• Посилання скопійовано

Мораторій на перевірки скасовано частково

Закон №3453 відновлює значну частину планових та позапланових документальних перевірок уже з 01.12.2023. А ще він передбачає можливість щомісячних змін до планів-графіків перевірок й оновлені критерії обрання тих чи інших платників для перевірки.

Отже, настав час, якого всі очікували, — мораторій майже на всі види податкових перевірок під час дії воєнного стану офіційно скасовано! Відновлюються планові документальні перевірки, проведення яких тривалий час, практично з 18.03.2020 і дотепер, було зупинено.

Водночас у платників податків виникає багато запитань, зокрема:

1) як проводитимуться перевірки на підприємствах, які розташовані на територіях бойових дій та/або окупованих територіях?

2) як бути з тими платниками податків, які хоч і змінили місцезнаходження на підконтрольну Україні територію, проте мають майно, що залишилося на територіях бойових дій та/або окупованих територіях?

3) як бути з тими платниками податків, у т. ч. ФОПами, які не мають доступу до документації на таких територіях?

Загалом, це лише частина питань, проте окремі відповіді все ж таки надає новий Закон №3453, який ще не набрав чинності. Проте передбачає початок скасування мораторію вже з 1 грудня 2023 року.

Про перевірки, що їх податківці мають право проводити після 01.08.2023 (за Законом №3219), ми написали в статті «Перевірки з 01.08.2023 — що з мораторієм?» у «ДК» №30/2023. А що ж тепер?

Законотворці вочевидь усе ж таки вирішили, хоч і знову не у повному обсязі, розширити коло проведення планових документальних перевірок. Частково мораторій зберігається (перелік тих, на кого він поширюється, наводимо нижче). Решті платників податків треба готуватися, що їх можуть включити до плану-графіка проведення документальних планових перевірок.

До плану-графіка можуть потрапити:

1) платники податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;

2) платники податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);

3) платники податків, які надають/надавали фінансові, платіжні послуги;

Важливо!

Документальні планові перевірки платників податків, наведених у п. 1 — 3, можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, та за умови надіслання (вручення) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу про проведення документальної планової перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

4) нерезиденти, які здійснюють/здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, та/або відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва нерезидента, які відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

a) рівень зростання податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень зростання доходів платника податків;

b) декларування нарахованої заробітної плати за відсутності декларування об’єкта оподаткування податком на прибуток або декларування доходу, звільненого від оподаткування відповідно до міжнародного договору України;

5) інші платники податків, які на основі показників, сформованих за підсумками 2021 календарного року, відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

a) рівень сплати податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень сплати податку у відповідній галузі (не стосується платників ЄП);

b) рівень сплати ПДВ на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень сплати податку у відповідній галузі (не стосується платників ПДВ, у яких експорт товарів становить 25 і більше відсотків загального обсягу постачання та одночасно рівень сплати податку на прибуток становить не менше 50 відсотків рівня сплати податку на прибуток у відповідній галузі);

c) дебіторська заборгованість перевищує кредиторську заборгованість більше ніж удвічі;

d) ФОПи з річним доходом від 10 млн грн та загальною сумою витрат, відображених у податковій декларації про майновий стан і доходи, у розмірі 75% або більше суми задекларованого річного доходу;

e) нарахування та/або виплата податковим агентом — юрособою доходів у вигляді зарплати в розмірі менше ніж середня зарплата у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку). Увага! Рівень сплати відповідного податку за галузями та показники середньої заробітної плати у відповідній галузі (галузь визначається за КВЕД ДК 009:2010) за регіонами за підсумками 2021 року публікуються на офіційному вебсайті ДПСУ протягом 10 календарних днів з дня набрання чинності Законом №3453.

Надалі, при формуванні плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2024 рік враховуються показники позитивної динаміки:

а) рівнів сплати податку на прибуток та податку на додану вартість у відповідній галузі за дев’ять місяців 2023 року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, на початку року враховуватимуться показники за попередній, 2022 рік;

б) рівнів нарахування та/або виплати податковим агентом — юрособою доходів у вигляді заробітної плати за дев’ять місяців 2023 року. Після настання граничних строків для подання податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за четвертий квартал 2023 року враховуватимуться показники за чотири квартали 2023 року.

Зверніть увагу!

План-графік перевірок може змінюватися щомісяця з урахуванням форс-мажорних обставин, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок та з урахуванням вимог, установлених цим пп. 69.2-2 підр. 10 розд. ХХ ПКУ. Але розпочати перевірку нерезидентів (п. 4 вище) та інших платників за показниками 2021 року (п. 5 вище) податкові органи можуть не раніше ніж через два місяці з дня оприлюднення оновленого плану-графіка.

Частковий мораторій на перевірки триває!

Тимчасово, з 1 грудня 2023 року (пп. 69.35-1 підр. 10 розд. ХХ ПКУ), діє мораторій на проведення таких видів перевірок:

1) документальних перевірок ФОПів — платників ЄП 1-ї т 2-ї груп (крім перевірок у разі припинення ФОПа та/або на звернення платника податків) — до 1 грудня 2024 року;

2) документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку перевірки зараз — на тимчасово окупованій території (йдеться про території, окуповані після 24.02.2022. — Ред.) або території, на якій ведуться активні бойові дії, — до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація відповідних територій (завершені бойові дії на відповідній території), а в разі зміни місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення держреєстрації змін. Відповідні території визначаються за Переліком №309.

