Інвентаризацію готівки та коштів слід провести у період з 1 листопада до 31 грудня. Проте зазвичай інвентаризація таких активів не займає багато часу, тому її проводять якнайближче до дати балансу (але не обов’язково так).
Така інвентаризація охоплює:
- готівку (рах. 30);
- кошти та їх еквіваленти (рах. 31, 33, 34, 35);
- бланки документів сурової звітності (рах. 08, 209).
Готівка — грошові знаки національної валюти України (банкноти і монети, у тому числі розмінні, обігові, пам’ятні монети, які є платіжними засобами). Якщо ж ваше підприємство використовує готівкову іноземну валюту і на момент інвентаризації має її в касі, то треба проінвентаризувати і її.
Кошти та їх еквіваленти — включають гроші в касі, гроші в банку, депозити та цінні папери, які котируються на ринку зі строком погашення до 3 місяців.
До бланків документів суворої звітності належать:
- документи, що засвідчують особу, подію, право, освіту, трудовий стаж тощо (паспорт; свідоцтво про народження, одруження та розірвання шлюбу, зміну прізвища, імені, по батькові; трудова книжка і вкладка до неї; посвідчення службові, військові, водія, ветеранів, інвалідів; дипломи про освіту, присвоєння звання; пенсійна книжка; пенсійні листки, листки тимчасової непрацездатності тощо);
- проїзні документи (квитки на проїзд у залізничному, морському, річковому та повітряному транспорті; документи на перевезення вантажів; військові проїзні документи тощо);
- знаки поштової оплати (поштові марки, конверти з марками, листівки з марками);
- документи, що обслуговують грошовий обіг (книжки ощадні, чекові, депозитні); чеки грошові, майнові, розрахункові; бланки фінансування, страхування; акредитиви; марки податкові, митні; довіреність на видачу коштів, пенсій, майна; сертифікати якості, на право вивезення та ввезення; поліси страхування; ліцензії тощо);
- бланки білетів тиражних та миттєвих лотерей.
Щодо заповнених трудових книжок (а не порожніх бланків!), у разі якщо вони і досі зберігаються на вашому підприємстві, нагадаємо рекомендації Пенсійного фонду щодо їх аудиту. Такі трудові книжки не належать до активів підприємства і не вимагають інвентаризації. Але знати, що вони оформлені правильно і що з ними робити далі, варто кожному роботодавцю.
Особливості порядку проведення такої інвентаризації
До початку інвентаризації матеріально відповідальні особи дають розписку, форма якої визначена в додатку 7 до Положення №148. Фактично така розписка є частиною акту про результати інвентаризації наявних коштів. Один примірник акта передається до бухгалтерії, а другий залишається в матеріально відповідальної особи. Акт інвентаризації підписується членами інвентаризаційної комісії та матеріально відповідальною особою.
В акті інвентаризації має бути зазначено:
- фактичний залишок та залишок за даними обліку, результат інвентаризації — щодо наявності готівки;
- назву і суму іноземної валюти, курсу НБУ на початок робочого дня інвентаризації, суми іноземної валюти в перерахунку на грошову одиницю України — щодо готівки в іноземній валюті;
- назву, номер, серію і номінальну вартість — щодо грошових документів, бланків документів суворої звітності;
- суму нестачі або надлишку за результатами інвентаризації та обставин їх виникнення — за наявності;
- назву фінансової інвестиції (акції, облігації, частки (паї) тощо), назву цінних паперів, якими оформлено фінансові інвестиції, дату і термін вкладу, номер і серію цінних паперів, назву документа, що підтверджує фінансові інвестиції (установчий договір, інші угоди, виписки банків, накладні на передачу устаткування тощо), суму, вид вкладу — за наявності;
- назву, серії, номери, номінальну і балансову вартість, строки, погашення, назву емітента — щодо цінних паперів.
Окремі акти інвентаризації складають на:
- довготермінові та короткотермінові фінансові інвестиції в частки (паї) в статутних капіталах інших підприємств. Інвентаризацію таких активів проводить шляхом звіряння установчих документів із даними бухгалтерського обліку підприємства;
- цінні папери.
Крім того, касир чи інша особа, яка його заміняє та з якою укладено договір про повну матеріальну відповідальність, до початку інвентаризації повинні упорядкувати та підготувати всі касові документи.
Після отримання розписки комісія перевіряє наявність коштів шляхом повного перерахування всієї готівки, що є в касі, цінних паперів, чекових книжок. Річну інвентаризацію кас проводять у строки, встановлені керівником (але у межах двох місяців — з 01.11 до 31.12) з перерахуванням усієї готівки та перевіркою інших цінностей, що зберігаються в касі.
Залишок готівки в касі звіряють із даними обліку за книгами обліку. У разі застосування підприємством у розрахунках РРО звіряють суму наявної готівки на місці проведення касиром розрахунку зі сумою, зазначеною у звіті РРО (у РК та КОРО).
Комісія також перевіряє оприбуткування та списання коштів. Важливе значення має оформлення та правильне ведення касової книги. А в разі автоматизованого ведення касової книги перевіряють правильність роботи програмних засобів опрацювання касових документів.
Результати інвентаризації
Готівка, що зберігається в касі, але не підтверджена касовими документами, вважається надлишком готівки в касі. Відповідно, якщо за даними обліку сума готівки, яка зберігається в касі, є більшою, то буде нестача.
Сума нестачі відшкодовується з матеріально відповідальної особи (касира або старшого касира залежно від того, в кого саме на момент інвентаризації мали зберігатися кошти). Правила відшкодування матеріальної шкоди ми ще нагадаємо в окремій статті.
А надлишок оприбутковують у касі та зараховують у дохід відповідного підприємства.
Облік результатів інвентаризації
Виявлені під час інвентаризації розбіжності між фактичними залишками готівки з даними бухгалтерському обліку відображають такими бухгалтерськими записами:
Операція | Дт | Кт |
Виявлено лишки готівкових коштів у касі або грошових документів | 301/302/331/332 | 719 |
виявлено нестачу готівкових коштів у касі або грошових документів | 947 072 |
301, 302, 331, 332 |
вину матеріальної особи у нестачі доведено* | 375 | 716 |
нестачу погашено матеріально відповідальною особою (платежем до каси або на поточний рахунок підприємства) | 301, 311 | 375 072 |
нестачу утримано із заробітної плати матеріально відповідальної особи** | 661 | 375 |
* У разі якщо винні особи не встановлені, суму нестачі зараховують на позабалансовий рахунок до моменту встановлення винних осіб або закриття справи згідно із законодавством, тобто вона підлягає списанню після закінчення строку позовної давності (3 роки). ** Але не забувайте про обмеження, встановлені ст. 128 КЗпП |