Зміни у термінах
Безоплатна допомога
Уточнено, що безоплатна допомога — це допомога без будь-якої компенсації донорам ГД.
Раніше у Законі не уточнювалося, кому саме має бути компенсація. Тож якщо після внесення змін, приміром, донори дали благодійній організації (далі — БО) кошти, а за ці кошти БО придбала товари, які надала як ГД набувачам, то така операція вважатиметься безоплатною допомогою. Раніше за буквального розуміння така допомога не була безоплатною.
БО — донор
Крім того, БО може придбати за кордоном ГД за власні кошти. У такому разі тепер така БО вважатиметься донором. Але це правило діє тільки протягом воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, за умови що ГД ввезена та задекларована як ГД і безоплатно передана набувачам ГД протягом 90 днів з моменту перетину кордону.
Під час придбання товарів (робіт, послуг) БО матиме статус донора. А з моменту ввезення на митну територію України — статус отримувача.
Причина надання ГД
Додано ще одну причину надання ГД — запровадження воєнного або надзвичайного стану.
Отримувачі ГД
Розширено перелік отримувачів ГД. До них тепер належать акредитовані представництва іноземних держав, міжнародних та іноземних гуманітарних організацій в Україні (без створення юрособи).
Отримувачами можуть бути будь-які громадські об’єднання та засновані ними підприємства, організації.
Додано:
— неприбуткові державні та комунальні підприємства, установи, організації та органи місцевого самоврядування;
— ДСНС та/або інший уповноважений центральний орган виконавчої влади — для забезпечення сил цивільного захисту, що підпорядковані таким органам;
— надавачі медичних та/або реабілітаційних послуг незалежно від форми власності, що уклали договір про медичне обслуговування населення з НСЗУ, заклади охорони здоров’я, що належать до сфери управління суб’єктів сектору безпеки й оборони;
— відокремлені підрозділи іноземних неурядових організацій, акредитовані в Україні;
— представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні (без створення юрособи);
— дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав в Україні.
Особа набуває статусу отримувача, якщо внесена до реєстру, про який — далі. Але на період воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування особи можуть бути отримувачами, навіть якщо не внесені до реєстру.
Підстави для здійснення ГД
Змінювати отримувача ГД можна за письмовим погодженням із донором, крім випадку, якщо таке погодження було надано донором під час його пропозиції про надання ГД або передбачено правочином щодо здійснення ГД.
Отримувачі ГД мають право здійснювати розподіл або перерозподіл ГД між набувачами ГД з дотриманням її цільового призначення без додаткового погодження з донором.
Українські набувачі ГД — юрособи мають право передавати одержану від отримувача ГД іншим набувачам за погодженням з отримувачем такої ГД, наданим у порядку, встановленому КМУ, з дотриманням її цільового призначення.
Під час воєнного або надзвичайного стану КМУ має право встановити спрощений порядок визнання ГД; приймати рішення про розширення переліку отримувачів ГД.
Автоматизована система реєстрації ГД
Замість Єдиного реєстру отримувачів ГД, про який ішлося в Законі про ГД, запроваджується автоматизована система реєстрації ГД.
Хоча, по суті, цей реєстр міститиме і дані про отримувачів.
Порядок ведення цієї системи має затвердити КМУ. На сьогодні це Постанова №927. Вести реєстр має Нацсоцслужба.
На період воєнного стану механізм визнання товарів ГД, пропуску через митний кордон України та митного оформлення, отримання, надання, розподілу і контролю за цільовим використанням ГД, що ввозиться на митну територію України, диктується Порядком №953.
Автоматизована система реєстрації ГД міститься за адресою: https://human-aid.ioc.gov.ua/.
Як увійти в АС ГУД
Вхід в Автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги (далі — АС ГУД) для юрособи — отримувача гуманітарної допомоги здійснюється за посиланням.
Авторизація отримувача в Автоматизованій системі та його подальша робота щодо внесення даних та електронних документів відбувається через посилання інтегрованої системи електронної ідентифікації https://id.gov.ua за допомогою функціональної кнопки «Увійти через ID.GOV.UA».