Ця умова не стосується документальних позапланових перевірок, що проводяться:

— виключно на звернення платника податків;

— з підстав, визначених пп. 78.1.5 (подання заперечень до акта перевірки або скарги на ППР з повним або частковим переглядом результатів перевірки), 78.1.7 (реорганізація ЮО чи припинення ЮО/ФОПа), 78.1.8 (відшкодування ПДВ від 100 тис. грн), 78.1.12 (перевірка контролюючим органом вищого рівня), 78.1.21 (перевірка з інформацією від іноземних держав) ПКУ;

— щодо дотримання граничних строків надходження імпортних товарів та/або валютної виручки за експортом;

3) на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій — це територія можливих бойових дій, — до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення держреєстрації змін. Відповідні території визначаються за Переліком №309.

Ця умова не стосується документальних позапланових перевірок, що проводяться:

— виключно на звернення платника податків;

— з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 (у частині документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, з джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють/здійснювали свою діяльність через відокремлені підрозділи, у т. ч. постійні представництва, а також платників податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, грального бізнесу, фінансових, платіжних послуг), 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.3 (подання уточнюючого розрахунку, що перевірявся), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9 (подано скаргу на платника щодо нереєстрації/нескладення податкової/акцизної накладної), 78.1.12, 78.1.14 (про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»), 78.1.15 (щодо звіту про контрольовані операції, повідомлення про участь у МГК), 78.1.16 (щодо отриманого звіту про контрольовані операції), 78.1.19 (ненадання інформації для зустрічної звірки), 78.1.21 та 78.1.22 (у разі ведення нерезидентом господіяльності через постійне представництво без взяття на податковий облік) ПКУ;

— щодо дотримання граничних строків надходження імпортних товарів та/або валютної виручки за експортом;

4) на проведення фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування чи об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які станом на дату початку:

— тимчасової окупації (йдеться про території, окуповані після 24.02.2022. — Ред.) або на дату початку активних бойових дій були розташовані на тимчасово окупованих рф або на територіях активних бойових дій, — до дати завершення тимчасової окупації відповідних територій або бойових дій на відповідних територіях;

— можливих бойових дій були розташовані на територіях можливих бойових дій — до дати завершення можливих бойових дій на відповідних територіях. Крім перевірок платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, грального бізнесу, купівлі/продажу іноземної валюти, а також суб’єктів, які провадять госпдіяльність без держреєстрації як госпсуб’єкт.

Перевірки, які були розпочаті, але не завершені до 24.02.2022

Документальні перевірки, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, для тих, на кого мораторій вже не поширюється, поновлюються на невикористаний строк.

Отже, це не стосується перевірок, для яких діє мораторій (згідно з пп. 1 — 4 підпункту 69.35-1 підр. 10 розд. ХХ ПКУ), зокрема,

— щодо перевірок платників ЄП 1-ї та 2-ї груп з винятками, наведеними вище;

— щодо перевірок платників податків, податкова адреса яких після 24.02.2022 — на тимчасово окупованих територіях, або територіях, на яких ведуться бойові дії, або територія можливих бойових дій із винятками, наведеними вище.

Документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті (поновлені), але не можуть бути завершені у зв’язку:

— або з виникненням обставин, зазначених у пп. 69.2-2 підр. 10 розд. ХХ ПКУ;

— або з поданням платниками податків повідомлень платниками податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України і не можуть пред’явити первинні документи (пп. 69.28 підр. 10 розд. ХХ ПКУ),

— зупиняються до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке оформлюється наказом. Копія наказу надсилається платникові податків до електронного кабінету з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету.

Про що йдеться?

Йдеться, вочевидь, про необхідність дотримання умов для проведення документальних та фактичних перевірок під час дії воєнного стану, а саме за наявності безпечних умов для їх проведення:

— доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження госпдіяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування таких платників податків;

— доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та до іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також до фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;

— проведення інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки.

Такі обставини зупиняють перебіг строку проведення перевірки з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.

Але не підлягають зупиненню документальні перевірки з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 (у частині документальних позапланових перевірок порушень податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України), 78.1.8 (у частині декларування бюджетного відшкодування), 78.1.21 (перевірка з інформацією від іноземних держав) ПКУ.

Перевірки ЄСВ

Відповідно до п. 9-25 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про ЄСВ з 01.12.2023 до припинення або скасування воєнного стану на території України документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску проводяться з урахуванням особливостей, визначених п. 69 підр. 10 розд. XX ПКУ. Тобто з урахуванням часткового відновлення перевірок або частково залишеного мораторію, про що було сказано вище.

Крім того, зауважимо, що внесено зміни і до п. 9-23 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про ЄСВ.

Отже, мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску (крім перевірок, пов’язаних із припиненням юрособи або ФОПа, та/або таких, що проводяться на звернення платника єдиного внеску, та/або платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, грального бізнесу та фінансових, платіжних послуг) діяв лише з 01.08.2023 до 01.12.2023. Тепер він не поширюється лише на тих, для кого мораторій тимчасово подовжено.

При цьому документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, для тих, хто не потрапив під мораторій, поновлюються на невикористаний строк з 01.12.2023 без обмежень.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Закон №3219 — Закон України від 30.06.2023 №3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану».
  • Закон №3453 — Закон України від 09.11.2023 №3453-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок».
  • Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
  • Перелік №309 — Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 №309.
  • КВЕД ДК 009:2010 — Національний класифікатор України «Класифікація видів економічної діяльності» (ДК 009:2010), затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 №457.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру