Під час інвентаризації розрахунків шляхом документальної перевірки встановлюют правильність розрахунків із контролюючими органами (п. 7.4 розділу ІІІ Положення №879). Це, власне, і все, що говорить про проведення такої інвентаризації порядок її проведення. А що на практиці?
Спочатку треба порахувати на підставі первинних документів, звітності суму податків, зборів та ЄСВ, яку треба було нарахувати і сплатити у звітному періоді. Відтак перевірити, яка ж сума була сплачена. Все це робиться, звісно, в розрізі кожного податку, збору та ЄСВ окремо.
Після цього слід отримати інформацію від ДПС (або ФСС чи іншого контролюючого органу) і порівняти її з даними документальної перевірки. Нині більшість листується з податківцями в електронній формі, і в цьому допоможе Електронний кабінет платника податків.
Електронний кабінет забезпечує, зокрема, можливість одержання документа, що підтверджує стан розрахунків, який формується автоматизовано шляхом вивантаження відповідної інформації з Електронного кабінету з накладенням електронного підпису посадової особи контролюючого органу та печатки контролюючого органу.
Податки та ЄСВ наразі можна сплачувати як окремо за їх видами, так і за допомогою єдиного рахунку. Тож, і звіряння проводиться по-різному.
Якщо ви сплачуєте кожен податок на окремий рахунок
Меню «Заяви, запити для отримання інформації» приватної частини Електронного кабінету дозволяє платникові створити та надіслати до відповідного органу ДПС запит про отримання витягу щодо стану розрахунків із бюджетами та цільовими фондами за даними органів ДПС.
Верхня панель навігації у вікні «Заяви, запити для отримання інформації» дозволяє встановити відповідний період та обмежити перелік документів за типом «Запити». Зі списку документів треба обирати потрібний тип запиту натисканням лівої клавіші миші. У наступному вікні в полях «Регіон» та «Район» треба обирати відповідний територіальний орган ДПС (за замовчуванням установлено орган ДПС за місцем основної реєстрації) та натиснути кнопку «Створити».
Поля форми запиту система заповнює автоматично, а саме:
- найменування платника податків;
- податковий номер платника податку;
- дата відправлення запиту до органів ДПС.
Автоматичне заповнення таких полів можна скасувати, знявши позначку «Авторозрахунок».
Зберегти створений запит можна натиснувши кнопку «Зберегти». Збережений документ можна підписати та надіслати до органу ДПС, натиснувши кнопки «Підписати» та «Відправити».
Відповідь на запит платнику податків надсилається через Електронний кабінет не пізніше п’ятнадцяти робочих днів з дня його отримання у вигляді витягу з інформаційної системи органів ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами. Витяг формується за період, обраний платником податків під час створення запиту, з урахуванням строків давності, станом на дату надсилання запиту до органів ДПС.
Якщо ви сплачуєте за допомогою єдиного рахунку
ДПС засобами інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС веде єдину картку платника, включеного до реєстру платників, які використовують єдиний рахунок.
Про порядок звіряння в такому разі ми повідомили тут.
Увага! Самостійно перевірити дані, за якими сформовано витяг, можна за допомогою меню «Стан розрахунків з бюджетом» приватної частини Електронного кабінету.
Що робити, якщо внаслідок інвентаризації виникли розбіжності?
По-перше, слід ще раз ретельно перевірити дані власної документальної перевірки. Можливо, помилилися саме ви, а не податківці. Якщо це так, то дані бухгалтерського обліку потрібно відкоригувати: ненараховану суму податку (штрафу, пені тощо) треба нарахувати, а списану податківцями — списати. Звісно, що такі операції вплинуть на фінансовий результат підприємства, а отже, і на суму його нерозподіленого прибутку. Тому виправляти таку помилку доведеться відповідно до НП(С)БО 6, залежно від того, в якому році (поточному чи минулому) вона виникла.
Тобто, якщо йдеться про суму податку, збору чи ЄСВ, який слід донарахувати у поточному році, то це робиться шляхом визнання витрат у певному місяці такого року (Д-т 92 К-т 64, 65). Нарахування штрафів та пені, застосованих контролерами, відображають за дебетом субрахунку 948. А ось якщо це сума минулого року, то витрати не визнаються, а зменшується сума залишку нерозподіленого прибутку на початок поточного року (Д-т 441 К-т 64,65).
Якщо ви визначили певну суму податку до сплати, а у податківців вона чомусь не відображається, факт узгодження такої суми слід підтвердити копією поданої декларації (та квитанції №2). Якщо ви, навпаки, зменшили суму податку шляхом подання уточнюючого розрахунку, а в даних податківців це не враховано, варто зробити те саме.
Якщо все ж таки ви впевнені, що помиляються саме податківці, про це варто їх повідомити. Позаяк на сьогодні звіряння розрахунків відбувається шляхом листування, то можна надіслати податківцям лист в електронній формі за допомогою Електронного кабінету, в якому навести виявлену розбіжність. До листа можна додати документи, які підтверджують розрахунки.
Якщо податківці не погодяться з вашими даними, то не виключено, що єдиним шляхом, щоб поставити крапку в цьому питанні і вийти на однакову суму залишків розрахунків, буде проведення документальної перевірки з відповідного податку, збору, ЄСВ. Її має право ініціювати і саме підприємство за власною заявою. Але при цьому слід враховувати, що таке запрошення податківців на позапланову податкову перевірку не означає їх обов’язку таку перевірку призначити. Тим більше під час війни.
Тож цілком можливо, що кожна сторона звіряння залишиться при своїй думці, а істина буде встановлена вже під час перевірки (тоді, коли вона проводитиметься).