Встановлено контроль на реєстрацію осіб із КЕП тільки юросіб, тобто із сертифікатом, виданим на посадову особу, що містить код ЄДРПОУ та назву організації.
Надання сертифіката, оформленого на фізособу, є недопустимим.
У листопаді 2023 року ця система тестувалася. А обов’язкова реєстрація ГД та її отримувачів розпочалася з 01.12.2023.
Процедуру користування системою Мінсоцполітики описало в себе на сайті.
Що каже Мінсоцполітики
З 1 грудня набирають чинності зміни до правил ввезення та обліку гуманітарної допомоги. Відповідні зміни затверджено постановою Кабміну «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану». Серед основних змін — впровадження доступного електронного інструменту обліку гуманітарної допомоги.
Також ідеться про запровадження форми для автоматичних звітів, передбачених законодавством. Окрім цього, нові правила скасовують гарантійні листи. Це означає, що гуманітарна допомога для військових завозитиметься без потреби у наявності гарантійного листа. Інформація про такі вантажі буде закрита для загалу з міркувань безпеки.
Який вигляд матиме весь процес ввезення та обліку гуманітарки з урахуванням цифровізації?
1. Користувач має зареєструватись в Автоматизованій системі за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
2. Після цього отримати номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.
3. Внести перелік товарів, які планується завозити.
4. Зберегти унікальний код гуманітарної допомоги.
5. Подати декларацію з унікальним кодом на митницю в електронній або паперовій формі.
6. Ввезти допомогу.
7. Розподілити.
8. Відзвітувати.
Транспортні засоби як ГД
За загальним правилом, підакцизні товари не належать до ГД.
Проте у статті 6 Закону про ГД наведено винятки щодо транспортних засобів (далі — ТЗ), призначених для перевезення більше ніж восьми осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення, що передаються для використання:
— установам соцзахисту населення;
— надавачам соціальних послуг, внесеним до реєстрів надавачів та отримувачів соцпослуг;
— прийомним сім’ям та дитячим будинкам сімейного типу;
— закладам охорони здоров’я, реабілітаційним закладам незалежно від форми власності чи фізособам-підприємцям, які у встановленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та/або мають право на надання реабілітаційної допомоги, з якими головний розпорядник бюджетних коштів уклав договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій;
— закладам охорони здоров’я, що належать до сфери управління суб’єктів сектору безпеки і оборони,
— закладам освіти, громадським об’єднанням осіб з інвалідністю, підприємствам та організаціям, заснованим ними;
— громадським організаціям та іншим об’єднанням ветеранів війни.
Зверніть увагу!
Після внесення змін можна буде ввозити як ГД ТЗ, що надходять у період проведення АТО, воєнного стану, для отримання ЗСУ, МВСУ тощо, а також для використання військовослужбовцями з метою забезпечення заходів нацбезпеки й оборони, стримування агресії рф.
Причому КМУ має встановити спрощений порядок отримання ТЗ військовослужбовцями.
Водночас Нацсоцслужба більше не може бути отримувачем ГД у вигляді легкових автомобілів, які на момент ввезення на митну територію України були вперше зареєстровані не пізніше ніж вісім років тому, з об’ємом двигуна не більш як 1 800 куб. см, для подальшої передачі особам з інвалідністю.
До ТЗ, визнаних ГД у період дії воєнного стану, екологічні норми, встановлені відповідно до Закону №2739, не застосовуються.
Митне оформлення без справляння плати за митні формальності
Митне оформлення вантажів (товарів) без справляння плати за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для митних органів, здійснюється митними органами у період дії воєнного або надзвичайного стану, під час виникнення надзвичайної ситуації та протягом трьох місяців після їх припинення чи скасування — у порядку, встановленому КМУ.
Тож слід почекати прийняття такого порядку.
Повернення невикористаної ГД
ГД, яка не може бути використана за призначенням, може бути повернена донору. Порядок повернення має встановити КМУ.
Порядок надання Україною ГД іншим державам
Стаття 10 Закону про ГД, яка регламентує це питання, викладена у новій редакції.
Рішення про таку ГД приймає Президент України. Додатково рішення Мінсоцполітики не потрібне.
