча для повної впевненості ми б порадили зафіксувати це наказом по підприємству (датованим 2 листопада).
Але й до скасування було чотири варіанти встановлення норм списання пального:
- використовувати Норми №43 — традиційний варіант;
- замовити розрахунок норми у ДержавтотрансНДIпроєкті;
- самостійно розрахувати і затвердити норми;
- встановити на автомобіль GPS-трекер із контролем витрат пального.
Податківці звикли вважати Норми №43 обов’язковими, але суди з цим не погоджувалися, була судова практика на користь платників податків.
Тепер можна не користуватися нормами з Наказу №43, а розробити норми витрат самостійно і не думати про наслідки під час перевірок ДПС.
Ми багато писали про це раніше. Наприклад:
Розроблення норм списання пального
Немає норм витрат палива в Нормах №43: як затвердити?
Судова практика щодо документального підтвердження списання ПММ
Чи можна самостійно розрахувати норми споживання палива
Підставою для бухгалтерського обліку витрат, зокрема списання ПММ, є первинні документи, які фіксують відповідні факти таких витрат. Ці документи мають бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо, то безпосередньо після її закінчення. Нині суб’єкти господарювання можуть використовувати довільні форми первинних документів для списання ПММ, ґрунтуючись на нормах п. 2.7 Положення №88 та листі Мінінфраструктури від 23.04.2013 р. №4492/25/10-13. Але такі документи мають містити обов’язкові реквізити, встановлені ст. 9 Закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88.
Аналітичну статтю про списання пального наведено тут.