Особливості надання такої допомоги встановлені Порядком №161. Але, очевидно, до цього Порядку буде внесено зміни.
Інформація про ГД військового призначення
Така інформаціє є конфіденційною або комерційною таємницею. Це означає, що вона не може надаватися публічно. Інформація про решту ГД може надаватися стороннім особам у загальному порядку, згідно із Законом №2939.
Отримувачі ГД, які порушили законодавство про ГД
Такі отримувачі втрачають статус отримувача ГД. Але порядок втрати статусу має встановити КМУ.
ГД для потреб енергетики
У період воєнного стану та протягом 12 місяців з дня його припинення чи скасування діють такі правила.
Набувачами ГД для задоволення потреб енергетики є:
— військові адміністрації;
— суб’єкти господарювання незалежно від форми власності, що провадять діяльність в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексі;
— підприємства, установи, організації, які є операторами об’єктів критичної інфраструктури;
— органи державної та місцевої влади, що потребують термінового відновлення та/або забезпечення стабільного електро- та/або газопостачання.
Отримувачі ГД для задоволення потреб енергетики за погодженням із центральним органом виконавчої влади, визначеним КМУ, забезпечують передачу ГД безпосередньо її набувачам із метою здійснення ними на безоплатній основі заходів із забезпечення енергетичної безпеки України.
Порядок отримання ГД для потреб енергетики має затвердити КМУ.
Подання звіту про наявність і розподіл ГД
Такий звіт відповідно до ст. 11 Закону про ГД мають подавати отримувач та набувач ГД до повного використання всього обсягу.
Але згідно з внесеними змінами у період воєнного стану ця норма не застосовується до моменту забезпечення можливості подання звітності в електронній формі за допомогою автоматизованої системи реєстрації ГД.
Увага: ще діють норми Постанови №202, якими на період воєнного стану призупинено встановлені законодавством вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності стосовно благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб — резидентів і нерезидентів.
Виходить, що після забезпечення можливості подання звітності в електронній формі звітність потрібно буде подавати. А норми Постанови №202 втратять чинність.
Спрощений порядок обліку ГД
Такий порядок може встановити КМУ в період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування.
Публічний збір благодійних пожертв для ЗСУ та інших військових формувань
Згідно з ч. 8 ст. 7 Закону про благодійництво такий збір пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування ЗСУ здійснюється згідно з Порядком №451.
Але після внесення змін до цієї норми Закону про благодійництво в такому самому порядку має здійснюватися публічний збір пожертв і для потреб інших військових формувань, утворених відповідно до закону.
Митне оформлення ГД з 01.12.2023
З 02.03.2022 і до 30.11.2023 митне оформлення ГД здійснювалося згідно з нормами Постанови №174.
Проте з 01.12.2023 вона втратила чинність і питання митного оформлення ГД регулюються Порядком №953. Ми написали про це вище, коли розглядали автоматизовану систему реєстрації ГД.
Нормативна база
- Закон про благодійництво — Закон України від 05.07.2012 №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
- Закон про ГД — Закон України від 22.10.1999 №1192-XIV «Про гуманітарну допомогу».
- Закон №2739 — Закон України від 06.07.2005 №2739-IV «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів».
- Закон №2939 — Закон України від 13.01.2011 №2939-VI «Про доступ до публічної інформації».
- Закон №3448 — Закон України від 08.11.2023 №3448-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо ввезення, обліку, розподілу гуманітарної допомоги, особливостей оподаткування відповідних операцій та подання звітності».
- Положення №927 — Положення про автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги, затверджене постановою КМУ від 09.10.2020 №927.
- Порядок №161 — Порядок надання Україною гуманітарної допомоги, затверджений постановою КМУ від 21.02.2001 №161.
- Порядок №451 — Порядок здійснення публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України, затверджений постановою КМУ від 30.06.2015 №451.
- Порядок №953 — Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 05.09.2023 №953.
- Постанова №174 — Постанова КМУ від 01.03.2022 №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану».
- Постанова №202 — Постанова КМУ від 05.03.2022 №202 «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги».